July 10, 2018

SELAMAT BERTUNANG, UMI!

7 Julai 2018, alhamdulillah majlis pertunangan adik ipar saya, Umi berjalan dengan lancar seperti yang dirancang kami sekeluarga. In shaa Allah tak ada aral melintang, November 2018 nanti, satu-satunya bunga yang tinggal dalam keluarga kami bakal bergelar isteri orang. Hoyeh... saya sangat gembira!

Dan saya, sebelum bertunang 3 tahun dulu selalu fikir satu-satunya dugaan orang bertunang, orang ke-3. Tapi salah! Orang ke-3 cuma salah satu daripada 1001 sebab yang ada dalam dunia ni. Ada banyak lagi sebab dan sebab-sebab itu lebih dahsyat daripada dugaan orang ke-3. Kenapa saya tulis macam ni? Hem... tentulah sebab saya pernah bertunang dan syukur, kami tak diuji dengan kehadiran orang ke-3. Kalau tak, entahlah!

Ya memang tak ada orang ke-3 dalam hidup kami ketika itu dan hendaknya biarlah sampai mati, tapi dugaan untuk kami tetap ada dan dugaan itu ternyata lebih hebat daripada dugaan orang ke-3. Apa dia? Biarlah jadi rahsia kami berdua dan in shaa Allah kami akan bawak hingga ke akhir hayat. Cukuplah saya kata, 2 bulan terakhir sebelum bertukar status bujang kepada isteri/suami orang, depan orang kami senyum, kami ketawa tapi hati kami nangis. Dan belakang orang, kami nangis dan terus nangis sampai akhirnya, alhamdulillah... 18 Mac 2016, kami selamat dinikahkan. Syukur, sampai ke saat ini kami bahagia, bukan... kami sangat bahagia. Doa kami di setiap akhir solat, biarlah ikatan perkahwinan kami kekal bersambung hingga ke Jannah.


Untuk Umi, bertahan dan bertabahlah sepanjang menjalani tempoh 4 bulan ni sebab dugaan untuk Umi dan GG, akak yakin akan ada. Hendaknya, Umi dan GG tak mudah mengalah walau apa pun yang bakal terjadi. Doa akak, Umi dan GG akan berbahagia dan bergembira hingga Jannah. 






Share:

0 comments:

Post a Comment