CINTA BERALIH ARAH

2:19 PM

Salam dan Hello, hello, hello. Lama tak jumpa ya? Hem… macam pernah jumpa pun kan? Tak kisalah! Cuma nak bagitahu walaupun orang mungkin tak nak tau. Kahkah! Lepas ni, kononnya nak cuba rajin-rajinkan jari-jemari gumuks ni untuk tulis n3 kat sini. Maklumlah, dah lama benar blog ni sendu dengan cerita. Tuanya bukannya sibuk tapi saja buat-buat sibuk dan kadang-kadang menyibuk. Hoho!

Dan cerita hari ni... tak ada apa yang penting sangat pun. Tapi tajuk n3 ni dahsyat tak? Kan? Tapi jangan risau, tak ada kaitan dengan yang hidup mahupun yang dah pun meninggal dunia. Saya saja buat gempak dan gempar.  

Cinta beralih arah tu, tak merujuk pada orang. Cuma merujuk pada apa yang menjadi rutin pemakaian atau penggunaan barang-barang seharian. Yelah, lately ni banyak produk kecantikan di pasaran sampai tak tahu mana yang ok dan mana yang tak ok. Mana yang sesuai dengan kulit kita dan mana yang tak sesuai dengan kita. Apalagi kulit muka saya yang sangat sensitif ni. Pantang silap sikit, kering kat hujung bibir kiri dan kanan. Kat tepi-tepi hidung pula, menggelupas kulit. Tak lama lepas tu, kedua-dua bahagian yang sensitif tu bertukar lebam. Dan saya pun, nangis laju-laju tepi bucu katil sampai  lebam tu pulih dengan sendirinya, beberapa hari atau beberapa minggu kemudian. Cari produk lain, kesannya sama dan sama dan sama sampailah jumpa 1 produk ni. Pencuci tak sesuai dengan muka saya tapi krimnya, serasi bersama gitu. Lama guna sampailah ada khabar angin kata produk tu ada bahan sekian-sekian dan saya nangis lagi kat bucu katil meratapi nasi. Adeh... saya tipu!

Tapi jujurnya, lepas dapat berita yang tak pasti sahih ke tak sahih tu saya terus stop pakai. Kulit saya memang sangat-sangat sensitif, saya tak berani nak ambil sebarang risiko. Cukuplah sejak habis belajar kat universiti sampai kerja kat sini, mungkin 2 ke 3 tahun juga saya ulang-alik semata-mata nak buat rawatan muka. Sakitnya, ya... ampun! Jerawat kena picit, kena laser lagi! Duit yang terbang, kalau kumpul-kumpul dah boleh beli iPhone 7 beberapa bijik agaknya. Tapi akhirnya, muka saya jadi elok balik dalam tahun 2006. Syukur!

Dan sekarang saya ambik keputusan untuk beralih arah demi kesihatan muka sendiri. Hari ni... masuk hari ke-5 saya guna sabun tu. Setakat 5 hari ni, dengan izin ALLAH kulit saya macam ok-ok aje dan saya sangat puas hati. Tak kering, tak gatal-gatal dan tak menggelupas macam kebanyakan produk yang saya pakai untuk pertama kali sebelum-sebelum ni. Bukan juga produk-produk tu tak bagus, kulit saya aje yang manja tak menentu.

Selain sabun tu, saya ada guna serum untuk muka manja saya ni. Kenapa saya tetiba pakai serum ni? Tentulah sebab faktor umur saya yang dah makin meningkat, hampir bongkok tiga. Perlahan-lahan, kulit saya macam mula dibayangi jeragat. Uwaaa! Saya sangat susah hati dengan jeragat tu walaupun makan saya tetap kenyang macam selalu. Makin lama, yang saya nampak, jeragat mula makin jelas. Oh... saya nangis belakang almari sebab sedih. Kulit saya dah mula teruk. Hehe! Dan hari ni, masuk minggu ke-4 saya gunakan serum tu. Alhamdulillah... saya nampak ada perubahan pada muka sendiri. Hari-hari saya asyik jeling cermin. Rasa tak percaya, tapi memang jeragat dah makin pudar daripada sebelum ni. Saya happy dan saya akan teruskan pakai serum ni sampai puas hati walaupun kesannya mungkin tak sepantas serum yang ada kat pasaran tu.

Sebenarnya, sabun dan serum tu dibuat sendiri aka homemade aka organik. Tak ada nombor KKM dan semua sijil bagai, tapi in shaa ALLAH selamat digunakan sebab tak ada bahan kimia, pewarna dan yang seangkatan dengannya. Tapi halal! So, saya cakap awal-awal ya, bagi yang memerlukan sijil-sijil tu semua sebelum gunakan kat muka, maaf... korang tak sesuai untuk sabun dan serum ni. Sila cari di ‘rumah’ lain. Cuma sesuai untuk yang nak beralih arah daripada produk yang mempunyai pelbagai bahan yang kita tak tahu apa kepada produk organik. Atau, yang dah cuba macam-macam tapi masih tak selesai masalah yang dihadapi. Cubalah, manalah tahu... ini yang korang perlukan, pun dengan izin ALLAH juga.

Apa nama produk tu, tunggulah dulu! Bagi saya praktikkan kat muka sendiri dan beberapa orang terdekat dengan saya, ala-ala mencari testimoni gitu sebelum mula merakus. Ecececeh! Kalau betul sesuai, in shaa ALLAH saya akan bercerita lebih lanjut untuk dikongsikan dengan semua. Biar sama-sama dapat memuaskan hati dan muka sendiri. Kalau tak sesuai, biarkan habis takat kat sini aje sebab dah tak ada point penting untuk dikisahkan.  Saya tak nak aniaya orang!

Okey, sampai sini dulu ya. Jumpa lagi. Adios!

You Might Also Like

0 comments