- UNIKNYA ORGAN -

10:20 AM

Salam & hai... pada yang sedang membaca N3 saya kali ni. Terasa macam lama sangat saya tak bebel-membebel kat sini. Jari-jemari tak runcing saya ni pun ada rasa-rasa macam gatal-gatal. Gatal-gatal ya, bukan gatal. Awas, jangan tersilap membuat tafsiran pada dua perkataan itu. Agak-agaknya... ada tak yang rindu pada saya? Kalau ada, terima kasih sebesar dunia. Tapi kalau tak ada, uwaaa... korang sudah mengelar-ngelar hati saya sampai saya rasa sangat kecewa hati ni. Tapi nampak tak? Nampak tak... yang saya sekarang ni tengah menipu korang? Hahaha... jangan marah, nanti kena jual timbang kilo kat pasar. Kalau sekilo RM20, bayangkan kalau 60 kg x RM20. Wah... Marwati Wahab a.k.a. Aleya Aneesa kaya! Ni, boleh tak agaknya kalau beli iphone 5?

Betul, sebenarnya saya tak kisah pun kalau ada yang tak rasa rindu pada saya. Tahu kenapa? Sebabnya, hati itu organ yang sangat unik. Rasa rindu dan suka dalam hati, datangnya begitu-begitu saja tanpa perlu wujudnya unsur-unsur paksaan. “Tak kira, kau mesti sukakan aku juga walaupun kau tak suka!” Hem... ayat itu gila dan yang mengucapkannya itu tentu juga gila. Bukanlah gila kerana mentalnya tak sihat hingga mesti dibawa ke Hospital Bahagia atau Hospital Tanjung Rambutan. Tapi gila kerana dibutakan rasa suka yang keterlaluan.

Tau kenapa saya kata hati itu organ yang unik? Sebabnya, kadang-kadang, kita boleh suka seseorang kerana orang tu sangat baik di mata kita. Maksudnya, mungkin dia pernah buat baik pada kita atau pada sesiapa saja yang kita kenal atau kita tak kenal dan berjumpa secara kebetulan. Kadang-kadang, kita suka seseorang itu selepas kita tengok fizikal dia yang mungkin juga cantik menarik tertarik atau macho kacak dan sewaktu dengannya. Kadang-kadang pula, kita sukakan seseorang tanpa kita tahu dia yang kita suka itu bagaimana rupanya dan bagaimana perangainya. Mungkin baik, mungkin juga sebaliknya. Kes macam ni berlaku bila kita terlalu banyak dihidangkan dengan cerita tentang dia yang kita tak kenal itu.

Berdasarkan tiga kadang-kadang di atas tu, nampakkan betapa organ yang diberi nama hati itu memang unik? Kalau korang rasa tak unik, tak apa sebab tak kena tangkap pun. Pendapat masing-masing dan kita di dalam Malaysia ni memang boleh berkata apa saja asalkan apa yang kita katakan itu tidak menyalahi undang-undang negara dan juga agama. Tapi bagi saya, hati tu memang sangat-sangat unik kerana ada masa-masanya, kita sebagai tuan punya hati pun gagal memahami hati sendiri. Apalagi, bila Cik Hati berlawanan dengan Cik Akal. Cik Hati mahunya begini tapi Cik Akan pula mahukan yang lain. So... jadilah seperti kiri duri kanan pun berduri, di tengah-tengah sekujur tubuh yang longlai kerana tak tahu harus berbuat dan mengambil tindakan yang bagaimana.

Apa yang sebenarnya saya bebelkan hari ni ya? Entah! Saya sendiri pun tak tahu. Terpaksalah saya berhenti dulu kerana point peting tak ada, bimbang ada yang muntah darah bila baca N3 yang tak ada faedahnya sangat. Cuma yang nak saya ingatkan, dalam apa pun keadaan, berfikirlah semasak-masaknya, kemudian bertindaklah dengan cara yang bijak kerana manusia sudah dibekalkan dengan hati dan akal fikiran. Ingat ya, kita dapat apa yang kita mahu! Sampai jumpa lagi, kawan-kawan...

You Might Also Like

1 comments

  1. ada masa2 kte rasa awk ni boleh jadi ahli psikologi la...

    ReplyDelete