- UNTUK SEMUA YANG SAYA SAYANG... -

Untuk yang tak tahu tapi mungkin nak tahu karya-karya saya dengan Alaf 21 [Grup Buku Karangkraf] boleh tengok poster di atas. Pink! Saya suka sangat-sangat, sama macam warna rumah saya yang saya gelarkan Rumah Pink. Tapi... part KISAH CINTA ROMANTIK tu, saya tergelak sikit. Bukan gelak mengejek, hanya tertanya-tanya sendiri. Romantik ke kisah-kisah dalam novel saya?

Sungguh... saya sendiri tak tahu! Saya suka menulis novel dan cerpen walaupun dah agak lama pencen daripada menulis cerpen, apa yang saya tulis lahir dari hati. Semasa menulis saya selalu berharap supaya apa yang saya tulis mampu menghiburkan pembaca, di samping mereka dapat mengutip iktibar atas apa yang berlaku. Sampai bila-bila pun saya tetap percaya dalam sesebuah novel itu terselit nilai walaupun sebesar zarah. Saya tak pernah peduli kalau ramai yang menuding jari kata saya menulis karya picisan atau sampah sekalipun. Hak memberikan pendapat, hak individu dan bukannya hak saya. Sesiapa dalam Malaysia ni bebas berkata-kata selagi kata-kata itu tak melepasi had yang ditetapkan. Cumanya, yalah... bila satu jari menghala ke arah orang, empat lagi hala pada diri kita sendiri. Harus selalu ingat itu ya!

Apa pun, terima kasih pada pihak Alaf 21 [Grup Buku Karangkraf], editor-editor dan designer yang banyak membatu. Pada mereka yang selalu ada di belakang saya, terima kasih daun keladi. Untuk pembaca yang saya hargai, tanpa kalian Aleya Aneesa bukan sesiapa. Terima kasih!

- SELAMAT HARI LAHIR, ABAH... -

Untuk abah yang dah membesarkan saya sehingga saya jadi serupa badak sumbu... SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-65 TAHUN, ABAH. MOGA ABAH PANJANG UMUR, MURAH REZEKI, DIBERIKAN KESIHATAN YANG BAIK DAN SELALU ADA DALAM RAHMAT ALLAH. Kami semua sayangkan abah, sangat-sanga-sangat, ;-)


- SELAMAT HARI LAHIR... -


22 DISEMBER 2012 - "SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-3 TAHUN. MOGA PANJANG UMUR, MURAH REZEKI, JADI ANAK YANG BAIK DAN HENDAKNYA SELURUH RAHMAT ALLAH AKAN JATUH PADA MUHAMMAD HAFIY DARWISY"

PESANAN PENUH KASIH SAYANG PADA AWISH – Mak Tam tak nak membebel panjang-panjang sebab Mak Tam tak ada idealah. Tapi nak bagi tahu yang Mak Tam SAYANG SANGAT kat Awish. Jadi budak pandai ya, sayang...

- DAMAILAH DI SANA... -

Semalam, tak tahu kenapa... tapi terasa macam ada yang tak kena. Puas fikir, saya ni ada terlupakan sesuatu ke? Tapi sampai mata pinjaman TUHAN ni lelap, tetap juga otak yang satu ni gagal mengingatkan apa-apa. Terasa 20 Disember, salah satu daripada tarikh penting dalam hidup saya. Tapi soalnya apa? Memang saya tak ingat apa-apa. Agaknya banyak sangat makan otak udang agaknya. Hem... kesian udang. Tak fasal-fasal jadi mangsa keadaan.

Tapi pagi ni... masa tepek bedak kat muka sambil tengok cermin sebab nak bersiap-siap pergi kerja. Ya ALLAH... kenapa saya lupa dan macam mana saya boleh lupa? Semalam rupa-rupanya, genap 3 tahun arwah nenek kesayangan saya kembali kepada Pencipta Yang Abadi. Pergi yang tentu aje tak akan kembali sampai bila-bila.

Alamak, tiba-tiba aje saya jadi sedih. Nak nangis pun ada juga, tapi... tak baikkan kalau kita tangisi orang yang dah pergi? Walaupun sebagai manusia kita memang jarang dapat mengawal emosi. Kalau suka, kita akan ketawa dan senyum, kalau sedih kita akan menitiskan air mata, kalau pun tak nangis, kita akan berwajah muram. Mana ada orang yang ketawa masa sedih dan nangis masa suka. Yang dinamakan tangisan kegembiraan, tak masuk dalam kategori ni ya sebab keadaan yang berbeza.

Tapi sungguh tak tipu... saya jadi rindu pada arwah nenek yang dah tak ada lagi. Kiranya sekarang ni, saya tak ada nenek dan datuk. Ada sesiapa yang nak jadikan saya cucu angkat tak? Nak share nenek dengan saya ke? Hahaha... saya merapu lagi!

Sebenarnya, selama 29 tahun [sekarang umur saya bukan 29 tahun lagi] dulu... saya hanya kenal pada arwah nenek yang saya panggil Mak Endek [ibu kepada mak saya] itu. Suami dia yang bermaksud atuk saya, saya tak kenal langsung sebab arwah atuk saya meninggal pada usia 45 tahun. 3 tahun sebelum saya dilahirkan. Bahkan, Ucu saya pun tak dapat tengok muka abah dia sebab ketika atuk saya meninggal, Ucu saya masih ada di dalam kandungan. Kesian kan? Tapi... nak buat macam mana, bukankan hidup dan mati itu jalan yang akan dilalui oleh semua makhluk di dalam dunia ini.

Atuk belah abah saya pula meninggal masa umur saya berusia 3 tahun dan bermakna, ingatan saya pada dia langsung tak ada. Yang saya selalu tengok, muka dia dalam gambar. Muka yang ada iras-iras abah saya. Saya tak tahu dia orangnya jenis macam mana. Garang atau tak, pun saya tak pernah tengok. Tapi ada jugalah dengar-dengar cerita tentang dia daripada mak saya. Abah pulak... memang jarang benar bercerita tentang mak dan ayah dia.

Nenek belah abah yang saya panggil Mak Oyah pergi masa saya berumur 8 tahun. Oh... 8 tahun dah agak besar! Agak banyak juga kenangan saya dengan dia yang saya masih ingat sampai sekarang. Tapi masa tu saya terlalu budak. Saya tak tahu menilai hati budi orang. Agaknya, sebab ketidakmatangan saya tulah saya selalu fikir Mak Oyah tak suka saya dan adik-beradik saya, atau lebih tepat lagi saya selalu fikir dia pilih kasih sebab kami miskin. Saya selalu rasa, dia lebih sayangkan anak-anak Mak Andak saya dibandingkan saya dan adik-beradik saya. Mungkin sebab bila tidur rumah dia, saya selalu kena tidur kat bawah sedangkan ada sepupu yang tidur atas katil. Padahal... bukan hanya saya yang tidur di bawah tu, ada dua ke tiga lagi sepupu saya yang lain. Saya cemburulah tu, hehehe...

Tapi itu dulu, sekarang ni saya dah tak fikir macam tu dah sebab saya dah terlalu tua untuk memikirkan hal-hal remeh yang tak memberi apa-apa keuntungan. Tak ada kerja nak membandingkan diri dengan orang lain. Jauh sekali berfikir orang tak sayang atau suka saya, apalagi orang yang ada pertalian dengan saya. Saya pun dah tak fikir Mak Oyah pilih kasih lagi. Itu hanya fikiran-fikiran nakal budak-budak yang selalu inginkan perhatian lebih daripada orang lain.

Dan sekarang, Mak Endek, Mak Oyah, Tok Bah dan Tok Ayah dah pergi. Yang tinggal hanya anak-anak dan cucu-cicit yang tak begitu sempat mengenali mereka berempat. Dua orang mak cik saya, adik kepada abah saya pun dah pergi tinggalkan kami semua. Bila dikenang-kenang, sebak memanglah sebak. Tapi... apakan daya. Yang hidup pasti mati dan yang tinggal harus terus meneruskan kehidupan.

Buat atuk-atuk, nenek-nenek, dia dan saudara-mara saya, juga umat Islam yang telah menghadap DIA YANG SATU, al-Fatihah, semoga ALLAH mencucuri rahmat ke atas semua dan semoga tempat kalian di sisi DIA.

- DIA TAK TANYA!, BELI ONLINE -

- MAKLUMAN PENTING -

Untuk novel "DIA TAK TANYA!", saya tak jual online macam novel-novel sebelum ni sebab ada beberapa masalah yang tak dapat dielakkan. Tapi untuk yang nak dapatkan tandatangan saya [novel-novel saya yang lain juga – TERUS CINTAI AKU, KASIH BENAR KASIH, TANPAMU AKU RINDU, AKU MAHU KAMU, HANYA DIA TAHU, SEGALANYA UNTUKMU, JANJIKU BERSAMAMU, KASIH ANTARA KITA & SEMUSIM RINDU, boleh kalau nak], saya sangat berbesar hati untuk tandatangan dan conteng-conteng sikit dalam novel saya yang dibeli.

Tapi mohon beli atau order DI SINI atau DI SINI, nak tanya-tanya sikit atau lebih-lebih pun boleh. Agaknya... dah boleh order dah sekarang ni kot sebab "DTT!" dengan tandatangan, mungkin agak TERHAD...

Sebarang pertanyaan boleh juga kalau nak tanya pada saya, saya akan jawab dengan senang hati.

- DIA TAK TANYA!, KAWAN-KAWANNYA & POSTER BERSAMA -

Salam Jumaat buat semua yang sudi bertandang di sini. Lama ya tak jumpa? Hehehe... gaya tulis macam pernah berjumpa empat mata aje kan? Padahal hakikatnya, hanya jumpa di alam maya.

Dah beberapa hari saya tak membebel di sini dan saya... RINDU. Bukannya MALAS, tapi... beberapa hari ni, kesihatan saya agak tak okey. Macam-macam datang serentak dan saya, lembik dikerjakan sakit yang datang tiba-tiba. Tapi tak apalah, sakit tu kan salah satu daripada ujian dalam hidup. Sungguh... saya tak mengeluh walaupun rasa sangat-sangat penat.

Sebab saya rasa masih tak begitu stabil, saya tak berniat nak membebel panjang-lebar-sampai-pembaca-rasa-nak-muntah-darah. Hari ni saya Cuma nak kongsi poster dan sedikit info tentang novel terbaru saya, DIA TAK TANYA! Infonya ialah;

1 – DIA TAK TANYA! dijangka akan berada di pasaran pada 20 Disember 2012 ini.

