- CINTA BUAT EMELDA [KASIH ANTARA KITA], AKHIRNYA PASTI... -

March 13, 2012



Saya tak pasti sebenarnya berapa orang yang menunggu drama yang diadaptasi daripada novel KASIH ANTARA KITA [KAK] ni. Tapi saya tetap nak bagi tahu yang drama CINTA BUAT EMELDA [CBE] ni, kalau tak ada aral di saat-saat akhir [fitrah manusia, memang selalu pandai merancang sedangkan ada DIA sebagai perancang utama], akan ditayangkan pada 26 MAC 2012 PUKUL 7.00-8.00 MALAM. Ya, ya... saya tau memang ditayangkan pada waktu maghrib, tapi... kuasa memilih masa bukannya ada di tangan saya. Jadi, bagi yang tak dapat tengok pada waktu tu, mungkin kawan-kawan boleh melayari internet, pasti ada nanti, sama macam drama-drama yang lain.

Drama ni ada 24 episod. Apa yang terkandung dalam setiap episod, tak dapat saya jawab. Tapi saya akui memang ada pengurangan dan penambahan yang dibuat. Atas alasan apa, tentu aje mereka yang terlibat dalam drama CBE tu lebih tahu sebab itu bidang mereka, bukan bidang saya. Sebagai penulis, saya hanya mengharapkan yang terbaik untuk CBE dan untuk KAK juga. Saya tahu, drama dan novel memang datang daripada akar yang sama, tapi... cabangnya berbeza. Jadinya, kalau ada yang tak sama, harap yang pernah membaca KAK faham, ;-)

Di bawah ni, saya sertakan sedikit sebanyak tentang KAK. Pada yang mungkin terlupa jalan ceritanya, mungkin dapat ingat balik lepas baca N3 ni. Dan saya sendiri, sebenarnya... ikut sama menghadamkan KAK yang dah berusia 6 tahun sebab nak tengok apa kelainan yang terdapat dalam CBE [sebenarnya kalau tak baca pun, saya ingat lagi sebab saya tak dapat lupa kalau pun saya terasa nak lupa]. Hem... dah boleh masuk tadika ni. Hahaha, ;-)

“Emelda sama sekali tidak menduga ketentuan takdir yang sudah tertulis dalam hidupnya. Namun dia rela dengan setiap ujian yang datang. Lantaran itu, dia rela berkorban untuk meringankan derita yang ditanggung oleh kakaknya, Emira.

Atas rasa tanggungjawab, akhirnya dia rela menjadi isteri Aril Fatah. Perkahwinan tanpa cinta ini demi kebaikan anaknya, Dania. Dia tahu, suatu hari nanti bila kebenaran terbongkar, dia akan karam sendiri menanggung semua musibah.

Dalam waktu yang sama, Aril Fatah pula memikirkan kata-kata tulis Hakimi yang lebih kepada cabaran. Kalau benar dia sayangkan Emelda, dia mesti berusaha untuk mendapatkan cinta isterinya itu.”

19 comments:

  1. Salam...

    saya antara yang menunggu. Sungguh, sejak kali pertama saya habis baca KAK 1st print dulu lagi saya dah berangan, nak tgk KAK di TV pula. Kini, angan saya jadi nyata :)

    Tahniah kepada Aleya Aneesa!

    ReplyDelete
  2. Sedang menunggu CBE :)
    Tapi sy mengharapkan adaptasi tu tak longgar sangat :)
    All the best kak !!

    ReplyDelete
  3. : lili - terima kasih sebab baca KAK dan terima kasih sebab tunggu CBE
    : wild cherry - samalah juga, tunggu juga walaupun berdebar-debar juga...
    : fnaMaya - akak pun mengharapakan macam tu, walaupun klu dilihat pd skrip, mmg ada perubahan. apa pun, marilah kte tengok sama-sama nanti... ;-)

    ReplyDelete
  4. salam..

    xsabar nk tgok citer nie.
    novel KAK pn dah baca. memang best. sejak thu novel KAK akn di dramakan memang excited nk tgok...
    tahniah kak...

    ReplyDelete
  5. Asssalamualaikum...
    Waa.. xsabar gila nak tengok. Sy pernah baca novel ini. Sedih sangat. Baca berkali2 pun xjemu. Congratulations , Kak Aleya !

    ReplyDelete
  6. : eqah - salam... akak pun tak sabar juga, nak tengok jadi macam apa bila dh ada kt TV, hehehe...

    : farah - salam. terima kasih ya sebab sudi baca KAK tu... ;-)

    ReplyDelete
  7. salam..Kak aleya
    sy nk tnya ada stok lagi x novel KAK nie bkan apa dulu sy pnah beli past tue kwan sy bg hilang dan skunk sy nk beli kat kedai tapi diorang ckap susah nk order..and skunk sy try cari novel terpakai kat kedai2 or laman2 web memang da habis stok.

    ReplyDelete
  8. salam..Kak aleya
    sy nk tnya ada stok lagi x novel KAK nie bkan apa dulu sy pnah beli past tue kwan sy bg hilang dan skunk sy nk beli kat kedai tapi diorang ckap susah nk order..and skunk sy try cari novel terpakai kat kedai2 or laman2 web memang da habis stok.

    ReplyDelete
  9. salam asmida... boleh rujuk n3 terbaru akak, n3 hari ni... ;-)

    ReplyDelete
  10. Semenjak CBE dah ditayangkan..mesti ramai yg tercari2 novel KAK kita kan..nasib baik la sy dah miliki .. klu tak memang jenuh la nk mencari kalau asyik SOLD OUT je..

