- HaNgZoU – sUzHoU – sHaNghAi [3] -

December 8, 2011

Bangkit daripada tidur, saya tengok Kak Odah dalam keadaan blur. Terpinga-pinga sekejap dengan mimpi yang baru aje saya lalui.

Saya kata, “Kita mimpi rumah kita kena masuk pencuri. Tapi dia bukan curi barang, dia jadikan rumah kita sebagai gym. Dah tu, owner gym tu tengok kita semacam aje bila kita tengok.”

Kak Odah balas, “Patutnya bangkit aje daripada tidur terus aje selawat kalau dapat mimpi macam tu.”

Saya sengih-sengih aje. Padan muka! Sebabnya sambil bercerita tu saya ketawa-ketawa macamlah saya baru lepas mimpi dihadiahkan rumah banglo 3 buah. Bukanlah saya suka dengan mimpi tu, tidak! Cumanya saya geli hati sebab saya macam masih ternampak-nampak muka owner yang tak sedar diri tu pandang saya semacam aje. Lagipun, saya hanya beranggapan bahawa mimpi tu hanya sekadar mainan tidur semata-mata. Walau di mana pun saya berada, saya percaya ALLAH selalu melindungi Rumah Pink dan segala isi yang ada di dalamnya. Saya hanya tawakal semata-mata, sebab cuma itu senjata yang saya ada.

Pagi tu macam pagi sebelumnya, saya dah Kak Odah hanya sarapan dalam bilik sebab tak tahu apa nak dimakan kat hotel yang entah macam mana keadaan makanannya. Meninggalkan hotel, kami menuju ke West Surging Pavillion Garden sebelum menuju ke kilang sutera.




Sebenarnya tak siapa pun tahu yang saya kalau boleh tak nak pergi ke kilang sutera sebab saya bimbang terserempak dengan ulat sutera [Tahap takut saya pada ulat memang melampau]. Mujur juga saya tak terpandang walaupun seekor sebab saya terus aje berjalan menuju ke kilang, tak singgah macam kawan-kawan lain yang siap tangkap gambar ulat sutera tu. Melihat pertama kali cari-cara memproses kain sutera saya rasa kagum sebab saya rasa sangat susah. Tapi bagi orang yang dah hari-hari melakukan rutin yang sama, tentu tak ada susahnya. Kan pepatah kata, “Alah bisa tegal biasa”.






Lepas tu bergerak ke tempat menjual barang berkaitan dengan sutera selebum ke tempat menjual segala macam baju macam dekat shopping complex yang lain. Tak beli apa pun sebab saya bukan nak pergi shopping pun. Saya lebih kepada nak tengok tempat-tempat menarik aje. Tapi saya nak juga cari barang sikit sebagai tanda kenangan, contohnya t-shirt sebab abah saya sangat sukakan t-shirt yang saya beli kalau saya pergi ke mana-mana. Tengok dia pakai t-shirt yang saya beli, saya rasa hati saya kembang setaman.


Lepas makan tengah hari, beredar pula menuju ke Shanghai yang mengambil masa selama hampir 2 jam juga. Melawat Pusat Jade, kemudian kami makan malam lebih awal sebab nak tengok pertunjukan Akrobatik yang gambar-gambarnya akan saya post di sini di lain N3 sebab saya rasa sangat kagum. Sangat okey!


No comments:

Post a Comment