2 – Dah boleh buat belian pre-order di KARANGKRAF MALL dengan 20% diskaun.

3 – Saya, berdebar-debar... bimbang penerimaan pembaca. Harap-harap sangat tak akan mengecewakan nanti.

Hem... rasa-rasanya, itu ajelah untuk hari ni. Kalau ada sebarang maklumat lain, akan dimaklumkan kemudian, ;-)

ISTILAH sahabat merangkap jiran antara Najid dan Najihah akhirnya tersimpul sebagai suami isteri.... Sayangnya, mereka berkahwin atas dasar eksperimen. Kononnya dunia perkahwinan mereka boleh bahagia tanpa cinta! Berjaya, okey. Tak berjaya pun okey.

Orang lain hidup bahagia, tapi rumah tangga mereka huru-hara. Ada saja yang tidak kena. Masalah kecil dibesar-besarkan. Rajuk, marah dan prasangka membakar diri. Sudahnya, mereka tidur asing-asing; seorang ke timur dan seorang lagi ke barat. Najid dan Najihah lupa... dalam sesebuah perkahwinan, tidak ada istilah ‘try and error’. Mereka saling ego, hipokrit dan suka menuding jari. Ada isteri, tapi lagak macam bujang. Ada suami, tapi langkah macam hidup seorang!

“Maaf, sayang. Najid betul-betul minta maaf. Tapi percayalah, Najid sayang sangat kat Jiha.”

- SAYANG SI PUTERA KATAK! -

Rasanya... setiap orang ketika kecilnya suka ada tabung sendiri. Tak kiralah tabung tu berisi duit syiling atau pun kekal kosong. Mungkin juga kejap ada isinya, kejap pula kontang macam padang pasir.

Saya pun ada tabung juga. Tapi macam mana rupa tabung tu saya tak ingat sebab tabung saya silih berganti, sama macam isinya juga. Malah pernah juga tabung saya merupakan tin susu. Tin susu tepung ada, tin susu pekat pun ada. Tin susu cair aje yang tak ada sebab memang mak saya tak beli susu cair sebab tak ada keperluan.

Cumanya, yang banyak tabungnya sedangkan isinya tak. Seingat saya, tak pernah sekali pun tabung saya penuh dengan duit walaupun setiap kali mula menabung, tekad saya nak menabung sampai tak ada ruang untuk diselitkan duit walaupun satu sen. Semuanya tak sempat penuh, saya dah keluarkan balik. Ada-ada aje yang menggoda minta dibeli. Itu pun bukannya benda-benda yang mahal. Benda yang mampu saya beli sebab saya bukannya anak orang kaya.

Mungkin... sebab nak memenuhkan impian yang dah lama tertangguh, baru-baru ni saya beli dua tabung yang harganya sangat murah. Tahu saya beli di mana? Di Daiso [tak ingat Daiso Ikea/ Ikano atau Daiso Ampang, yang pasti bukan Daiso kat Melaka atau Daiso Ipoh] yang barang-barangnya, kebanyakannya berharga RM5. Bila beli dua, maknanya jadilah RM10. Sangat murahkan tabung saya.

Tapi bukan harga tabung tu yang saya kisahkan. Yang saya kisahkan, yahoo... akhirnya setelah hampir bongkok tiga, saya berjaya juga memenuhkan tabung berbentuk frog. Warna hijau macam yang ada di atas tu. Tahniah kepada diri sendiri. Biarlah dulu duit-duit syiling tu berkampung di dalam rumah hijau tu buat sementara waktu yang tak tahu bila akan ada tarikh luputnya. Beri peluang saya penuhkan kawannya dulu. Lepas tu baru saya fikirkan apa yang nak saya buat dengan duit-duit tu termasuk tabungnya sekali.

Tapi terus terang kata, beberapa bulan dulu saya pernah cuba mengorek isi tabung yang dah penuh tu. Saya nak gunakan buat tambang teksi ke TBS, maksud saya buat tambah sebab duit kertas RM1 yang ada, tak cukup. Bukannya tak ada duit, tapi bimbang pemandu teksi tak ada duit kecik untuk pulangkan baki. Susah pula dia nanti. Tapinya... usaha saya gagal. Si Frog tu, nampak aje jernih dan rapuh tapi... memang saya tak boleh bukak tombolnya, kecuali kalau saya ketuk dengan anak lesung batu. Tak naklah saya! Beli susah-susah, bila dah penuh bersepai dan terpaksa pula kutip duit-duit tu. Mujur juga saya tiba-tiba teringat, dah ada kedai di tempat saya tinggal. Capai sebotol air mineral dan cari teksi untuk balik ke kampung yang tercinta tu.

Apa pun, saya sangat-sangat berharap yang Si Frog nombor dua tu akan penuh bila sampai masanya nanti ;-)



- SELEPAS HUJAN, KALAU PUN PELANGI TAK MUNCUL, MATAHARI SELALU ADA –

Wah... panjang gila kan tajuk N3 saya hari ni? Tapi... tak apalah, bukannya hari-hari hari pun menulis tajuk panjang macam ni dan bukan hari-hari pun menulis N3 kat blog ni. Sejak akhir-akhir ni... lagilah tak rajin. Nak kata busy sangat dengan kerja, tidaklah juga. Masih juga dengan rutin yang sama. Kalau ada pun musuh saya, tentu ajelah rasa MALAS yang keterlaluan.

Kalaulah perkataan MALAS ni tak wujud, kan bagus? Ya, tak? Kalau tak ya, buat-buat ya ajelah ya. Tak susah kan? Tapi kalau tak ada perkataan MALAS, mungkin ada perkataan lain yang dibuat bagi merujuk perbuatan tidak melakukan apa-apa saja. Oh... jangan bagi tahu orang ya, saya bukak Kamus Dewan Edisi 4 semata-mata nak tahu apa makna yang tepat untuk perkataan MALAS tu.

Isyh... buat nama aje kerja Dewan Bahasa dan Pustaka, itu pun tak tahu! Agaknya, ada tak yang kata macam tu kat saya? Kalau ada, tak baik tau... kerja DBP atau kerja apa pun, saya tetap manusia biasa juga. Tak semestinya saya kerja sini, saya tahu semua benda. Kalau tau, tak payahlah saya kerja lagi, duduk rumah aje sambil tunggu orang datang dan bertanya makna perkataan MALAS dan apa saja makna perkataan di dalam dunia ni daripada saya sebab saya dah jadi kamus bergerak bebas.

Tapi saya menulis ni bukanlah nak membahaskan perkataan MALAS tu. Tidak sama sekali! Yang nak saya kata, hidup kita di dalam dunia ni memang tak lepas daripada dugaan dan ujian. Kadang-kadang kita rasa dugaan dan ujian itu bagaikan asam garam dalam hidup kita. Langsung tak berbekas di hati bila datang pada bila-bila masa aje. Di lain ketika pula, kita rasa dugaan dan ujian itu bagaikan satu bebanan untuk kita dan kalau boleh kita tak nak diduga dan diuji begitu.

Cumanya, itu hanya kalau sedangkan hakikatnya, mahu atau tidak kita tetap juga harus menjalani apa juga yang didatangkan pada kita. Tak kira rela, tak kira terpaksa. Kena juga!

Hidup tanpa dugaan dan ujian, kedengaran macam best kan? Saya rasa macam tu juga. Mungkin otak tak serabut memikirkan apa-apa atau cara bagaimana hendak menyelesaikan masalah yang didatangkan pada kita. Tapi bila direnung-renung semula, renung dalam-dalam, ketiadaan dugaan dan ujian itu hanya akan membuatkan kita jadi manusia yang alpa. Lalai dengan apa yang kita patut buat. Lupa kalau hidup kita di dunia ni hanya pinjam-pinjaman semata-mata. Dan kita... tak akan rasa betapa manisnya setiap kali dugaan dan ujian yang didatangkan pada kita dapat diselesaikan. Malah, tak akan juga rasa bagaimana menjadi manusia yang sabar dan tabah.

Dan ayat yang saya jadikan sebagai tajuk itu, saya berikan pada seseorang bila dia dikatakan tertimpa musibah. Musibah yang macam mana, biarlah tak diungkapkan di sini kerana tak ada yang bakal mendapat keuntungan pun. Hanya yang pasti, seseorang itu sangat jauh dari hidup saya, tapi... saya rasa dia agak dekat di hati saya. Kenapa? Jangan ditanya kerana saya tak ada jawapan. Rahsia ALLAH bukankah misteri? Harapan saya, bila sampai saat dia membaca kelak, mungkin satu hari nanti... dia tahu betapa ujian yang didatangkan pada dia bersesuaian dengan kemampuan yang dia miliki. Sebagai orang jauh tapi dekat, dekat tapi jauh... saya mendoakan yang baik-baik untuk dia. Kalau diberi kesempatan saya nak kata pada dia ayat ni, “Kan, saya dah kata... selepas hujan, kalau pun pelangi tak muncul, matahari selalu ada?” Tapi soalnya, akan adakah peluang itu? ;-)

- PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI -

- Selipar ni walaupun buruk, sangat berjasa pada saya. Bertahun-tahun guna di pejabat, akhirnya terpaksa juga saya tinggalkan dengan berat hati dan gantikan dengan yang baru berwarna pink -

Kita... sering mendengar ungkapan seperti tajuk di atas kan? Entah siapa yang cipta ayat keramat tu saya betul-betul tak tahu. Tapi dalam bab menghasilkan ayat-ayat puitis begitu, orang lama memang berbakat. Saya sangat-sangat kagum walaupun tak tahu bila sebetulnya ayat yang bagi saya cukup indah itu dicipta. Hanya yang saya tahu, lahir-lahir aje saya ke dunia yang sangat berwarna-warni ini, kata-kata tersebut memang dah ada. Maknanya, ayat ‘Patah tumbuh hilang berganti’ itu bukannya dicipta 32 tahun yang lalu. Ayat tu tak mungkin sebaya saya. Kan? Kita tak kembar ya ayat, jangan nak perasan!

