- RAISIN SCONES -

Apa tu? Sekali tengok macam kuih atau roti yang tak jadi kan? Tapi sebenarnya... itulah orang panggil raisin scones [sila abaikan bentuknya yang tak berapa nak buat hati tertarik dan menarik]. Kenyataan tambahan, itulah Raisin Scones yang dibuat oleh Marwati Wahab @ Aleya Aneesa. Yahoo... saya berjaya akhirnya buat Raisin Scones tu semalam selepas percubaan pertama pada hari Jumaat menemui jalan buntu. Atau dengan kata lain, GAGAL. Raisin Scones saya jadi macam biskut, langsung tak ada lembutnya. Hahaha! Rasa macam dah betul dah ulian saya tu, nampak cantik aje. Lembut di tangan. Tapi yang sebenarnya tak jadi bukan sebab ulian tu, tapi sebab... saya tak pandai guna microwave oven. Itulah, siapa suruh beli yang banyak-banyak button macam tu. Sudahnya nak bakar kuih dan kek tak tahu nak kena tekan button yang mana. Saya main hentam aje dan lepas tu, geram dengan diri sendiri.

Ahad bersamaan dengan semalam, saya cuba lagi. Saya uli lagi dengan cara yang sama dan jadi pun sama juga. Bila nak bakar aje, saya bukak buku panduan cara-cara nak guna microwave oven tu. Alhamdulillah... percubaan kali kedua saya berjaya dengan jayanya.

Entah tak tau mimpi disampuk apa, sejak minggu lepas saya memang teringin gila-gila nak makan Raisin Scones yang jarang-jarang benar saya makan tu. Ada satu malam tu, rasa menggebu-gebu sangat. Air liur macam tak tertelan aje. Mujur ada kakak baik hati yang sanggup beli dan sanggup juga bawa datang rumah saya [terima kasih kakak, saya terharu].

Memanglah Raisin Scones saya tak cantik macam kat kedai, tapi... saya sukakan yang saya buat sendiri sebab tak terlalu banyak buah-buahan yang berwarna-warni. Nampak pun macam suci murni aje, putih ala-ala kuning gitu. Rasa pula, tak terlalu lembut. Kadang-kadang rasa macam biskut, kadang-kadang rasa macam roti. Sebab tu ada orang gelar scones tu roti yang tak jadi. Tapi janganlah salah faham, rasanya memang macam tu, katanya.

Dan lagi, biasanya orang buat dalam bentuk bulat. Tapi saya rasa saya nak buat bentuk kotak. Itu pun... kotak yang tak rata yang saya bagi nama, bentuk ikut suka hati sayalah janji mudah untuk saya. Apa pun, nanti-nanti saya nak buat lagi sebab saya suka dan nak bagi pada yang bagi resipi. Terima kasih ya, ;-)

1 comment:

  1. I observed your blog using google and I must say, this is most likely one of the greatest nicely ready articles I have come across in a long time. I've bookmarked your site for more posts.

    ReplyDelete