RUMAH USANG!!!

Wah… gila dahsyat kan tajuk N3? Tapi janganlah terkejut sangat ya. Tajuk aje gempak tapi isinya, hampeh! Maklumlah, orang yang lama tak bersiaran memanglah cenderung gilakan perhatian. Macam yang saya tengah buat sekarang ni. Padahal, saya sendiri pun tak tahu perhatian siapa yang nak saya tarik. Hanya terasa jari-jemari gumuks ni nak menari-nari di atas keyboard. Sungguh... saya gian nak menulis weh! Cumanya masa dan keadaan masih belum sesuai.

Hanya yang jelas, ini N3 pertama pada tahun 2016 ini. 2016? Aduh! Cepat benar masa berlalu. Lagi 3 bulan, sambut hari jadi sekali lagilah saya, kalau panjang umur dan dengan status yang baru (acehceceh, gatai!). Oh... saya dah benar-benar tua bongkok tiga. Sedih? Taklah! Tak ada apa yang nak disedihkan sebab proses hidup memang macam tu. Ada kitaran yang tak dapat dielak walaupun kita buat bedah plastik sana dan sini demi nak tutup usia sebenar. Tegangkan mana yang kendur. Kecilkan mana yang besar atau besarkan mana yang kecil. Sedang hakikat sebenar, prosesnya... lahir, jadi kanak-kanak, membesar jadi remaja, bergerak ke usia dewasa dan kemudian perlahan-lahan menua seiring dengan putaran masa yang tak pernah berhenti bergerak sebelum pergi menghadap ALLAH untuk selama-lamanya. Tapi ini tidaklah termasuk yang perginya lebih awal. Semoga mereka ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman.

Dan dalam dua bulan menempuh tahun baru ini, macam selalu tak ada apa sangat yang berubah bagi saya. Rutin tetap berjalan seperti biasa dan masih juga buat perkara-perkara yang biasa. Apa itu, tak perlulah diperincinkan sebab semua orang pun rasanya melalui perkara yang sama dan hari-hari yang sama walaupun mungkin tidaklah 100%. Jika saya masih tulis, nampak sangat yang saya sengaja undang rasa menyampah orang. Cukup-cukuplah saya bikin orang muntah dengan N3 merapu saya sebelum ini.

Lagi saya nak tulis apa ya? Tetiba macam kering idea walaupun jari masih belum puas menjalankan tugas tak berbayar. Aduhai Aleya Aneesa, kau dah makin parah! Tapi sebenarnya, lately ni saya memang agak busy. Uruskan diri, kerja dan persiapan majlis yang dah tak lama lagi. Salahnya saya! Terlalu gemar buat kerja last minute. Kursus aje baru pergi bulan Januari dan urusan borang hanya benar-benar selesai minggu lepas. Bila kadi merangkap ustaz yang pernah mengajar di sekolah agama kat kampung saya selesai cap dan sign, barulah saya dapat tarik nafas lega.  Ya ALLAH... syukur! Hanya itu yang mampu saya lafazkan dalam hati dan selebihnya hanya ALLAH juga yang tahu betapa cubaan dan dugaan untuk setiap orang itu berbeza-beza di atas muka bumi ini. Dan kerana ini ujian saya, maka saya berbahagia menerima ujian itu dengan berlapang dada. Saya percaya, ALLAH tak menimpakan sesuatu kepada hamba-NYA jika bukan dengan tujuan untuk mengangkat darjat ke aras yang lebih tinggi. Makanya, saya redha dengan doa, permudahkanlah segala-galanya, sampai ke syurga kelak. Untuk saya, dia dan untuk kami kelak.

Okey... saya dah masuk mood sendu, jadinya sebelum saya melalut lebih-lebih, saya stop dulu. Padahal... saya dah tak tahu nak tulis apa lagi. Hanya saya berharap, apa yang dirancang akan berjalan seadanya dan semoga ada barakah ALLAH dalam setiap apa yang sedang dan bakal dilakukan.

Untuk yang sudi membaca N3 ini, terima kasih. Walau siapa pun korang, moga korang selalu dijaga ALLAH dalam apa pun keadaan. Jumpa lagi!