- BOLEH SAYA SAYANG AWAK? [13] -

11:10 AM

PINTU ditutup rapat. Kemudian, dia menyandarkan tubuhnya pada pintu yang langsung tidak mengerti apa-apa. Jauh sekali memahami segumpal hati yang dimiliki setiap manusia di atas muka bumi ini. Lalu, mata dipejamkan rapat-rapat dan nafas dihela dalam-dalam sebelum menghembus perlahan-lahan.

“Gila!” katanya dalam keadaan mata yang masih tertutup rapat. “Hilang akal agaknya,” katanya lagi.

“Gila? Siapa yang hilang akal Najid?” tanya Datuk Hakkam dengan dahi berkerut. Dia berdiri tidak jauh daripada Najid. Pelik melihat Najid yang masih tidak berganjak dari pintu. Lebih pelik lagi bila Najid berkata-kata dalam keadaan mata tertutup. Kata-kata yang Najid lafazkan juga entah apa-apa. Entah siapa yang menjadi mangsa Najid kali ini, dia benar-benar tidak tahu.

Najid cakap fasal Jiha ke? Tapi kalau bukan Jiha siapa lagi?

“Jiha!”

Datuk Hakkam senyum lebar. Najihah dan Najid memang tidak ubah seperti anjing dengan kucing. Anehnya, bila masing-masing tidak bertemu muka, mulalah mempamerkan air muka resah. Pendek kata, Najihah dan Najid memang tidak boleh dipisahkan. Persahabatan berpuluh-puluh tahun menjadikan mereka berdua saling memerlukan antara satu sama lain.

“Kenapa Najid kata Jiha gila? Kali ni apa pula yang Jiha dah buat pada Najid agaknya ya?”

Najid tersengih-sengih. Najihah tidak berbuat apa-apa padanya. Hanya dia terasa Najihah seperti sudah hilang akal bila tetap bertegas mahu berkahwin secepat mungkin. Kata-katanya langsung tidak diendahkan Najihah. Gadis itu seolah-olah menganggap kalau perkahwinan itu hanya sebuah permainan. Permainan yang pernah mereka berdua mainkan ketika kanak-kanak dulu.

“Najid buli Jiha ya?” duga Datuk Hakkam. Najid ada masa-masanya tidak boleh dipercayai.

“Mana ada! Ayah ni main tuduh-tuduh aje,” sangkal Najid tidak puas hati.

“Dah tu yang Najid tersengih-sengih kenapa? Setahu ayah, Najid cuma akan sengih macam tu kalau dapat menyakat Jiha. “

“Kali ni taklah. Najid tak buat apa pun kat Jiha tu.”

“Habis tu kenapa yang sampai terkeluar perkataan gila dan hilang akal tadi tu? Najid baru balik dari rumah Jiha kan?”

Bukannya dia tidak nampak Najid keluar tadi. Dia nampak dengan jelas. Tidak perlu ditanya pun dia sudah tahu ke mana destinasi Najid. Berseluar track bottom dan berbaju t-shirt, tidak mungkin Najid hendak keluar ke mana-mana. Anak bujangnya itu tidak akan keluar rumah jika tidak berpenampilan sempurna, kecuali jika hendak ke rumah Najihah. Najid itu sejak daripada kecil lagi memang suka bergaya. Tidak seperti Najihah yang asal boleh saja asalkan tidak selekeh dan comot.

“Jiha tu memang dah gila ayah,” kata Najid dengan wajah serius.

Dahi Datuk Hakkam berkerut. Kurang senang dengan kata-kata Najid yang kedengaran agak kasar. Kalau Najihah mendengar, tentu gadis itu akan kecil hati. Sekeras mana pun hati Najihah, Najihah tetap seorang perempuan yang punya hati yang lembut dan mudah tersentuh.

“Najid... tak baik cakap Jiha macam tu,” tegur Datuk Hakkam sambil menggeleng.

“Betul ayah, Jiha memang dah hilang akal agaknya.” Tekan Najid sungguh-sungguh.

