CINTA BERALIH ARAH

Salam dan Hello, hello, hello. Lama tak jumpa ya? Hem… macam pernah jumpa pun kan? Tak kisalah! Cuma nak bagitahu walaupun orang mungkin tak nak tau. Kahkah! Lepas ni, kononnya nak cuba rajin-rajinkan jari-jemari gumuks ni untuk tulis n3 kat sini. Maklumlah, dah lama benar blog ni sendu dengan cerita. Tuanya bukannya sibuk tapi saja buat-buat sibuk dan kadang-kadang menyibuk. Hoho!

Dan cerita hari ni... tak ada apa yang penting sangat pun. Tapi tajuk n3 ni dahsyat tak? Kan? Tapi jangan risau, tak ada kaitan dengan yang hidup mahupun yang dah pun meninggal dunia. Saya saja buat gempak dan gempar.  

Cinta beralih arah tu, tak merujuk pada orang. Cuma merujuk pada apa yang menjadi rutin pemakaian atau penggunaan barang-barang seharian. Yelah, lately ni banyak produk kecantikan di pasaran sampai tak tahu mana yang ok dan mana yang tak ok. Mana yang sesuai dengan kulit kita dan mana yang tak sesuai dengan kita. Apalagi kulit muka saya yang sangat sensitif ni. Pantang silap sikit, kering kat hujung bibir kiri dan kanan. Kat tepi-tepi hidung pula, menggelupas kulit. Tak lama lepas tu, kedua-dua bahagian yang sensitif tu bertukar lebam. Dan saya pun, nangis laju-laju tepi bucu katil sampai  lebam tu pulih dengan sendirinya, beberapa hari atau beberapa minggu kemudian. Cari produk lain, kesannya sama dan sama dan sama sampailah jumpa 1 produk ni. Pencuci tak sesuai dengan muka saya tapi krimnya, serasi bersama gitu. Lama guna sampailah ada khabar angin kata produk tu ada bahan sekian-sekian dan saya nangis lagi kat bucu katil meratapi nasi. Adeh... saya tipu!

Tapi jujurnya, lepas dapat berita yang tak pasti sahih ke tak sahih tu saya terus stop pakai. Kulit saya memang sangat-sangat sensitif, saya tak berani nak ambil sebarang risiko. Cukuplah sejak habis belajar kat universiti sampai kerja kat sini, mungkin 2 ke 3 tahun juga saya ulang-alik semata-mata nak buat rawatan muka. Sakitnya, ya... ampun! Jerawat kena picit, kena laser lagi! Duit yang terbang, kalau kumpul-kumpul dah boleh beli iPhone 7 beberapa bijik agaknya. Tapi akhirnya, muka saya jadi elok balik dalam tahun 2006. Syukur!

Dan sekarang saya ambik keputusan untuk beralih arah demi kesihatan muka sendiri. Hari ni... masuk hari ke-5 saya guna sabun tu. Setakat 5 hari ni, dengan izin ALLAH kulit saya macam ok-ok aje dan saya sangat puas hati. Tak kering, tak gatal-gatal dan tak menggelupas macam kebanyakan produk yang saya pakai untuk pertama kali sebelum-sebelum ni. Bukan juga produk-produk tu tak bagus, kulit saya aje yang manja tak menentu.

Selain sabun tu, saya ada guna serum untuk muka manja saya ni. Kenapa saya tetiba pakai serum ni? Tentulah sebab faktor umur saya yang dah makin meningkat, hampir bongkok tiga. Perlahan-lahan, kulit saya macam mula dibayangi jeragat. Uwaaa! Saya sangat susah hati dengan jeragat tu walaupun makan saya tetap kenyang macam selalu. Makin lama, yang saya nampak, jeragat mula makin jelas. Oh... saya nangis belakang almari sebab sedih. Kulit saya dah mula teruk. Hehe! Dan hari ni, masuk minggu ke-4 saya gunakan serum tu. Alhamdulillah... saya nampak ada perubahan pada muka sendiri. Hari-hari saya asyik jeling cermin. Rasa tak percaya, tapi memang jeragat dah makin pudar daripada sebelum ni. Saya happy dan saya akan teruskan pakai serum ni sampai puas hati walaupun kesannya mungkin tak sepantas serum yang ada kat pasaran tu.

Sebenarnya, sabun dan serum tu dibuat sendiri aka homemade aka organik. Tak ada nombor KKM dan semua sijil bagai, tapi in shaa ALLAH selamat digunakan sebab tak ada bahan kimia, pewarna dan yang seangkatan dengannya. Tapi halal! So, saya cakap awal-awal ya, bagi yang memerlukan sijil-sijil tu semua sebelum gunakan kat muka, maaf... korang tak sesuai untuk sabun dan serum ni. Sila cari di ‘rumah’ lain. Cuma sesuai untuk yang nak beralih arah daripada produk yang mempunyai pelbagai bahan yang kita tak tahu apa kepada produk organik. Atau, yang dah cuba macam-macam tapi masih tak selesai masalah yang dihadapi. Cubalah, manalah tahu... ini yang korang perlukan, pun dengan izin ALLAH juga.

Apa nama produk tu, tunggulah dulu! Bagi saya praktikkan kat muka sendiri dan beberapa orang terdekat dengan saya, ala-ala mencari testimoni gitu sebelum mula merakus. Ecececeh! Kalau betul sesuai, in shaa ALLAH saya akan bercerita lebih lanjut untuk dikongsikan dengan semua. Biar sama-sama dapat memuaskan hati dan muka sendiri. Kalau tak sesuai, biarkan habis takat kat sini aje sebab dah tak ada point penting untuk dikisahkan.  Saya tak nak aniaya orang!