Ayat itu berbentuk pujukan, memujuk orang-orang yang hatinya tengah sedih gara-gara kehilangan atau ditinggalkan. Ada sesetengah orang akan kata, “Ya... saya redha dengan apa yang didatangkan pada saya. Saya percaya perancangan ALLAH lebih rapi daripada manusia. Tiap yang berlaku itu tentu akan ada hikmahnya”. Itu bagi yang dapat menerima walaupun berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Tapi itu... bagi yang dapat menerima. Bagi yang tidak, lain pula jawapan yang bakal diberikan. Belum lagi masuk ekspresi muka yang marah atau tak puas hati. Mungkin begini jawapan yang diberikan; “Memanglah patah tumbuh hilang berganti, tapi... yang datang tak akan serupa. Awak tak rasa, sebab tulah awak kata macam tu!”

Beza bukan jawapan orang yang dapat menerima dan tak dapat menerima? Tapi ada juga persamaannya. Yang samanya, kedua-duanya sudah menjawab dan memberikan jawapan yang bagi mereka benar pada saat ada yang hilang atau pergi dari genggaman.

Yang dapat menerima, tahniah... korang telah berjaya menjadi orang yang sabar. Harap di sepanjang jalan nanti, akan ada kegembiraan dan kebahagiaan buat korang. Bagi yang tak dapat menerima pula, korang pun tak salah juga. Resam orang yang tengah sedih dan patah hati atau kecewa memang agak terganggu emosi dan mudah sentap bila terasa ada yang tak berpihak pada kita. Kalau ikutkan hati, memang ada juga rasa-rasa nak mencepuk biar sama-sama rasa kesakitan yang dialami. Saya tahu perasaan tu sebab saya pun pernah dan selalu melalui dua situasi itu. Ada yang saya terima dengan redha dan ada juga yang buat saya kesal walaupun saya sedar, saya tak seharusnya berat hati mendepani apa saja dugaan dan ujian yang didatangkan pada saya.

Tapi... kemudian, bila seiring masa berlalu. Saya sedar juga, yang diberikan ALLAH itu yang terbaik untuk saya. HANYA DIA TAHU [judul novel ke-5 saya, hehehe] apa yang terbaik untuk hamba-NYA, sedangkan kita sebagai hamba memang tak tahu apa-apa. Rahsia ALLAH itu sangat misteri. Kita tak akan dapat membongkarnya walaupun jenuh menggali di sepanjang kehidupan.

Untuk itu, bagi yang sukar menerima sebuah ‘kehilangan’, bersabar dan bertabahlah. Berusaha bersungguh-sungguh dan di akhirnya nanti, korang akan nampak betapa hidup ini taklah sesukar seperti yang korang fikir. Jika kita ikhlas, jalan tentu ada kerana ALLAH itu tak kejam. Semoga kegembiraan dan kebahagiaan akan jadi milik kita semua, ;-)

PESANAN PENTING : JANGAN TERTIPU DENGAN GAMBAR SELIPAR DI ATAS SEBAB HANYA GAMBAR HIASAN SEMATA-MATA. TAK ADA KAITAN DENGAN ISI CERITA...

- APA DI HARAP PADI SEBERANG... -

SEDIKIT TENTANG SAYA!

Saya, MARWATI WAHAB a.k.a ALEYA ANEESA yang sentiasa berjuang untuk terus hidup walau hidup ada masa-masanya tak seindah mana. Ada suka, ada duka. Ada tawa, ada tangis. Seorang yang ada permintaan, tapi permintaan itu tak terlalu banyak. Gemar berkisah & bercerita tentang itu, ini, sana, sini, situ & apa-apa saja. Tapi tak juga menjaja kisah orang. Yang saya kisahkan, tentang saya, tentang keluarga saya, tengah dunia penulisan saya.

Saya... sayang pada semua orang yang sayangkan saya. Dan... jangan ditanya untuk apa N3 ini kerana saya sendiri tak tahu. Hanya jari-jemari tak runcing saya ni terasa nak mencoretkan sesuatu di sini. Mungkin... sebab ketika ini dan saat ini, saya rasa macam... entah. Ada masa-masanya, sukarnya rasa nak mengungkapkan perasaan sendiri kan? Yang jelas... saya rasa macam, sedih. Mungkin, bukan untuk saya agaknya walaupun saya dah mencuba... ;-)

Sekian terima kasih...

- NOVEL KE-10 : DIA TAK TANYA! -

Alhamdulillah... hari ni cover novel terbaru saya, “DIA TAK TANYA!” dah mula dipamerkan untuk dilihat pembaca novel. Kalau tak percaya, boleh tengok wall FB saya, Alaf 21 dan ada beberapa lagi yang ikut share [terima kasih semua]. Kulit dan blurbnya pun boleh tengok di bawah, bagi yang tak jadi kawan saya di FB tu.

Tapi saya nak ingatkan sesuatu ya, ini BUKAN KISAH KAHWIN PAKSA. Ini kisah, pasangan yang MEMAKSA ORANG TUA MEREKA SUPAYA MENGAHWINKAN MEREKA. Tak banyak kan kisah macam ni walaupun mungkin memang dah ada? Sebab tulah saya nak cuba meneroka.

Untuk itu, terlebih dan terkurang dalam “DIA TAK TANYA!” harap dapat diterima seadanya. Kalau nak komen untuk tujuan supaya saya dapat memperbaiki mutu penulisan saya, dialu-alukan dengan senang hati [hantar kat email saya, aleyaaneesa@yahoo.com.my]. Tapi kalau nak bagi komen dengan tujuan menghentam-sampai-saya-ada-rasa-rasa-nak-berhenti-menulis, anda sangat-sangat kejam. Dan saya rasa, korang bukan orang yang kejam kan? Kalau kejam pun, buat-buatlah tak kejam.

PESANAN PENUH KASIH SAYANG : DIA TAK TANYA! NI HANYA AKAN ADA DI PASARAN PADA BULAN JANUARI 2013, JADI... TAK USAH CARI SEKARANG SEBAB TAK AKAN JUMPA. TERIMA KASIH...

Inilah dia latar belakang DIA TAK TANYA! -

ISTILAH sahabat merangkap jiran antara Najid dan Najihah akhirnya tersimpul sebagai suami isteri.... Sayangnya, mereka berkahwin atas dasar eksperimen. Kononnya dunia perkahwinan mereka boleh bahagia tanpa cinta! Berjaya, okey. Tak berjaya pun okey.

Orang lain hidup bahagia, tapi rumah tangga mereka huru-hara. Ada saja yang tidak kena. Masalah kecil dibesar-besarkan. Rajuk, marah dan prasangka membakar diri. Sudahnya, mereka tidur asing- asing; seorang ke timur dan seorang lagi ke barat. Najid dan Najihah lupa... dalam sesebuah perkahwinan, tidak ada istilah ‘try and error’. Mereka saling ego, hipokrit dan suka menuding jari. Ada isteri, tapi lagak macam bujang. Ada suami, tapi langkah macam hidup seorang!

“Maaf, sayang. Najid betul-betul minta maaf. Tapi percayalah, Najid sayang sangat kat Jiha.”

- JUALAN GUDANG GRUP BUKU KARANGKRAF -


Untuk yang ada masa lapang tapi tak tahu apa yang nak dibuat, bolehlah berkunjung ke Jualan Gudang Grup Buku Karangkraf bermula 30 November 2012 – 2 Disember 2012 bertempat di Perkarangan Kompleks Kumpulan Media Karangkraf di Shah Alam.

Dan untuk yang belum melengkapkan koleksi ALEYA ANEESA, nah... tunggu apa lagi kan? Datanglah... dengar-dengarnya harga buku jatuh macam durian runtuh. Lepas beli, boleh baca, lepas baca... bolehlah emailkan komen pada saya supaya saya dapat perbaiki mutu penulisan. Apa pun, saya ucapkan terima kasih dululah pada yang bakal membeli karya-karya saya. Jasa baik korang, sangat-sangat dihargai. Ceh... ayat tak boleh blah kan? Hehehe... ;-)


- SELAMAT HARI LAHIR, KAK LONG -

Saya hanya ada satu kakak kandung [kakak angkat, setakat ni ada dua & rasanya cukuplah dua tu aje sebab saya tak berhajat nak tambah-tambah – bukannya berlagak bagus tapi saya memang bukan jenis angkat-angkat ni sebab ada masa-masanya saya memang tak begitu pandai menjaga hati & perasaan orang, lebih-lebih lagi yang dekat dengan saya] & hari ni bersamaan dengan 20 NOVEMBER 2012 merupakan hari ulang tahun kelahiran dia yang ke-40 tahun. 40 tahun? Alahai... diam tak diam umur Kak Long saya dah agak banyak dan sampai satu masa kelak, kalau umur saya panjang, saya pun akan melewati angka itu. Bukan hanya saya, tapi sesiapa saja yang umurnya belum mencecah angka 40 tahun itu.

Nak berkisah apa ya? Rasa-rasanya sebelum ni macam saya dah berkisah banyak tentang Kak Long saya tu. Dan sekarang ni, saya dah hilang diksi untuk membebel-bebel tentang dia yang satu itu. Tapi tak kisahlah biar bagaimana hilangnya diksi saya pun, yang pasti... saya gembira sangat sebab hubungan kami berdua sejak beberapa tahun kebelakangan ini atau lebih tepat lagi, sejak saya tinggalkan kampung dan belajar di universiti, semakin erat. Tak ada lagi gaduh-gaduh-sayang, tak ada lagi cubit-cubit-tak-manja-pun, tak ada lagi baling-baling-bola takraw-kat-kepala-dia yang berkesudahan dia-cubit-saya-masa-tengah-tidur, tak ada lagi dia kata saya-lebih-pentingkan-kawan-kawan-daripada-adik-beradik-sendiri.

Sekarang ni, kami berdua mengamalkan DASAR BERBAIK-BAIK & insya-ALLAH biarlah sampai nyawa bercerai daripada badan. Kami joging sama-sama [janji nak hari-hari tapi sebab saya malas, satu hari aje yang jadi daripada sembilan hari yang saya peruntukan – itu pun kami terpaksa patah balik bila dengar anjing menyalak, takut kena ligan dengan dua ekor anjing yang nampak agak garang tu], senam aerobik sama-sama, makan sama-sama, diet sama-sama dan tak kurus-kurus pun sama-sama juga.

Untuk Kak Long saya, ANISAH WAHAB, SELAMAT HARI LAHIR, MOGA PANJANG UMUR, MURAH REZEKI & PALING PENTING... SELALU ADA DALAM RAHMAT ALLAH. Sayang sama kamu, sis...