“Apa yang Jiha dah buat?”

“Jiha tiba-tiba aje dah tak sabar nak kahwin. Kalau boleh nak kahwin dalam masa yang terdekat ni. Tak ke gila namanya tu?” kata Najid bersungguh-sungguh dengan air muka yang juga serius. Kemudian, tanpa disuruh lancar bibirnya menceritakan kisah Najihah yang melihat kemesraan Munirah dan Syukri. Air muka Najihah yang berseri-seri ketika bercerita dengannya turut dikatakan kepada ayahnya.

Kepala, Datuk Hakkam goyangkan berkali-kali. Tanda, dia mengerti dengan apa yang diceritakan Najid.

“Gila kan ayah? Hilang akal kan?”

“Taklah,” balas Datuk Hakkam selamba. Dia berpaling dan mengatur langkah. Punggung dilabuhkan di sofa berwarna coklat.

“Kenapa ayah rasa tak?” Najid tidak berpuas hati. Dia ikut melabuhkan punggung di hadapan ayahnya.

Senyuman Datuk Hakkam hadiahkan buat Najid. “Jiha nak kahwin, apa yang gilanya? Ayah rasa niat Jiha tu tak ada yang salah. Nak dirikan masjid, tak ke itu satu niat yang memang dituntut? Lainlah kalau Jiha nak anak tapi tak nak kahwin. Itu barulah boleh dipanggil gila,” ujar Datuk Hakkam tenang. Najihah hendak menjadi seorang isteri, baginya itu satu khabar gembira.

Kenapa Najid pula yang kelihatan seperti tidak puas hati?

Mata Najid membuntang. Tidak percaya yang ayahnya ikut menyokong niat Najihah yang dirasakan gila. “Masalahnya ayah, Jiha nak kahwin semata-mata sebab dia nak cuba. Dia siap kata, kalau perkahwinan dia berjaya ok. Kalau gagal pun ok. Yang penting dia nak cuba!”

Datuk Hakkam ketawa perlahan. Geli pula hatinya melihat Najid yang nampak bersungguh-sungguh. Atau lebih tepat lagi, bersungguh-sungguh mahu meyakinkannya kalau niat Najihah benar-benar gila. Anaknya itu seolah-olah mengajak dia supaya turut sama tidak bersetuju dengan niat Najihah. Kalau boleh, jangan ada sesiapa pun yang menyokong Najihah.

“Yang lagi melampau ayah, Jiha tu calon pun tak ada lagi. Cuba ayah cakap kat Najid, tak ada calon macam mana nak kahwin?”

“Dah sampai seru agaknya.”

Bibir Najid mencebik. Dia tidak dapat menerima kata-kata ayahnya kali ini. “Itu bukan sampai serulah ayah tapi Jiha tu sengaja nak cari penyakit. Ingat kahwin ni perkara main-main ke? Ingat macam main pondok-pondok masa kecik-kecik dulu ke?” Tegang raut muka Najid. Dia benar-benar tidak setuju dengan niat Najihah yang dirasakan hanya bersifat sementara.

Najihah nak kahwin sekarang? Tidak mungkin! Kalau pun mungkin, dia tahu Najihah akan menyesal kerana Najihah masih belum bersedia. Sebagai kawan rapat Najihah, dia tidak akan membenarkan Najihah menganiaya diri sendiri. Dia akan menentang niat gadis itu selagi mampu.

Najihah nak marah? Lantaklah!

“Yang Najid nak marah-marah sangat kenapa? Cemburu?” usik Datuk Hakkam dalam senyuman.

Sekali lagi Najid cebik. Cemburu? Tidak ada maknanya! “Kalau Jiha aje perempuan yang tinggal dalam dunia ni, Najid tetap tak akan pilih dia.”

