- BOLEH SAYA SAYANG AWAK? [15] -

“JIHA nak kahwinlah Najid...” ujar Najihah sebaik saja mengenakan tali pinggang keledar di sisi Najid. Matanya dihalakan ke arah Najid yang kelihatan kaku. Namun dia tahu yang Najid bukannya tidur, jauh sekali pengsan. Lelaki itu hanya mahu merehatkan diri semata-mata. Mungkin bosan menunggu dia yang agak lambat.

Perempuan kalau lambat, normallah kan?

Mata Najid yang terpejam gara-gara menunggu Najihah yang dirasakan terlalu lama solat di masjid, terus terbuka. Sudah dua bulan berlalu, sejak Najihah menyebut perkataan yang sama berhari-hari dan berkesudahan dengan Najihah diejek Ilham dan Najihah mengamuk membaling Ilham dengan bantal. Hari ini, dia sekali lagi terpaksa mendengarkan ayat yang sama. Juga, lahir dari ulas bibir Naihah.

Sangkanya bila lama tidak menyebut, Najihah sudah lupa. Tapi rupa-rupanya, tidak. Najihah kelihatan langsung tidak lupa. Hanya mungkin Najihah menunggu masa yang sesuai untuk mengulang kata-katanya.

“Kenapa? Tadi masa nak datang sini Jiha jumpa dengan lelaki idaman Jiha sampai Jiha rasa tiba-tiba nak jadi isteri dia?” sinis sedikit kata-kata Najid.

“Mana ada!”

“Dah tu yang tiba-tiba bercakap balik benda yang dah lama Jiha tak cakap tu apa hal pulak?

Berkahwin! Ya, dia tahu semua orang dalam dunia ini tidak kira lelaki atau pun perempuan, memang mahu berkahwin. Bukan hanya orang dewasa, bahkan remaja pun sudah ada yang berangan-angan mahu menamatkan zaman bujang walaupun masa kelihatan seperti tidak kena. Memang diakui kalau berkahwin itu satu tindakan yang dituntut kerana melalui perkahwinan banyak kebaikan boleh dicipta anak Adam.

Tapi itu jika memang ikhlas mahu mendirikan rumah tangga.

Soalnya, Najihah bukannya benar-benar ikhlas. Gadis itu mahu menamatkan zaman gadis hanya semata-mata melihat Munirah bahagia. Najihah seakan-akan menjadikan ikatan perkahwinan itu seperti sebuah eksperimen. Berjaya bukan matlamat Najihah. Matlamat gadis itu, hanyalah sekadar mahu mencuba semata-mata.

Tidakkah Najihah kelihatan seperti tidak logik? Tidak munasabah? Atau lebih kasar lagi, sedikit gila?

Tapi bila dia mengatakan Najihah gila, gadis itu marah-marah. Sanggup pula menarik muncung panjang kerana tidak puas hati.

Salahkah jika dia hanya mahukan yang terbaik untuk gadis itu? Takkanlah dia hanya mahu membutakan mata melihat Najihah mencari musibah untuk diri sendiri? Kalau berjaya, tidak mengapa juga. Kalau gagal bagaimana? Janda! Dia sungguh-sungguh tidak mahu Najihah menyandang gelaran itu.

Dia tidaklah mengatakan menjadi janda itu tidak elok. Bukan itu niatnya. Cuma, dia faham benar dengan pandangan sesetengah masyarakat. Kalau pun tidak ada apa-apa yang dilakukan golongan yang bergelar janda, tetap juga mahu menganggap yang bukan-bukan. Macamlah janda bukan manusia normal sehingga harus dijauhi.

Mampu ke Najihah menerima jika ada yang mencela?

Kalau ada anak pula, macam mana dengan nasib anak Najihah kalau terjadi perceraian antara orang tua?

“Tak boleh ke kalau Jiha nak kahwin? Takkanlah Jiha tak payah kahwin sampai bila-bila?”

“Boleh! Tapi bukan sekarang dalam keadaan Jiha sendiri tak bersedia. Kahwin bukan macam main kahwin-kahwin Jiha.”

“Jiha nak cuba Najid! Jiha nak tengok kalau Jiha kahwin, Jiha akan jadi macam papa atau Jiha akan jadi macam ayah.”

Bibir Najid ketap kuat-kuat. Geram mula mencanak-canak dalam dirinya dengan sikap ambil mudah Najihah. Lagi-lagi cuba! Entah bila baru Najihah akan mengerti agaknya, dia benar-benar tidak tahu.

“Apa kaitan papa dengan ayah?” tanyanya keras.