- SELAMAT HARI LAHIR... -

16 NOVEMBER 2012 - "SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-1 TAHUN. MOGA PANJANG UMUR, MURAH REZEKI, JADI ANAK YANG BAIK DAN HENDAKNYA SELURUH RAHMAT ALLAH AKAN JATUH PADA QIESYA NURQASRINA"

PESANAN PENUH KASIH SAYANG PADA ANJE – Sorry ya untuk tahun pertama kelahiran Anje, Mak Tam tak ada idea nak membebel panjang-panjang sebab tahun ni tahun malas Mak Tam. Tapi nak bagi tahu yang Mak Tam SAYANG SANGAT kat Anje. Jadi budak pandai ya, sayang...

- UNIKNYA ORGAN -

Salam & hai... pada yang sedang membaca N3 saya kali ni. Terasa macam lama sangat saya tak bebel-membebel kat sini. Jari-jemari tak runcing saya ni pun ada rasa-rasa macam gatal-gatal. Gatal-gatal ya, bukan gatal. Awas, jangan tersilap membuat tafsiran pada dua perkataan itu. Agak-agaknya... ada tak yang rindu pada saya? Kalau ada, terima kasih sebesar dunia. Tapi kalau tak ada, uwaaa... korang sudah mengelar-ngelar hati saya sampai saya rasa sangat kecewa hati ni. Tapi nampak tak? Nampak tak... yang saya sekarang ni tengah menipu korang? Hahaha... jangan marah, nanti kena jual timbang kilo kat pasar. Kalau sekilo RM20, bayangkan kalau 60 kg x RM20. Wah... Marwati Wahab a.k.a. Aleya Aneesa kaya! Ni, boleh tak agaknya kalau beli iphone 5?

Betul, sebenarnya saya tak kisah pun kalau ada yang tak rasa rindu pada saya. Tahu kenapa? Sebabnya, hati itu organ yang sangat unik. Rasa rindu dan suka dalam hati, datangnya begitu-begitu saja tanpa perlu wujudnya unsur-unsur paksaan. “Tak kira, kau mesti sukakan aku juga walaupun kau tak suka!” Hem... ayat itu gila dan yang mengucapkannya itu tentu juga gila. Bukanlah gila kerana mentalnya tak sihat hingga mesti dibawa ke Hospital Bahagia atau Hospital Tanjung Rambutan. Tapi gila kerana dibutakan rasa suka yang keterlaluan.

Tau kenapa saya kata hati itu organ yang unik? Sebabnya, kadang-kadang, kita boleh suka seseorang kerana orang tu sangat baik di mata kita. Maksudnya, mungkin dia pernah buat baik pada kita atau pada sesiapa saja yang kita kenal atau kita tak kenal dan berjumpa secara kebetulan. Kadang-kadang, kita suka seseorang itu selepas kita tengok fizikal dia yang mungkin juga cantik menarik tertarik atau macho kacak dan sewaktu dengannya. Kadang-kadang pula, kita sukakan seseorang tanpa kita tahu dia yang kita suka itu bagaimana rupanya dan bagaimana perangainya. Mungkin baik, mungkin juga sebaliknya. Kes macam ni berlaku bila kita terlalu banyak dihidangkan dengan cerita tentang dia yang kita tak kenal itu.

Berdasarkan tiga kadang-kadang di atas tu, nampakkan betapa organ yang diberi nama hati itu memang unik? Kalau korang rasa tak unik, tak apa sebab tak kena tangkap pun. Pendapat masing-masing dan kita di dalam Malaysia ni memang boleh berkata apa saja asalkan apa yang kita katakan itu tidak menyalahi undang-undang negara dan juga agama. Tapi bagi saya, hati tu memang sangat-sangat unik kerana ada masa-masanya, kita sebagai tuan punya hati pun gagal memahami hati sendiri. Apalagi, bila Cik Hati berlawanan dengan Cik Akal. Cik Hati mahunya begini tapi Cik Akan pula mahukan yang lain. So... jadilah seperti kiri duri kanan pun berduri, di tengah-tengah sekujur tubuh yang longlai kerana tak tahu harus berbuat dan mengambil tindakan yang bagaimana.

Apa yang sebenarnya saya bebelkan hari ni ya? Entah! Saya sendiri pun tak tahu. Terpaksalah saya berhenti dulu kerana point peting tak ada, bimbang ada yang muntah darah bila baca N3 yang tak ada faedahnya sangat. Cuma yang nak saya ingatkan, dalam apa pun keadaan, berfikirlah semasak-masaknya, kemudian bertindaklah dengan cara yang bijak kerana manusia sudah dibekalkan dengan hati dan akal fikiran. Ingat ya, kita dapat apa yang kita mahu! Sampai jumpa lagi, kawan-kawan...

- NOVEL KE-4 : SEGALANYA UNTUKMU -

JANGANKAN di alam sedar, di alam mimpi pun Jehanna Aisya tidak pernah berhajat untuk punya suami. Baginya, pengalaman lalu adalah guru yang paling jujur. Api dendam yang marak terhadap lelaki tidak pernah padam walau tahun demi tahun berlalu. Selagi terdaya, dia akan berlari dan terus berlari walaupun ke hujung dunia.

Katalah apa pun, Fahem Ammar tetap tidak memerlukan wanita ber-gelar isteri dalam hidupnya. Dia bukan jenis lelaki yang akan tunduk pada kehendak hati. Baginya, perkahwinan itu ibarat satu perjudian. Menang atau kalah hanya bergantung kepada nasib. Selagi boleh dielak, dia akan cuba mengelak seberapa daya yang mungkin.

Tapi, itu kata Fahem dan Jehanna yang punya cerita tersendiri, sedangkan janji ALLAH jauh lebih baik daripada itu. Dalam hangatnya mentari yang memancar, mereka dipertemukan dalam keadaan yang tidak diduga. Ada ego yang tercalar, ada hati yang terbakar dan ada pula bibit-bibit rindu yang hadir tanpa disedari.

Namun, bukan hidup namanya jika berjalan di atas garis lurus semata-mata. Bersaksikan Pulau Redang, Fahem melafazkan cinta. Malangnya, pantai yang sama juga menjadi saksi luka di hati Jehanna kembali berdarah. Semuanya kerana Fahem!

Benarkah kepercayaan itu umpama sebuah kristal, cantik memukau mata, tapi sekali terhempas tak mungkin akan dapat bercantum kembali?

PESANAN PENTING : Untuk yang mahu mendapatkan novel saya, boleh berkunjung ke ARRAZI SHOPPE dan KARANGKRAF MALL. Kedua-duanya memiliki kesemua koleksi novel saya. Terima kasih!

TIBA-TIBA : Rasa rindulah pulak pada Jehan & Fahem. Apa agaknya khabar mereka berdua sekarang ni ya? Adoilah...



- BOLEH SAYA SAYANG AWAK? [15] -

“JIHA nak kahwinlah Najid...” ujar Najihah sebaik saja mengenakan tali pinggang keledar di sisi Najid. Matanya dihalakan ke arah Najid yang kelihatan kaku. Namun dia tahu yang Najid bukannya tidur, jauh sekali pengsan. Lelaki itu hanya mahu merehatkan diri semata-mata. Mungkin bosan menunggu dia yang agak lambat.

Perempuan kalau lambat, normallah kan?

Mata Najid yang terpejam gara-gara menunggu Najihah yang dirasakan terlalu lama solat di masjid, terus terbuka. Sudah dua bulan berlalu, sejak Najihah menyebut perkataan yang sama berhari-hari dan berkesudahan dengan Najihah diejek Ilham dan Najihah mengamuk membaling Ilham dengan bantal. Hari ini, dia sekali lagi terpaksa mendengarkan ayat yang sama. Juga, lahir dari ulas bibir Naihah.

Sangkanya bila lama tidak menyebut, Najihah sudah lupa. Tapi rupa-rupanya, tidak. Najihah kelihatan langsung tidak lupa. Hanya mungkin Najihah menunggu masa yang sesuai untuk mengulang kata-katanya.

“Kenapa? Tadi masa nak datang sini Jiha jumpa dengan lelaki idaman Jiha sampai Jiha rasa tiba-tiba nak jadi isteri dia?” sinis sedikit kata-kata Najid.

“Mana ada!”

“Dah tu yang tiba-tiba bercakap balik benda yang dah lama Jiha tak cakap tu apa hal pulak?

Berkahwin! Ya, dia tahu semua orang dalam dunia ini tidak kira lelaki atau pun perempuan, memang mahu berkahwin. Bukan hanya orang dewasa, bahkan remaja pun sudah ada yang berangan-angan mahu menamatkan zaman bujang walaupun masa kelihatan seperti tidak kena. Memang diakui kalau berkahwin itu satu tindakan yang dituntut kerana melalui perkahwinan banyak kebaikan boleh dicipta anak Adam.

Tapi itu jika memang ikhlas mahu mendirikan rumah tangga.

Soalnya, Najihah bukannya benar-benar ikhlas. Gadis itu mahu menamatkan zaman gadis hanya semata-mata melihat Munirah bahagia. Najihah seakan-akan menjadikan ikatan perkahwinan itu seperti sebuah eksperimen. Berjaya bukan matlamat Najihah. Matlamat gadis itu, hanyalah sekadar mahu mencuba semata-mata.

Tidakkah Najihah kelihatan seperti tidak logik? Tidak munasabah? Atau lebih kasar lagi, sedikit gila?

Tapi bila dia mengatakan Najihah gila, gadis itu marah-marah. Sanggup pula menarik muncung panjang kerana tidak puas hati.

Salahkah jika dia hanya mahukan yang terbaik untuk gadis itu? Takkanlah dia hanya mahu membutakan mata melihat Najihah mencari musibah untuk diri sendiri? Kalau berjaya, tidak mengapa juga. Kalau gagal bagaimana? Janda! Dia sungguh-sungguh tidak mahu Najihah menyandang gelaran itu.

Dia tidaklah mengatakan menjadi janda itu tidak elok. Bukan itu niatnya. Cuma, dia faham benar dengan pandangan sesetengah masyarakat. Kalau pun tidak ada apa-apa yang dilakukan golongan yang bergelar janda, tetap juga mahu menganggap yang bukan-bukan. Macamlah janda bukan manusia normal sehingga harus dijauhi.

Mampu ke Najihah menerima jika ada yang mencela?