“ALLAH tak suka orang takbur Najid,” tegur Datuk Hakkam tenang. Dia tidak pernah mengajar Najid bersikap takbur. Malah dia selalu mengingatkan Najid agar menjadi manusia yang rendah hati. “Jangan nanti ALLAH balikkan hati Najid sudahlah. Bimbang esok-esok memang Najid tak boleh hidup kalau tak ada Jiha,” sambung Datuk Hakkam masih dalam nada yang sama. Sejak dari lahir hingga berusia 25 tahun, dialah yang mendidik Najid. Dia tahu didikannya berjaya kerana Najid tumbuh menjadi anak muda yang baik. Tapi tidak tahu di mana silap, hari ini Najid seakan-akan lupa pada ajarannya.

“Maaf ayah, Najid tak niat macam tu. Najid cuma tak puas hati dengan Jiha. Jiha betul-betul melampau kali ni. Najid risaukan dia.”

“Jiha main-main aje tu. Najid pun tak payahlah simpan dalam hati sangat. Pergilah tidur, dah lewat dah.”
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
“Isyh! Dia yang gila, kata kita pula gila,” rungut Najihah sambil menghempas punggungnya kasar di sisi Datuk Bazli. Hatinya bengkak dengan perkataan gila yang keluar dari ulas bibir Najid. Berani benar Najid mengata dia gila hanya semata-mata kerana dia mahu mencuba masuk ke alam perkahwinan.

Jadi isteri, ada suami? Apa yang tak kena? Kat mana pula gilanya niat yang disimpan?

Najid memang melampau!

“Siapa pula yang gila kali ni?” tanya Ilham dan Datuk Bazli serentak. Kemudian mereka dua beradik saling berpandangan dan ketawa kecil. Selepas itu, barulah kembali memandang Najihah yang sudah menarik muncung panjang.

“Najidlah tu,” duga Ilham. Perangai Najihah dan Najid, memang sudah tersimpan kukuh dalam koceknya.

“Memang Najid tu dah gila, abang!”

Datuk Bazli geleng kepala. Kata-kata Najihah memang pedas. Kalau Najid, ada-ada saja yang tidak kena di mata anak gadisnya itu. Tapi kalau lama tidak melihat Najid, laju saja Najihah berlari ke rumah depan. Lupa kalau diri bukan lagi anak kecil yang boleh bertindak sesuka hati. Puas ditegur dan diingatkan, sudahnya Najihah tetap juga ke sana jika mahu bercerita dengan Najid. Langsung tidak menyempat-nyempat. Pun begitu, dia tidaklah melarang sungguh-sungguh. Tidak ada apa yang perlu dirisaukan kerana di rumah Najid ada Mak Minah, pembantu rumah Najid yang menetap di situ bersama-sama Pak Bakar, suami Mak Minah.

“Jiha ni... kalau Najid ada-ada aje yang tak kena,” tegur Datuk Bazli tidak senang. Kalau dia jadi Najid, agaknya lama dulu sudah ditinggalkan Najihah. Biar sendiri tidak berkawan.

“Papa ni... kalau Najid semuanya betul. Kalau Jiha aje semuanya tak betul. Jiha ke Najid anak papa ni?” rengus Najihah dengan wajah cemberut. Geram, gara-gara Najid dia sekali lagi ditegur papanya.

“Bukanlah macam tu, tapi kan tak elok kalau kita gelarkan orang macam-macam, apalagi dengan gelaran yang tak manis macam tu.”

“Dia gelar Jiha gila boleh pulak!”

Ilham yang mendengar nada protes Najihah ketawa. “Sebab Jiha ada masa-masanya memang tak betul,” sampuk Ilham selamba.

“Abang ni...”

Terus terburai ketawa Ilham. Dia sudah begitu dewasa, tapi setiap kali berhadapan dengan Najihah, dia pasti kembali jadi tidak dewasa. Entah kenapa, hatinya selalu rasa tidak senang kalau tidak menyakat Najihah. Dibandingkan melihat Najihah duduk diam-diam, dia lebih suka kalau Najihah marah-marah sampai merah muka. Dibaling dengan apa-apa saja yang ada di tangan Najihah pun dia sanggup, asalkan pada akhirnya anak saudaranya itu menghentak kaki seperti anak kecil.