“Kalau Jiha jadi macam papa, maknanya Jiha tak bahagia dalam perkahwinan dan kalau Jiha jadi macam ayah maknanya Jiha bahagia. Kiranya percubaan yang Jiha buat tu berjaya,” terang Najihah selamba. Mudah saja dia membuat kesimpulan kerana memang itu pun yang diinginkan. Masuk ke alam rumah tangga, mencuba menjadi seorang isteri. Berjaya atau gagal bukanlah matlamatnya.

“Jiha ingat kahwin tu boleh cuba-cuba ke?”

“Tak salah kan?”

Pertanyaan Najihah terasa seperti mencabar saja di telinga Najid. Kalau Najihah itu adiknya, memang dicekik-cekik supaya Najihah menarik kembali niat yang disimpan. Kalau memang sudah sampai seru Najihah mendirikan rumah tangga, dia akan mendoakan yang baik-baik untuk gadis itu. Tapi kalau Najihah mahu menjadi seorang isteri semata-mata kerana mahu mencuba, dia langsung tidak dapat menerima.

“Bila baru Jiha nak faham ni?”

Najihah jongket bahu. Bukannya dia tidak faham tapi dia sengaja buat-buat tidak faham, sama seperti Najid yang tidak mahu memahami niatnya. “Selama ni pun kita memang suka mencuba kan? Jadi apa masalahnya pula kalau kali ni Jiha mahu mencuba? Bukannya Jiha ajak Najid kahwin pun. Bukannya Jiha nak ajak Najid cuba pun. Jiha nak cuba dengan orang lain. Yang Najid nak marah sangat kenapa?”

“Itu lain Jiha. Cubaan yang kita buat selama ni tak sama dengan cubaan yang Jiha nak buat kali ni. Sekarang ni, yang Jiha nak buat macam nak letak leher sendiri di tali gantung tahu?”

“Jiha nak cuba juga!”

Najid mengeluh. Najihah seperti langsung tidak mengendahkan kata-kata dan nasihatnya. Seperti masuk telinga kanan, kemudian keluar telinga kiri. Dalam diam-diam dia mengutuk hari di mana Najihah melihat kemesraan Munirah dan Syukri. Kalau tidak ada hari itu, tentu Najihah tidak akan memikirkan mahu menjadikan ikatan perkahwinan sebagai salah satu bahan eksperimen.

“Jiha ada cintakan sesiapa ke?” tanya Najid ingin tahu. Suara kerasnya sedikit kendur. Dalam keadaan begini, berkasar dengan Najihah dirasakan bukan tindakan bijak. Makin keras dia, makin keras Najihah.

Najihah geleng. Dia serba salah. Beria-ia hendak berkahwin, tapi langsung tidak ada calon.

“Habis Jiha nak kahwin dengan siapa?”

“Belum fikir lagi.”

Najid geleng, geramnya dia pada Najihah tidak terkata. “Jiha ingat kahwin tu macam kita main kahwin-kahwin masa kecik ke?” ulangnya sekali lagi. Terasa seperti dia sedang menarik telinga Najihah.

Najihah sengih. “Nanti Jiha cari orang yang sesuai”

“Jiha memang degil!”

“Jom pergi makan, Jiha laparlah.” Najihah mengubah topik perbualan. Setiap kali dia berkata dia mahu berkahwin, setiap kali itulah Najid marah. Sudahnya mereka berdua saling bermasam muka.

Nak dirikan masjid, apa yang susah sangat Najid nak terima? Tak faham betullah! Macamlah aku ajak dia jadi suami aku, detik hati Najihah tidak mengerti.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Najid memegang kamera Nikon D7000 yang Najihah beri nama ‘Ken’. Dipandang lama dengan senyuman di bibir. Najihah... kalau boleh semua benda mahu diberikan nama. Padahal, cukuplah kalau digelar Nikon D7000 kerana itu memang nama model kamera tersebut.

“Mana boleh! Nama tu tak sedap dan panjang sangat. Jadi Jiha ambil keputusan nak bagi nama kamera baru Najid ni dengan nama ‘Ken’.”

“Ken?” Kening Najid hampir bercantum.

“Ya, Ken! Sedapkan nama tu? Sekali dengar macam nama mat saleh kan?”

“Tak ada nama lain ke?” tanya Najid kerana dia sedikit pelik. Entah bila agaknya Najihah memikirkan nama itu. Tahu-tahu saja kameranya sudah bernama. Dan dia, sama ada mahu atau tidak, tetap juga harus menerima kerana Najihah bukannya hendak mengalah dengannya. Lagipun, nama Ken agak sedap juga di pendengaran telinganya. Bukannya seperti nama Kiki.