Kalau ada anak pula, macam mana dengan nasib anak Najihah kalau terjadi perceraian antara orang tua?

“Tak boleh ke kalau Jiha nak kahwin? Takkanlah Jiha tak payah kahwin sampai bila-bila?”

“Boleh! Tapi bukan sekarang dalam keadaan Jiha sendiri tak bersedia. Kahwin bukan macam main kahwin-kahwin Jiha.”

“Jiha nak cuba Najid! Jiha nak tengok kalau Jiha kahwin, Jiha akan jadi macam papa atau Jiha akan jadi macam ayah.”

Bibir Najid ketap kuat-kuat. Geram mula mencanak-canak dalam dirinya dengan sikap ambil mudah Najihah. Lagi-lagi cuba! Entah bila baru Najihah akan mengerti agaknya, dia benar-benar tidak tahu.

“Apa kaitan papa dengan ayah?” tanyanya keras.

“Kalau Jiha jadi macam papa, maknanya Jiha tak bahagia dalam perkahwinan dan kalau Jiha jadi macam ayah maknanya Jiha bahagia. Kiranya percubaan yang Jiha buat tu berjaya,” terang Najihah selamba. Mudah saja dia membuat kesimpulan kerana memang itu pun yang diinginkan. Masuk ke alam rumah tangga, mencuba menjadi seorang isteri. Berjaya atau gagal bukanlah matlamatnya.

“Jiha ingat kahwin tu boleh cuba-cuba ke?”

“Tak salah kan?”

Pertanyaan Najihah terasa seperti mencabar saja di telinga Najid. Kalau Najihah itu adiknya, memang dicekik-cekik supaya Najihah menarik kembali niat yang disimpan. Kalau memang sudah sampai seru Najihah mendirikan rumah tangga, dia akan mendoakan yang baik-baik untuk gadis itu. Tapi kalau Najihah mahu menjadi seorang isteri semata-mata kerana mahu mencuba, dia langsung tidak dapat menerima.

“Bila baru Jiha nak faham ni?”

Najihah jongket bahu. Bukannya dia tidak faham tapi dia sengaja buat-buat tidak faham, sama seperti Najid yang tidak mahu memahami niatnya. “Selama ni pun kita memang suka mencuba kan? Jadi apa masalahnya pula kalau kali ni Jiha mahu mencuba? Bukannya Jiha ajak Najid kahwin pun. Bukannya Jiha nak ajak Najid cuba pun. Jiha nak cuba dengan orang lain. Yang Najid nak marah sangat kenapa?”

“Itu lain Jiha. Cubaan yang kita buat selama ni tak sama dengan cubaan yang Jiha nak buat kali ni. Sekarang ni, yang Jiha nak buat macam nak letak leher sendiri di tali gantung tahu?”

“Jiha nak cuba juga!”

Najid mengeluh. Najihah seperti langsung tidak mengendahkan kata-kata dan nasihatnya. Seperti masuk telinga kanan, kemudian keluar telinga kiri. Dalam diam-diam dia mengutuk hari di mana Najihah melihat kemesraan Munirah dan Syukri. Kalau tidak ada hari itu, tentu Najihah tidak akan memikirkan mahu menjadikan ikatan perkahwinan sebagai salah satu bahan eksperimen.

“Jiha ada cintakan sesiapa ke?” tanya Najid ingin tahu. Suara kerasnya sedikit kendur. Dalam keadaan begini, berkasar dengan Najihah dirasakan bukan tindakan bijak. Makin keras dia, makin keras Najihah.

Najihah geleng. Dia serba salah. Beria-ia hendak berkahwin, tapi langsung tidak ada calon.

“Habis Jiha nak kahwin dengan siapa?”

“Belum fikir lagi.”

Najid geleng, geramnya dia pada Najihah tidak terkata. “Jiha ingat kahwin tu macam kita main kahwin-kahwin masa kecik ke?” ulangnya sekali lagi. Terasa seperti dia sedang menarik telinga Najihah.

Najihah sengih. “Nanti Jiha cari orang yang sesuai”

“Jiha memang degil!”

“Jom pergi makan, Jiha laparlah.” Najihah mengubah topik perbualan. Setiap kali dia berkata dia mahu berkahwin, setiap kali itulah Najid marah. Sudahnya mereka berdua saling bermasam muka.

Nak dirikan masjid, apa yang susah sangat Najid nak terima? Tak faham betullah! Macamlah aku ajak dia jadi suami aku, detik hati Najihah tidak mengerti.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Najid memegang kamera Nikon D7000 yang Najihah beri nama ‘Ken’. Dipandang lama dengan senyuman di bibir. Najihah... kalau boleh semua benda mahu diberikan nama. Padahal, cukuplah kalau digelar Nikon D7000 kerana itu memang nama model kamera tersebut.

“Mana boleh! Nama tu tak sedap dan panjang sangat. Jadi Jiha ambil keputusan nak bagi nama kamera baru Najid ni dengan nama ‘Ken’.”

“Ken?” Kening Najid hampir bercantum.

“Ya, Ken! Sedapkan nama tu? Sekali dengar macam nama mat saleh kan?”

“Tak ada nama lain ke?” tanya Najid kerana dia sedikit pelik. Entah bila agaknya Najihah memikirkan nama itu. Tahu-tahu saja kameranya sudah bernama. Dan dia, sama ada mahu atau tidak, tetap juga harus menerima kerana Najihah bukannya hendak mengalah dengannya. Lagipun, nama Ken agak sedap juga di pendengaran telinganya. Bukannya seperti nama Kiki.

“Tak kira! Jiha nak guna Ken juga.”

“Ikut suka hati Jihalah. Najid malas nak gaduh dengan Jiha semata-mata sebab nak bagi nama pada kamera Najid tu.”

“Good boy!” puji Najihah dengan senyuman.

Ken diletakkan di atas meja. Kemudian, dia mencapai pula Kiki. Kiki? Huh... ALLAH saja yang tahu betapa tidak berkenannya dia dengan nama Kiki itu. Tapi kalau sudah kata Najihah, bolehkah kalau dibantah?

Lambat-lambat bibir Najid mengukir segaris senyuman. Kepalanya menggeleng berkali-kali.

“Najid tak naklah bagi nama Kiki kat kamera yang Jiha bagi ni,” protes Najid sakit hati. Sejak dari tadi, Najihah asyiklah Kiki, Kiki dan Kiki. Padahal sudah dikatakan yang nama Kiki langsung tidak sedap didengar. Lebih sesuai untuk perempuan sedangkan dia bukannya perempuan.

“Biarlah! Nama Kiki tu comellah.”

“Najid lelakilah!”

“Bila masa Jiha kata Najid perempuan? Apa kaitan kalau kamera ni Jiha bagi nama Kiki dengan jantina Najid? Lainlah kalau Jiha kata nak panggil Najid dengan gelaran Kiki. Itu barulah Najid boleh marah. Entah apa-apa,” marah Najihah. Namun suaranya tidak tinggi kerana dia marah bercampur dengan kecil hati.

“Memanglah tak ada kaitan. Tapi...”

“Dah tu apa masalahnya?” Najihah sengaja memotong kata-kata Najid. Tidak mahu mendengar alasan Najid.

“Lelaki pegang kamera nama Kiki, tak ke teruk dengarnya tu? Kalau kawan-kawan kita tahu, mana Najid nak letak muka?”

Najihah sudah memberikan kamera itu padanya, bermakna kamera itu hak dia. Kalaupun mahu memberi nama, dialah yang patut memberikan nama pada kamera yang masih dipegang Najihah. Tapi Najihah yang beria-ia. Mujur juga Najihah tidak mengatakan supaya kamera itu biar disimpan di rumah Najihah. Jika tidak dia tidak akan teragak-agak menggelar Najihah Si Buruk Siku. “Ah... Jiha tak kira! Kamera ni nama Kiki juga.”

“Kalau Najid tak nak?”

“Jangan tegur Jiha!”

“Jiha ugut Najid?”

Najihah angguk pantas. Dia tidak akan mengalah pada Najid kali ini.

“Memang kaki buli betul Jiha ni!”

Malas terus berbalah dengan Najihah, dia akhirnya menurut juga. Itu pun selepas tiga jam Najihah mogok tidak mahu bercakap dengannya. Awalnya memang janggal mahu menyebut nama Kiki, tapi lama-kelamaan rasa janggal itu tidak wujud lagi. Selamba saja dia mengatakan pada kawan-kawannya yang nama kamera yang digalas adalah Kiki. Memang teruk juga dia diketawakan, tapi dia sengaja berlagak seperti tidak ada apa-apa. Seolah-olah, nama Kiki langsung tidak berbekas di hatinya.

“Okey Ken... hari ni aku sandingkan kau dengan Kiki,” kata Najid sambil meletakkan Kiki bersebelahan dengan Ken. Kemudian dia ketawa perlahan. Kalaulah Ilham mendengar apa yang dikatakan sebentar tadi, mahunya tiga hari tiga malam dia digelakkan bapa sudara Najihah itu.

“Hem... Jiha... Jiha...” ucapnya perlahan, juga dengan senyuman.

PESANAN PENUH KASIH SAYANG : Mungkin ini N3 terakhir untuk kisah Najid & Najihah sebab sekarang ni, kisah biasa-biasa mereka tu mungkin sedang ditukang-tukang editor biar nampak menarik sampai yang memandang jadi tertarik. Kalau nak baca yang seterusnya, kena tunggu jadi sebuah novel yang cantik, insya-ALLAH... awal tahun hadapan. Doakan perjalanan dia tak akan menghadapi sebarang kesukaran ya. Saya pun akan doakan kawan-kawan juga, ;-)

- RAISIN SCONES -

Apa tu? Sekali tengok macam kuih atau roti yang tak jadi kan? Tapi sebenarnya... itulah orang panggil raisin scones [sila abaikan bentuknya yang tak berapa nak buat hati tertarik dan menarik]. Kenyataan tambahan, itulah Raisin Scones yang dibuat oleh Marwati Wahab @ Aleya Aneesa. Yahoo... saya berjaya akhirnya buat Raisin Scones tu semalam selepas percubaan pertama pada hari Jumaat menemui jalan buntu. Atau dengan kata lain, GAGAL. Raisin Scones saya jadi macam biskut, langsung tak ada lembutnya. Hahaha! Rasa macam dah betul dah ulian saya tu, nampak cantik aje. Lembut di tangan. Tapi yang sebenarnya tak jadi bukan sebab ulian tu, tapi sebab... saya tak pandai guna microwave oven. Itulah, siapa suruh beli yang banyak-banyak button macam tu. Sudahnya nak bakar kuih dan kek tak tahu nak kena tekan button yang mana. Saya main hentam aje dan lepas tu, geram dengan diri sendiri.