“Kali ni kenapa dia kata Jiha gila?” tanya Ilham ingin tahu.

Datuk Bazli hanya menggeleng. Ilham memang suka membakar perasaan satu-satunya anak yang dia ada itu. Tapi jauh di sudut hati, dia tahu Ilham terlalu sayangkan Najihah. Ada masa-masanya, rasa bimbang Ilham pada Najihah lebih menggunung dibandingkan dia sebagai bapa Najihah. Pantang Najihah balik lambat tanpa memberitahu, Ilham pasti bersikap seperti cacing kepanasan. Muncul saja Najihah di muka pintu, terus Ilham membebel-bebel sampai Najihah merungut-rungut.

“Jiha kata Jiha nak kahwin,” jawab Najihah selamba.

Sekali lagi ketawa Ilham kedengaran. Bersungguh-sungguh dia ketawa kerana rasa geli hati. Kalau itulah sebabnya, bukan hanya Najid yang akan mengatakan Najihah gila, dia pun terasa hendak tumpang sekaki juga.

“Yang abang ketawa kenapa? Salah ke kalau Jiha kata Jiha nak kahwin?”

Tajam pandangan mata Najihah menikam wajah Ilham yang masih juga ketawa. Beberapa hari lalu, Najid mengetawakan niatnya. Hari ini pula, abangnya itu. Esok-esok entah siapa pula yang akan mempamerkan reaksi yang sama? Ayah Najid? Papanya? Lambat-lambat mata dihalakan pada papanya. Mujur juga air muka papanya hanya biasa-biasa saja.

“Jiha nak kahwin dengan siapa? Najid?” duga Ilham dalam gelak-gelak.

“Tak ingin!”

“Mulut celopar sangat. Esok-esok Jiha kahwin dengan Najid betul-betul, baru tahu,” kata Ilham sedikit serius. Dalam sekelip mata, ketawa-ketawanya yang seperti tidak mahu reda, hilang begitu saja.

“Yang abang suka sangat cakap macam tu kenapa? Tu macam doakan Jiha kahwin dengan Najid aje, tahu tak?” marah Najihah. Ilham dijeling tajam. Dia merasakan Ilham seperti sengaja mahu mencabar kesabarannya. Kalaulah Ilham itu adiknya, memang ada yang dapat lima jarinya hari ini.

“Apa salahnya kalau dengan Najid pun,” usik Datuk Bazli.

“Tak ingin!”

Kepala Datuk Bazli menggeleng, namun bibirnya mengukir senyum. Kalau dibiarkan, mahunya perang dunia sebentar lagi. Anak gadisnya dengan adiknya itu memang tidak boleh berdekatan, pasti ada-ada saja yang tidak kena. Memang bising! Tapi kalau tidak ada mereka berdua, dunianya sunyi. Mujur juga Juhani dengan rela hati meninggalkan Najihah padanya, kalau tidak entah macam manalah dia hendak meneruskan hidup.

“Najid cemburu tak Jiha?” usiknya lagi pada Najihah.

“Tak ada maknanya papa. Dia tu saja aje sakit hati kalau Jiha kahwin dulu daripada dia.”

“Susah sangat Jiha kahwin ajelah dengan Najid tu, mesti tak timbul isu siapa kahwin dulu dan siapa kahwin kemudian.”

“Abang!” Najihah pantas bangun sambil bercekak pinggang.

Ilham ikut bangun, kemudian pantas berlari naik ke atas sambil ketawa besar. Dia memang suka menyakat Najihah. Kalau dulu sampai Najihah menangis barulah dia berhenti mengusik anak saudaranya itu. Tapi sekarang Najihah sudah besar, dia rasa tidak sesuai lagi kalau menyakat anak saudaranya itu sampai keluar air mata. Najihah pun sudah tidak gembeng macam dulu. Tapi perangai cepat marah Najihah, tetap juga belum hilang.

You Might Also Like

2 comments