“Tak kira! Jiha nak guna Ken juga.”

“Ikut suka hati Jihalah. Najid malas nak gaduh dengan Jiha semata-mata sebab nak bagi nama pada kamera Najid tu.”

“Good boy!” puji Najihah dengan senyuman.

Ken diletakkan di atas meja. Kemudian, dia mencapai pula Kiki. Kiki? Huh... ALLAH saja yang tahu betapa tidak berkenannya dia dengan nama Kiki itu. Tapi kalau sudah kata Najihah, bolehkah kalau dibantah?

Lambat-lambat bibir Najid mengukir segaris senyuman. Kepalanya menggeleng berkali-kali.

“Najid tak naklah bagi nama Kiki kat kamera yang Jiha bagi ni,” protes Najid sakit hati. Sejak dari tadi, Najihah asyiklah Kiki, Kiki dan Kiki. Padahal sudah dikatakan yang nama Kiki langsung tidak sedap didengar. Lebih sesuai untuk perempuan sedangkan dia bukannya perempuan.

“Biarlah! Nama Kiki tu comellah.”

“Najid lelakilah!”

“Bila masa Jiha kata Najid perempuan? Apa kaitan kalau kamera ni Jiha bagi nama Kiki dengan jantina Najid? Lainlah kalau Jiha kata nak panggil Najid dengan gelaran Kiki. Itu barulah Najid boleh marah. Entah apa-apa,” marah Najihah. Namun suaranya tidak tinggi kerana dia marah bercampur dengan kecil hati.

“Memanglah tak ada kaitan. Tapi...”

“Dah tu apa masalahnya?” Najihah sengaja memotong kata-kata Najid. Tidak mahu mendengar alasan Najid.

“Lelaki pegang kamera nama Kiki, tak ke teruk dengarnya tu? Kalau kawan-kawan kita tahu, mana Najid nak letak muka?”

Najihah sudah memberikan kamera itu padanya, bermakna kamera itu hak dia. Kalaupun mahu memberi nama, dialah yang patut memberikan nama pada kamera yang masih dipegang Najihah. Tapi Najihah yang beria-ia. Mujur juga Najihah tidak mengatakan supaya kamera itu biar disimpan di rumah Najihah. Jika tidak dia tidak akan teragak-agak menggelar Najihah Si Buruk Siku. “Ah... Jiha tak kira! Kamera ni nama Kiki juga.”

“Kalau Najid tak nak?”

“Jangan tegur Jiha!”

“Jiha ugut Najid?”

Najihah angguk pantas. Dia tidak akan mengalah pada Najid kali ini.

“Memang kaki buli betul Jiha ni!”

Malas terus berbalah dengan Najihah, dia akhirnya menurut juga. Itu pun selepas tiga jam Najihah mogok tidak mahu bercakap dengannya. Awalnya memang janggal mahu menyebut nama Kiki, tapi lama-kelamaan rasa janggal itu tidak wujud lagi. Selamba saja dia mengatakan pada kawan-kawannya yang nama kamera yang digalas adalah Kiki. Memang teruk juga dia diketawakan, tapi dia sengaja berlagak seperti tidak ada apa-apa. Seolah-olah, nama Kiki langsung tidak berbekas di hatinya.

“Okey Ken... hari ni aku sandingkan kau dengan Kiki,” kata Najid sambil meletakkan Kiki bersebelahan dengan Ken. Kemudian dia ketawa perlahan. Kalaulah Ilham mendengar apa yang dikatakan sebentar tadi, mahunya tiga hari tiga malam dia digelakkan bapa sudara Najihah itu.

“Hem... Jiha... Jiha...” ucapnya perlahan, juga dengan senyuman.

PESANAN PENUH KASIH SAYANG : Mungkin ini N3 terakhir untuk kisah Najid & Najihah sebab sekarang ni, kisah biasa-biasa mereka tu mungkin sedang ditukang-tukang editor biar nampak menarik sampai yang memandang jadi tertarik. Kalau nak baca yang seterusnya, kena tunggu jadi sebuah novel yang cantik, insya-ALLAH... awal tahun hadapan. Doakan perjalanan dia tak akan menghadapi sebarang kesukaran ya. Saya pun akan doakan kawan-kawan juga, ;-)

2 comments:

  1. wah!best nye dek dapat lah akak tambah koleksi novel2 u dek.sume novel2 u ade dalam simpanan akak dek,tak satu pun tertinggal dek..tak sabar dah rase nye nak peluk ketat2 'BOLEH SAYA SAYANG AWAK'

    ReplyDelete
  2. Bile nak keluar yg terbaru??layan la cite ni..like!!

    ReplyDelete