Ahad bersamaan dengan semalam, saya cuba lagi. Saya uli lagi dengan cara yang sama dan jadi pun sama juga. Bila nak bakar aje, saya bukak buku panduan cara-cara nak guna microwave oven tu. Alhamdulillah... percubaan kali kedua saya berjaya dengan jayanya.

Entah tak tau mimpi disampuk apa, sejak minggu lepas saya memang teringin gila-gila nak makan Raisin Scones yang jarang-jarang benar saya makan tu. Ada satu malam tu, rasa menggebu-gebu sangat. Air liur macam tak tertelan aje. Mujur ada kakak baik hati yang sanggup beli dan sanggup juga bawa datang rumah saya [terima kasih kakak, saya terharu].

Memanglah Raisin Scones saya tak cantik macam kat kedai, tapi... saya sukakan yang saya buat sendiri sebab tak terlalu banyak buah-buahan yang berwarna-warni. Nampak pun macam suci murni aje, putih ala-ala kuning gitu. Rasa pula, tak terlalu lembut. Kadang-kadang rasa macam biskut, kadang-kadang rasa macam roti. Sebab tu ada orang gelar scones tu roti yang tak jadi. Tapi janganlah salah faham, rasanya memang macam tu, katanya.

Dan lagi, biasanya orang buat dalam bentuk bulat. Tapi saya rasa saya nak buat bentuk kotak. Itu pun... kotak yang tak rata yang saya bagi nama, bentuk ikut suka hati sayalah janji mudah untuk saya. Apa pun, nanti-nanti saya nak buat lagi sebab saya suka dan nak bagi pada yang bagi resipi. Terima kasih ya, ;-)

- NOVEL KETIGA : JANJIKU BERSAMAMU -

Dalam hidup ini, manusia sering kali diberi banyak pilihan untuk meniti lorong-lorong kebahagiaan. Memilih siapa yang layak disayangi dan siapa pula yang tidak. Tapi, tidak bagi Dhamira Rysda. Dia tidak pernah punya kesempatan itu. Mahu atau tidak, dia hanya ada Aly Rasyid. Itulah racun, itulah penawar dalam hidupnya.

Tapi siapa dia mahu mencabar takdir? Lalu, dunia yang selama ini penuh dengan warna-warni mula gerhana dalam sekelip mata hanya kerana dia mahu melayan dan mencari bahagia yang kian lama tercicir. Sungguhpun begitu, dia masih dapat melihat dan merasakan biasan bulan dan bintang ada di mana-mana.

Nyata, sejarah memang selalu akan berulang. Dan kini, sejarah Mariam benar-benar menjadi sumpahan. Namun, dia bertekad untuk keluar daripada kepompong sumpahan itu. Dia tetap akan memastikan kanvas hidupnya lebih indah berbanding Mariam.

Tapi... sekuat mana pun dia, ada masa-masanya dia kewalahan. Takdir yang datang bagaikan sengaja mempermain-mainkan perasaannya. Lantas dia bertanya sendiri, “Berdosakah dia mengabaikan perasaan Aly Rasyid? Sedangkan dia tahu, dia hanya ingin mencari bahagia.” Dan, kebahagiaan... benarkah tak ubah seperti sepotong mimpi?

PESANAN PENTING : Untuk yang mahu mendapatkan novel saya, boleh berkunjung ke ARRAZI SHOPPE dan KARANGKRAF MALL. Kedua-duanya memiliki kesemua koleksi novel saya. Terima kasih!

- SAYA YANG TERTEWAS! -

Itulah ceritanya. Cerita yang tak best tapi harus telan biar rasanya sepahit jadam. Tapi macam mana rasa jadam tu, jangan ditanya pada saya sebab saya tak pernah berkawan rapat dengan yang bernama jadam itu. Orang nama Jadam pun saya tak pernah lagi jumpa. Seumur hidup saya, yang paling pahit pernah saya makan, mungkin... ubat. Ulam-ulaman tak kira sebab saya suka makan walau pahit macam mana pun rasanya. Sedar-sedar nasi di pinggan jadi licin dan kemudian penuh kembali sampai perut dah tak boleh tampung apa-apa lagi.

Kenyataannya... saya gagal untuk kesekian kalinya, lagi, lagi & lagi. Apa yang gagal, hem... biarlah hanya saya dan orang-orang yang berkenaan aje yang tahu. Hanya yang jelas, bukan gagal dalam cinta sebab muka saya tak cukup tebal walaupun pipi saya macam pau untuk hebahkan pada orang di dalam blog kesayangan saya ni dengan kata-kata; “Aku gagal lagi dalam cinta!”. Tidak! Sudah semestinya bukan saya orangnya. Soal yang satu itu, biarkan saja duduknya jauh-jauh kat hati. Mengisahkan pada orang akan hanya memalukan diri sendiri. Tidaklah! Saya tak sanggup nak buat macam tu, rasa jatuh air muka sendiri.

Tapi... tak seperti kegagalan saya yang lepas, kali ni saya tak merasakan apa-apa. Jauh sekali rasa sedih sedang sepatutnya, itulah yang harus saya rasa untuk masa beberapa lama [berhari-hari, berminggu-minggu atau berbulan-bulan] sehingga hati saya pulih seperti yang sebelum ni. Tapi demi TUHAN... kali ni saya gagal tapi saya rasa saya seperti tak gagal. Kalau orang nampak saya ketawa atau tersenyum beberapa hari kebelakangan ni, sungguh... senyum dan ketawa tu memang bukan tipu punya. Memang datang betul-betul dari hati. Kalau yang sebelum ni, saya hilang selera makan dan otak saya rasa kosong. Saya nampak orang, tapi saya tak nampak orang. Saya dengar orang bercakap, tapi saya tak dengar orang bercakap.

Tipulah saya bila saya kata saya tak berharap. Saya manusia biasa dan bila bergelar manusia biasa, rasa pengharapan memang tak boleh nak dielakkan. Tapi anehnya, bila harapan saya sahih lebur, saya tak rasa apa-apa. Sampai-sampai... saya fikir, hati saya dah mati ke? Kalau tak mati, kenapa saya tak rasa macam nak nangis atau nak sedih? Ataupun... berkali-kali melalui situasi yang sama, buat saya rasa lali dengan kegagalan yang sama. Hanya... entah macam manalah saya nak membuka mulut bila ditanya mak saya nanti. Adoilah... Puan Mahani Dahli, Ami cuba lain kali ajelah ya kalau masih teringin mencuba. Malunya!

Entahlah! Saya tak ada jawapan pada kemusykilan diri sendiri. Tapi saya suka juga dengan rasa macam ni. Setidak-tidaknya saya tak perlu nak menyeksa diri sendiri, tak perlu nak menitiskan air mata. Saya reda & redah aje apa yang didatangkan pada saya dengan tangan yang terbuka. Saya cuba melapangkan dada, menerima ketentuan ALLAH dengan penuh ketabahan. Selebihnya... saya hanya nak menjalani kehidupan ini seadanya. Saya percaya, rezeki ALLAH ada di mana-mana dan akan didatangkan dengan pelbagai cara. Dalam banyak perkara, mungkin nasib saya tak begitu baik tapi di satu segi saya rasa bertuah kerana dapat buat apa yang saya suka sesuka hati. Tak banyak pun tak apa, cukup hanya dengan sebuah novel setiap tahun dibaca pembaca. Tapi kalau lebih daripada satu, rasa gembira saya jadi berlipat-lipat kali ganda.

PESANAN PENTING : Saya memang tak sedih, tapi... jangan disebut jangan diungkit. Saya tak nak! Burung yang dah terlepas di tangan, tak ada gunanya dikenang. Malu memanglah malu, tapi saya tak akan terus hidup hanya dengan mengenang rasa malu tu.

- NOVEL KEDUA : KASIH ANTARA KITA -

Emelda sama sekali tidak menduga begini lipatan takdir yang dijanjikan untuknya. Namun dia tetap pasrah dan reda dengan setiap ujian yang datang. Yakin... Sesukar mana pun perjalanan hidup, masih ada keindahan dan kemanisan yang akan dikecapi.

Lantaran itu, dia rela bila melihat derita yang ditanggung oleh si kakak. Jika inilah yang dinamakan pengorbanan, dia tahu dia telah melakukan pengorbanan yang tidak ternilai harganya. Masa depan dan harga diri! Namun, apa pilihan yang dia ada?

“Tapi... dalam hidup ini tidak semua yang kita ingini akan kita dapat malah kadangkala kita terpaksa berkorban hati dan perasaan. Apa lagi bila melibatkan perasaan orang lain.”

Akur dengan kata-kata itulah, Emelda akhirnya rela memperjudikan nasib bersama Aril Fatah. Meskipun saat memandang wajah itu tidak ubah seperti melihat kertas putih. Tapi demi Atiea dan Dania, dia tetap mencuba sedaya yang boleh. Walaupun dia tahu, bila kebenaran terbongkar, dia yang akan karam sendiri!

“Benarkah perkahwinan tanpa cinta itu teguhnya seperti sebuah istana pasir? Diusik ombak, pasti akan goyang. Apatah lagi jika gelombang yang tiada taranya.”

Lantas hati kecil Emelda bertanya, “Inikah balasan atas pengorbanan yang kulakukan selama bertahun-tahun ini?”

Sedangkan dalam waktu yang sama, Aril Fatah leka memikirkan kata-kata tulus Hakimi yang lebih kepada cabaran. “Kalau benar sayang, berusahalah untuk mendapatkan cintanya!”

PESANAN PENTING : Novel ni pernah diadaptasi ke drama dengan tajuk CINTA BUAT EMELDA yang ditayangkan di TV3 dalam Slot Akasia. Untuk yang mahu mendapatkan novel saya, boleh berkunjung ke ARRAZI SHOPPE dan KARANGKRAF MALL. Kedua-duanya memiliki kesemua koleksi novel saya. Terima kasih!