    ReplyDelete
  11. As salam kak,

    actually waktu first episode drama CBE nie sy tak tau lgsg sbb sy jarang ikut drama melayu :)
    kebetulannya hari tue, sy tergerak nk tgk tv3 dan first tgk nama watak emelda, emeriz, maliki n of course Aril Fatah, sy mmg da terus tau mesti adaptasi dari novel akak..
    mmg best novel KAK nie..dan sy mgharap drama CBE tak mengecewakan.. :)
    congrats kak aleya aneesa!

    ReplyDelete
  12. : eyrajabar - terima kasih ya sebab beli KAK, ;-)

    : farah - sebab tajuknya pun diubah, mungkin ada yg tak perasan, apa pun... terima kasih sebab tengok drama tu ya... ;-)

    ReplyDelete
  13. sy dah ketinggalan 2 ep..sbb terlalu sibuk kerja...heheh..
    btw jgn lupa follow sy..
    http://siamoycincai.blogspot.com/
    tq.

    ReplyDelete
  14. best..jgn lupa follow sy...tq..
    http://siamoycincai.blogspot.com/

    ReplyDelete
  15. AmoyCincai - tak apa, masih boleh tengok kat tonton. ok, nanti sy follow...

    ReplyDelete
  16. Walaupun cerita ini agak lama, saya baru habis baca buku ni & belum pun tengok dramanya. Bila baca novel ni pun, saya fikir sepatutnya Emira & Emelda kembar sebab Aril Fatah & Nazri kelirukan mereka berdua. Dalam drama memang lebih mudah jika anaknya seorang saja, bukan kembar.

    Saya rasa sikit kurang senang dengan perangai Aril Fatah yang suka berubah ikut sesuka hati... kesian Emelda. Ini membuat saya jenuh membacanya. Adakan satu trend untuk watak utama wanitanya selalu ditimpa bencana & harus sabar mengharungi berbagai cabaran termasuk perkahwinan yang terpaksa? IMHO only :)

    ReplyDelete
  17. Dah baca byk kali pun tk bosan.... Suke sgt :)

    ReplyDelete
  18. KISAH NYATA..............
    Ass.Saya IBU SERI HASTUTI.Dari Kota Surabaya Ingin Berbagi Cerita
    dulunya saya pengusaha sukses harta banyak dan kedudukan tinggi tapi semenjak
    saya ditipu oleh teman hampir semua aset saya habis,
    saya sempat putus asa hampir bunuh diri,tapi saya buka
    internet dan menemukan nomor Ki Jaya,saya beranikan diri untuk menghubungi beliau,saya dikasi solusi,
    awalnya saya ragu dan tidak percaya,tapi saya coba ikut ritual dari Ki Jaya alhamdulillah sekarang saya dapat modal dan mulai merintis kembali usaha saya,
    sekarang saya bisa bayar hutang2 saya di bank Mandiri dan BNI,terimah kasih Ki,mau seperti saya silahkan hub Ki
    Jaya Taat Pribadi di nmr 0823 4704 5525 Kiyai Jaya,indahnya berbagi,assalamu alaikum.

    KEMARIN SAYA TEMUKAN TULISAN DIBAWAH INI SYA COBA HUBUNGI TERNYATA BETUL,
    BELIAU SUDAH MEMBUKTIKAN KESAYA !!!

    ((((((((((((DANA GHAIB)))))))))))))))))

    Pesugihan Instant 10 MILYAR
    Mulai bulan ini (juli 2015) Kami dari padepokan mengadakan program pesugihan Instant tanpa tumbal, serta tanpa resiko. Program ini kami khususkan bagi para pasien yang membutuhan modal usaha yang cukup besar, Hutang yang menumpuk (diatas 1 Milyar), Adapun ketentuan mengikuti program ini adalah sebagai berikut :

    Mempunyai Hutang diatas 1 Milyar
    Ingin membuka usaha dengan Modal diatas 1 Milyar
    dll

    Syarat :

    Usia Minimal 21 Tahun
    Berani Ritual (apabila tidak berani, maka bisa diwakilkan kami dan tim)
    Belum pernah melakukan perjanjian pesugihan ditempat lain
    Suci lahir dan batin (wanita tidak boleh mengikuti program ini pada saat datang bulan)
    Harus memiliki Kamar Kosong di rumah anda

    Proses :

    Proses ritual selama 2 hari 2 malam di dalam gua
    Harus siap mental lahir dan batin
    Sanggup Puasa 2 hari 2 malam ( ngebleng)
    Pada malam hari tidak boleh tidur

    Biaya ritual Sebesar 10 Juta dengan rincian sebagai berikut :

    Pengganti tumbal Kambing kendit : 5jt
    Ayam cemani : 2jt
    Minyak Songolangit : 2jt
    bunga, candu, kemenyan, nasi tumpeng, kain kafan dll Sebesar : 1jt

    Prosedur Daftar Ritual ini :

    Kirim Foto anda
    Kirim Data sesuai KTP

    Format : Nama, Alamat, Umur, Nama ibu Kandung, Weton (Hari Lahir), PESUGIHAN 10 MILYAR

    Kirim ke nomor ini : 0823 4704 5525
    Atau kunjungi web http://pesugihaninstan.jw.lt/
    SMS Anda akan Kami balas secepatnya

    Maaf Program ini TERBATAS .

    ReplyDelete