Okey, sampai sini dulu ya. Jumpa lagi. Adios!

HIDUP INI SINGKAT, PILIHLAH UNTUK BERGEMBIRA & BERBAHAGIA. CARA KITA!



Woha! Rindu tak? Ingat lagi tak pada seorang yang bernama ALEYA ANEESA? Alah… penulis cabuk tulah. Hehe! Kalau tak ingat, tak apa. Faham. Almaklumlah, saya ni sekejap tenggelam dan lepas berbulan-bulan timbul balik. Macam hari ni! Itu pun sebab alang-alang dah bukak PC dan buat kerja opis. Kalau tak, hem… lambat lagilah baru nak tulis N3 baru, agaknyalah.

Nak tahu tentang life saya sekarang? Tak nak? Tak apa, tapi nak cerita juga. Hoho. Hidup… hem, alhamdulillah masih berjalan dengan lancar. Masih bercinta dengan Encik Kesayangan Hamba dan in shaa Allah akan terus bercinta sampai syurga ALLAH jika diizinkan. Hokey… boleh ambil baldi dan sila muntah kalau dah terlalu meluat. Kihkihkih.

Hampir 1 tahun 4 bulan hidup dengan Encik, alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Kami masih berusaha dan akan terus berusaha memaknakan ikatan yang kami genggam. Tak ada dugaan datang? Ya, itu sangat tipu kedengarannya. Sedangkan lidah sendiri pun kadang-kadang kita tergigit, apa lagi yang lain daripada itu. Biasalah, kalau ada naik tentu ada turun tapi itu bukan perkara besar. Sebab yang saya sedar, lepas dilanda ombak semuanya akan jadi sangat tenang. Macam lepas hujan, ada pelangi cantik kan? Kan? Kan? Dan secara tak langsung, akan buat rasa lebih dekat, lebih kenal, lebih sayang, lebih cinta. Kuikuikui. Orang lain pun sama kan? Apa? Tak? Kelentong lagilah tu!


Anak? Setakat ni, masih belum ada rezeki. Tak sedih? Gila kalau tak rasa apa-apa tapi itu bukan alasan untuk tak bergembira dan berbahagia. Hidup ni singkat, jadinya kami pilih untuk nikmati apa yang dah ada daripada apa yang masih belum pasti. Kami percaya, ALLAH memberi dan tak memberi itu tentu ada sebabnya. Selebihnya, dapat hidup berdua pun dah lebih daripada syukur. Ada kawan gelak kuat-kuat, ada kawan nangis laju-laju dan paling penting, ada KELUARGA sendiri. Yahoo! Eh… mesti ada yang kata dua orang aje KELUARGA kami? Tapi, ada haku kisah! Lantaklah deh! Lempang nak? Uwek!

Tapi jujurnya, kami masih meminta supaya dikurniakan sekurang-kurangnya seorang bidadari comel buat penyeri Rumah Pink kesayangan kami. Lebih daripada itu, yang akan menjadi anak soleh yang akan mengirimkan doa demi doa untuk kami bila yang tinggal hanya nama di dunia ini. Dan yang akan berkata dengan bangga, “Si polan dan si polan itu ayah dan ibu kesayangan saya”.  Sedih tak? Terharu tak? Sob. Sob. Sob.

Tapi andai ditakdirkan Marwati & Eskandar itu hidupnya hanya berdua sampai ke sudah, pun kami bersyukur. Kami redha dengan apa yang didatangkan pada kami kerana kami tahu kami milik ALLAH. Kerana kami milik DIA, siapa kami nak mempersoalkan apa yang telah pun diatur kemas untuk kami?

So, lepas baca N3 ni, siapa tanya pasal anak pada saya… saya lempang laju-laju hokey! Adoiyai… taklah sampai macam tu sekali. Saya bukan samseng kampung dusun. Gurau senda di bulan Ramadan namanya ni. Cuma, nak ingatkan kepada sesiapa saja yang dah pernah beranak dan ada anak, cubalah untuk tak bertanya tentang anak pada pasangan yang dah berkahwin tapi tak ada atau masih belum dikurniakan anak. Sama juga dengan orang yang masih belum bertemu jodoh. Sebabnya, soalan itu… zapppp menusuk terus sampai ke hati yang paling dalam. Lepas tu keluar darah merah yang tak mengalir dan silap-silap yang keluar cuma air mata. Tentu korang tak nak kalau orang yang korang tanya tu, diam-diam mendoakan supaya korang rasa apa yang orang tu rasa. Kalau tak pada korang, pada anak-anak dan cucu-cicit korang. Kan? Kan? Kan?


Hem… macam dah habis ceritalah pulak saya ni. Hokeylah, stop dululah ya. Untuk yang berpuasa, selamat menjalani ibadah puasa. Untuk yang tak puasa, sila jangan makan depan orang. Nanti korang kena bawak masuk van jenazah, saya tak nak tanggungjawab. Opsss… dan satu lagi, jangan lupa tonton drama adaptasi daripada novel saya yang berjudul SEMUSIM RINDU yang ditayangkan setiap hari ISNIN-JUMAAT pada pukul 6.00 PETANG di ASTRO PRIMA dan ASTRO MAYA HD dan slot TIARA. Sokong novel saya sikit ok walaupun novel saya tak sekebabom novel orang lain. Tq. So, adios!