- NOVEL PERTAMA : SEMUSIM RINDU -

Di sebalik senyumannya... ada tangisan yang panjang. Keperitan hidup menjadi anak buangan membuatkan Hajar Adira begitu berhati-hati. 15 tahun dia cuba membalut luka tetapi sehingga kini luka itu masih berdarah. Selagi parut itu masih ada, kemaafan untuk mereka mungkin tiada. Dulu Hajar pernah mengemis kasih sayang saudara sendiri, kini kasih itu tidak diperlukan lagi. Cukuplah jiwanya menderita dan zahirnya terseksa...

Benarlah... perasaan itu sememangnya sesuatu yang hidup. Hari ini tiada tapi esok mungkin ada. Hari ini ada, mungkin esok tiada. Tapi Hajar tahu perasaannya pada Ikhman tidak akan sirna sampai bila-bila. Bukan senang untuk dia jatuh cinta! Bila sekali perasaan itu bertapak, tiada apa yang mampu menghilangkan rasa cinta walaupun perasaan dendam pernah berapi di dadanya. Sesungguhnya kemaafan adalah dendam yang terindah...

Sungguh... Hajar rindu pada Ikhman. Tapi dia terlalu takut dilukai hingga tanpa sedar dia sebenarnya melukai hati dan perasaannya sendiri. Mungkin ini suratan yang tertulis dalam lipatan hidupnya. Di saat dia baru belajar bertatih untuk menerima dan memberi Ikhman kasih sayang yang tidak berbelah bahagi, dia dibiarkan terkapai-kapai seorang diri. Dan... yang paling perit dia dituduh menduakan suami sendiri! Inikah balasan ALLAH pada dirinya yang ingkar?

Akhirnya... kata putus harus diambil. Biarpun kasihnya digantung tidak bertali, status sebagai isteri tidak akan sesekali dicemari. Jika perpisahan menjanjikan penyatuan dua hati, dia rela berlari dan terus berlari demi mencari kebahagiaan sendiri. Yang pasti dia tidak mahu menjadi seperti bunga, dihirup madunya kemudian ditinggalkan begitu saja. Apakah Ikhman tahu maksudnya?

PESANAN PENTING : Untuk yang mahu mendapatkan novel saya, boleh berkunjung ke ARRAZI SHOPPE dan KARANGKRAF MALL. Kedua-duanya memiliki kesemua koleksi novel saya. Terima kasih!

- HUJAN, MAK SAYA & KENANGAN... -

Kat luar hujan lebat, sesekali kilat nampak terang macam lampu bila malam hari. Macam flash kamera pun ada juga. Cumanya, flash yang ni tak beranilah saya angkat tangan kanan [takut kaku dan dengan muka hitam] dan naikkan dua jari, jari telunjuk dan jari hantu macam yang saya suka buat bila bergambar. Entah apa rasionalnya saya tak tahu, tapi di mana-mana bagaikan sepakat dua jari tu merupakan tanda keamanan atau kedamaian. Atau orang putih kata, peace.

Dan hujan... setiap kali hujan, yang paling saya ingat adalah MAK saya. Kenapa saya ingat dia? Sebabnya... bagi saya, setiap kali hujan turun, Mak saya akan jadi orang yang paling kalut dalam dunia ni. Berbunyi aje guruh di langit, dia tiba-tiba aje jadi sakit perut. Bila pergi toilet, tak rasa apa-apa pula.

Ketika kami kecil, hujan belum pun turun tapi langit dah gelap, dia dah mula terpekik-pekik panggil anak-anak [Abah saya kata, suara awak setiap kali hujan boleh sampai ke ulu tu] dia yang tak tau duduk rumah atau suka main kat luar, balik rumah. Selagi semua tak balik, selagi itulah dia akan ke hulu ke hilir, ke depan ke belakang, ke dalam ke luar. Sedangkan saya pula, gelap aje langit akan berkejar ke padang bola yang letakkan hanya beberapa langkah dari rumah saya. Sambil berlari, sambil berharap hujan akan turun dengan lebatnya. Bila hujan turun lebat, padang yang tak penuh dengan rumput tu, akan berlopak-lopak dengan air. Saya akan duduk kat lopak tu dengan kawan-kawan saya. Kaut-kaut tanah yang berwarna merah. Orang buat istana pasti kat pantai, saya dan kawan-kawan buat istana pasir kat padang. Kadang-kadang jadi, kadang-kadang tak jadi. Kalau jadi tandanya nasib baik, tapi selalunya tak jadi sebab mak saya akan berdiri sambil bercekak pinggang kat hujung padang. Dengan berat hati, saya bangun dengan baju yang dah tak ada warna baju, terus balik dengan muka masam mencuka.

Ketika kecil juga, bila hari nak hujan aje Mak saya akan pastikan TV dan segala peralatan elektrik dimatikan. Kalau boleh dengan peti ais sekali nak dimatikan. Tapi orang kata nanti jadi cepat rosak, jadi dia tak matikan. Selain dari itu, jangan harap boleh terpasang. Sekali lagi muka saya dan adik-beradik saya masam mencuka, sebabnya... kadang-kadang kami tengah tengok cerita best tu kat TV. Tak sempat habis pun. Ada masa-masanya, kami buat tak dengar aje, terus aje tengok macam kat luar tak ada langit. Mak saya akan cakap sekali dua, tapi lepas tu... terus dia tutup. Merungut-rungut kami.

Tak cukup dengan tu, semua cermin yang ada ditutup dengan kain. Jadinya, kalau ada kilat, jangan harap-haraplah nak mengintai-intai kalau ada jerawat kat pipi. Tak akan ada peluang langsung. Tapi siapa pun sebenarnya tak teringin nak tengok cermin kalau ada kilat, apa rasionalnya kan nak melawa sedangkan langit kat luar menangis sambil meraung-raung.

Yang lagi tak boleh tahan, dia tak kasi pakai baju merah. Saya jadi ingat pelajaran masa kat sekolah rendah dulu. Tak silap saya dalam buku teks, ada satu kisah seorang budak atau orang tua, dikejar lembu sebab pakai baju warna merah. Entah kenapalah lembu suka warna merah, sedangkan lembu bukannya pergi sekolah. Tapi memang... Mak saya akan suruh tukar baju warna lain.

Tapi... semua tu dulu. Sekarang ni, rasanya Mak dah tak alergi lagi pada hujan. Semua kebiasaan dulu dah tak diamalkan, misalnya jerit panggil anak-anak sebab semua dah tua bangka, cucu-cucu dia pula memang bukan jenis merayap jauh-jauh, apalagi sampai nak main tanah. Dia orang main FB dan PSP atau PS2 aje sebab tak ada orang nak beli PS3. Cermin dia tak tutup, pakai baju warna apa pun dia tak peduli. Yang dia terus alergi bila pasang barang elektrik aje. Yang tu sampai bila-bila pun ta boleh nak dibuang rasanya.

Beberapa hari bercakap dengan dia, bercerita fasal hujan dan kilat yang kerap turun pada waktu petang. Saya kata pada dia, saya tak tutup pun TV. Dia tanya saya, kenapa. Saya jawab, sebab Mak tak ada kat sini. Mak tak boleh nak marah. Kalau Mak ada, confirm Ami tutup. Dia balas lagi, bertuah punya budak. Lepas tu saya hanya ketawa-ketawa sebab gembira dapat kenakan dia, ;-)

- BOLEH SAYA SAYANG AWAK? [14] -

NAJIHAH menutup wajahnya dengan kedua-dua tapak tangan. Tidak mahu Najid terus mengambil gambarnya. Sejak setengah jam yang lalu, entah sudah berapa puluh atau mungkin mencecah ratus aksinya yang dirakamkan Najid. Hobi lelaki itu nampaknya semakin lama semakin menjadi-jadi. Kalau tidak, masakan Najid sampai sanggup memaksanya bila dia tidak mahu ikut Najid ke Menara Tinjau di Hulu Langat ini. Alasan Najid, mahu mencuba kamera DSLR berjenama Nikon D7000 yang baru dibeli semalam.

“Tak payahlah tutup muka. Kalau tutup muka macam tu apa yang Najid dapat tangkap Jiha? Takkanlah Jiha nak Najid tangkap gambar jari-jari Jiha aje?” protes Najid sambil terus memandang Najihah yang duduk santai di kerusi yang disediakan di tengah-tengah Menara Tinjau.

“Tak naklah! Dah banyak sangat gambar Jiha yang Najid tangkap daripada tadi. Najid tangkap gambar lain pulaklah.”

“Najid nak tangkap gambar Jiha dululah dan Najid tak akan berhenti selagi Najid puas hati.”

“Tak naklah...” Najihah terus juga menutup wajahnya.

“Jiha...”

“Tak naklah...”

“Najihah Qadeeja!” Suara Najid tinggi sedikit. Sengaja mahu memancing Najihah supaya mengalihkan jari-jemari yang masih berada di muka.

Najihah mengalihkan sedikit tangannya dan secepat itu dia melihat ada cahaya di matanya. Terus dialihkan tangan yang sejak dari tadi menutup muka. Melihat Najid yang tersengih-sengih seperti kerang busuk, dia terasa seperti mahu menolak lelaki itu ke bawah. Biar kepala Najid pecah. Lantas, bibir diketap rapat-rapat. Mahu memberi tahu Najid yang dia sedang geram walaupun dia tidak bersuara.

“Penipu! Main kotor,” katanya perlahan. Tidak jadi hendak marah bila dilihat Najid kelihatan gembira.

“Jiha tulah. Orang ajak dia datang ke sini sebab nak ambil gambar dia. Ni main tutup-tutup muka pula.” Najid sudah duduk di sisi Najihah. Hari ini Najihah hanya mengenakan sehelai t-shirt berlengan pendek dengan seluar jean berwarna biru gelap. Rambut lurus separas bahu, hanya dibiarkan bebas ke udara. Sesekali rambut itu kelihatan terbuai-buai ditiup angin yang bertiup. Pada wajah Najihah, tidak ada warna-warna sebagai penyeri. Bedak pun tidak dikenakan Najihah ke wajah. Gadis itu hanya berbedak apabila ke pejabat. Lain daripada pejabat, Najihah memang senang membiarkan wajahnya kosong begitu saja.

Tapi tetap cantik!

Di matanya, Najihah selalu saja cantik walaupun hanya mengenakan gaya yang ringkas begitu.

“Dah banyak dah Najid ambil gambar Jiha. Najid ambil gambar orang lain pulaklah,” kata Najihah.

Dahi Najid berkerut sedikit. Mencerun matanya memandang Najihah yang kelihatan hanya selamba. “Najid nak ambil gambar siapa lagi kalau bukan Jiha. Kitakan datang berdua aje?”

Ada juga dia mengajak Ilham ikut dengan mereka tadi, namun bapa saudara Najihah tidak mahu ikut. Kata Ilham, lebih baik tidur daripada membuang masa bersama-sama dia dan Najihah. Dia yang mendengar kata-kata Ilham hanya ketawa besar walaupun Ilham secara tidak langsung mengatakan hobinya itu tidak berfaedah. Tidak mengapa. Ilham memang suka bercakap apa saja, tapi dia tahu yang Ilham lelaki baik.

“Tu... Najid ambillah gambar perempuan tu.” Jari telunjuk dituju ke arah seorang perempuan yang kelihatan terkial-kial menaiki tangga sambil ditemani seorang lelaki yang agak berusia. “Dia nampak cantiklah Najid. Sesuai kalau dipadankan dengan kamera mahal Najid ni,” kata Najihah sambil mata tidak lepas-lepas memandang ke arah perempuan yang mengenakan topi ala-ala perempuan Inggeris zaman dahulu.

Tapi, panas ke sekarang ni?

Mata dibuang ke kawasan sekeliling. Jarum jam di tangan dijeling. Cuaca sudah lama hilang bahang kerana sebentar lagi senja akan berlabuh. Dia dan Najid tadi pun keluar rumah selepas asar.

“Tak cantik pun,” kata Najid pantas.

“Cantiklah!” Tekan Najihah tidak mahu mengalah.

Najid mencebik, kamera Nikon di tangan dibelek-belek dengan penuh minat. Akhirnya, setelah beberapa bulan membuat pertimbangan dengan akal dan hati, dapat juga dia memiliki kemera hitam yang ada di tangannya. Agak mahal, tapi dia rasa puas. Lagipun, bukannya hari-hari pun dia menukar kamera. Inilah kamera DSLR kedua yang dimiliki. Selama ini, dia hanya menggunakan kamera Nikon model lama yang dihadiahkan Najihah ketika berusia 18 tahun.

“Jiha lupa ya apa yang pernah Najid cakap pada Jiha?”

Mata Najihah mencerun ke arah Najid. “Najid cakap banyak pada Jiha. Yalah... kita dah kenal 25 tahun. Mana satu yang Najid maksudkan?”

Najid senyum. Betul juga apa yang dikatakan Najihah. Dalam masa 25 tahun, sudah begitu banyak yang dikatakan pada Najihah. Jika tidak dikatakan yang mana satu yang dimaksudkan, sampai bila-bila pun gadis itu tidak mungkin dapat memahami apa yang mahu disampaikan.

“Kan Najid pernah cakap pada Jiha yang Najid tak akan tangkap gambar perempuan lain selain daripada Jiha? Dah lupa ya?” Tidak banyak kali dia mengungkapkan kata-kata yang sama, tapi dia tetap akan berpegang pada kata-kata itu selagi dia masih waras. Najihah pun, dia yakin akan ingat kata-kata yang pernah diucapkan satu ketika dulu, ketika kamera pemberian Najihah dipeluk erat. Dan semenjak hari itu, selain gambar pemandangan, yang ada dalam simpanannya hanya gambar Najihah dengan pelbagai aksi. Ada gambar Najihah senyum. Ada gambar Najihah ketawa. Ada gambar Najihah masam. Ada gambar Najihah berkerut. Bahkan gambar Najihah dalam aksi yang paling dibenci juga ada, gambar Najihah menitiskan air mata. Sungguh... dia benci melihat tangisan Najihah. Tapi dia tetap juga menyimpan gambar Najihah yang sedang menangis.

“Tak!”

“Bagus...”

“Tapi...” Kata-katanya terhenti. Wajah tenang Najid ditatap dalam-dalam. Dia rasa sangat bertuah kerana memiliki kawan seperti Najid. “Kalau nanti Jiha dah tak dapat temankan Najid, Najid nak ambil gambar siapa lagi?”

“Jiha nak tinggalkan Najid?”

Najihah geleng dengan senyuman. Tidak mengerti mengapa dia harus berkata begitu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
“Kamera yang Jiha bagi dah rosak ya?” tanya Najihah sambil memegang kamera baru milik Najid. Semakin lama, dirasakan semakin menarik saja kamera yang dihasilkan Nikon. Padahal tujuh tahun lalu, kamera yang dihadiahkan kepada Najid adalah model terbaru. Bukannya Najid tidak mampu membeli sendiri itu. Setakat sebiji kamera, minta saja pada Datuk Hakkam, mudah saja Najid dapat. Tapi dia yang tidak mahu Najid beli sendiri, kononnya dia mahu menghadiahkan Najid kamera tersebut kalau Najid dapat keputusan yang baik dalam SPM.

“Taklah. Elok lagi sebab Najid jaga baik-baik. Kecuali Najid dan Jiha, mana ada orang lain boleh sentuh kamera tu.”

Najihah sengih. Dia tahu betapa cermatnya Najid menjaga kamera tersebut. Berusia tujuh tahun, tapi kelihatan seperti baru digunakan tiga atau empat tahun saja. “Memanglah elok sebab Najid kedekut. Sesiapa nak pinjam pun Najid tak bagi. Abang pun Najid tak bagi sampai abang merungut-rungut,” ujar Najihah sambil tergelak perlahan.

Pernah Ilham mengugut mahu membaling kamera tersebut ke dalam longkang jika Najid tetap tidak mahu memberikan bapa saudaranya itu pinjam. Tapi Najid tetap juga degil. Tetap juga enggan memberi Ilham pinjam. Kata Najid, Ilham boleh pinjam apa saja tetapi tidak boleh pinjam kamera yang dihadiahkan Najihah.

“Mana Najid ada kedekut.”

“Tak percaya tanya abang,” balas Najihah selamba.

“Abang tu kalau Najid bagi pinjam bukannya tau jaga elok-elok. Silap-silap masa Najid bagi elok, abang pulangkan jadi tak elok pulak. Siapa yang susah nanti? Najidlah yang susah.”

Bibir Najihah mencebik, menyakat Najid. “Kalau abang rosakkan, abang mesti ganti baliklah. Macamlah Najid tak kenal abang.”

“Itu yang Najid tak nak tu.”

“Kenapa?”

Najid senyum. Mungkin Najihah atau Ilham tidak tahu betapa sayangnya dia pada kamera pemberian Najihah. Lantaran itu, memang tidak diberikan sesiapa memegang kamera itu. Najihah hendak meminjam untuk dibawa ke mana-mana pun dia tidak izinkan. Kalau Najihah hendak mengambil gambar, dia harus ada di hadapan gadis itu. “Sebab kalau abang ganti lain, itu dah jadi lain. Dah jadi bukan Jiha yang bagi.”

Najihah tahu Najid memang sayangkan kamera yang dia beri. Jika tidak, masakan Najid menjaga beria-ia.

“Kalau tak rosak, Najid buang ya?”

“Wei... ingat Najid kejam sangat ke?”

“Dah tu, Najid bagi orang ya?” duga Najihah lagi. Dia tidak percaya kalau Najid akan memberikan kamera itu kepada orang lain.

“Taklah!”

“Habis tu kenapa beli baru?” tanya Najihah bila semua dugaannya tidak tepat. Hatinya tercuit melihat Najid yang bersungguh-sungguh menidakkan semua dugaannya. Kalau dia dituduh bukan-bukan pun tentu akan geram juga.

“Saja nak cuba yang baru. Kan dah tujuh tahun Najid guna kamera yang Jiha bagi tu,” terang Najid tenang. Angin yang berhembus sekali-sekala terasa begitu mendamaikan, apalagi cuaca kelihatan sudah semakin hilang cahaya. Sebentar lagi, malam akan melabuhkan tirai.

“Kalau Najid dah tak nak kamera tu lagi, bagi pada Jiha boleh?”

Dahi Najid berkerut. Wajah tenang Najihah ditatap dalam-dalam. Ada senyuman di bibir nipis milik Najihah. Bibir itu walau tidak dicalit dengan lipstik, tetap juga seperti memakai lipstik.

“Nak buat apa Jiha dengan kamera tu?”

“Tak ada nak buat apa-apa. Jiha hanya nak simpan buat kenangan. Kamera tu macam dah banyak sangat ambil gambar Jiha. Jadi...”

“Tak boleh!” potong Najid pantas sebelum sempat Najihah menyudahkan kata-kata. Betul apa yang Najihah kata. Memang kamera yang ada bersama-samanya selama tujuh tahun itu sudah berjasa banyak kepadanya. Bahkan kalau hendak dihitung, kamera itu lebih banyak merakamkan gambar Najihah dibandingkan gambar pemandangan. Dia tidak mungkin akan memberikan kamera itu kepada orang lain, hatta Najihah sekalipun. Dia terlalu sayangkan kamera yang masih dijaga elok itu.

“Kenapa?”

“Tak boleh!” Tegas Najid.

“Tapi kan... Najid dah ada kamera baru. Buat apalah simpan kamera yang dah boleh masuk muzium tu.”

Kepala Najid menggeleng. “Najid sayang kamera tu dan kalau Jiha suruh pilih antara kamera tu dengan kamera ni, Najid akan tetap pilih kamera tu.”

Kening Najihah hampir bercantum. “Kamera ni mahallah. Dah beli mahal-mahal nak buat apa pulak pilih yang tak berapa nak mahal tu walaupun masa dulu memang mahal juga. Sekarang ni aje agaknya harga dah turun.”

“Tapi kenangan yang kamera tu beri tak ada dijual di mana-mana.”

Najihah ketawa perlahan, bahu Najid ditumbuk. “Melankolik,” katanya perlahan. Namun jauh di sudut hatinya yang paling dalam, dia terharu dengan apa yang Najid kata. Dia tahu Najid menghargai pemberiannya. Dia yakin, kalau pun dia tidak ada kelak Najid akan menjaga kamera yang diberi nama Kiki itu elok-elok seperti Najid menjaga diri sendiri. Malah sama seperti Najid menjaga dia sejak mereka kecil lagi.

PESANAN PENUH KASIH SAYANG : Kisah Najih & Najihah ini insya-ALLAH akan diterbitkan awal tahun depan oleh ALAF 21, ;-)