- BOLEH SAYA SAYANG AWAK? [14] -

10:52 AM

NAJIHAH menutup wajahnya dengan kedua-dua tapak tangan. Tidak mahu Najid terus mengambil gambarnya. Sejak setengah jam yang lalu, entah sudah berapa puluh atau mungkin mencecah ratus aksinya yang dirakamkan Najid. Hobi lelaki itu nampaknya semakin lama semakin menjadi-jadi. Kalau tidak, masakan Najid sampai sanggup memaksanya bila dia tidak mahu ikut Najid ke Menara Tinjau di Hulu Langat ini. Alasan Najid, mahu mencuba kamera DSLR berjenama Nikon D7000 yang baru dibeli semalam.

“Tak payahlah tutup muka. Kalau tutup muka macam tu apa yang Najid dapat tangkap Jiha? Takkanlah Jiha nak Najid tangkap gambar jari-jari Jiha aje?” protes Najid sambil terus memandang Najihah yang duduk santai di kerusi yang disediakan di tengah-tengah Menara Tinjau.

“Tak naklah! Dah banyak sangat gambar Jiha yang Najid tangkap daripada tadi. Najid tangkap gambar lain pulaklah.”

“Najid nak tangkap gambar Jiha dululah dan Najid tak akan berhenti selagi Najid puas hati.”

“Tak naklah...” Najihah terus juga menutup wajahnya.

“Jiha...”

“Tak naklah...”

“Najihah Qadeeja!” Suara Najid tinggi sedikit. Sengaja mahu memancing Najihah supaya mengalihkan jari-jemari yang masih berada di muka.

Najihah mengalihkan sedikit tangannya dan secepat itu dia melihat ada cahaya di matanya. Terus dialihkan tangan yang sejak dari tadi menutup muka. Melihat Najid yang tersengih-sengih seperti kerang busuk, dia terasa seperti mahu menolak lelaki itu ke bawah. Biar kepala Najid pecah. Lantas, bibir diketap rapat-rapat. Mahu memberi tahu Najid yang dia sedang geram walaupun dia tidak bersuara.

“Penipu! Main kotor,” katanya perlahan. Tidak jadi hendak marah bila dilihat Najid kelihatan gembira.

“Jiha tulah. Orang ajak dia datang ke sini sebab nak ambil gambar dia. Ni main tutup-tutup muka pula.” Najid sudah duduk di sisi Najihah. Hari ini Najihah hanya mengenakan sehelai t-shirt berlengan pendek dengan seluar jean berwarna biru gelap. Rambut lurus separas bahu, hanya dibiarkan bebas ke udara. Sesekali rambut itu kelihatan terbuai-buai ditiup angin yang bertiup. Pada wajah Najihah, tidak ada warna-warna sebagai penyeri. Bedak pun tidak dikenakan Najihah ke wajah. Gadis itu hanya berbedak apabila ke pejabat. Lain daripada pejabat, Najihah memang senang membiarkan wajahnya kosong begitu saja.

Tapi tetap cantik!

Di matanya, Najihah selalu saja cantik walaupun hanya mengenakan gaya yang ringkas begitu.

“Dah banyak dah Najid ambil gambar Jiha. Najid ambil gambar orang lain pulaklah,” kata Najihah.

Dahi Najid berkerut sedikit. Mencerun matanya memandang Najihah yang kelihatan hanya selamba. “Najid nak ambil gambar siapa lagi kalau bukan Jiha. Kitakan datang berdua aje?”

Ada juga dia mengajak Ilham ikut dengan mereka tadi, namun bapa saudara Najihah tidak mahu ikut. Kata Ilham, lebih baik tidur daripada membuang masa bersama-sama dia dan Najihah. Dia yang mendengar kata-kata Ilham hanya ketawa besar walaupun Ilham secara tidak langsung mengatakan hobinya itu tidak berfaedah. Tidak mengapa. Ilham memang suka bercakap apa saja, tapi dia tahu yang Ilham lelaki baik.

“Tu... Najid ambillah gambar perempuan tu.” Jari telunjuk dituju ke arah seorang perempuan yang kelihatan terkial-kial menaiki tangga sambil ditemani seorang lelaki yang agak berusia. “Dia nampak cantiklah Najid. Sesuai kalau dipadankan dengan kamera mahal Najid ni,” kata Najihah sambil mata tidak lepas-lepas memandang ke arah perempuan yang mengenakan topi ala-ala perempuan Inggeris zaman dahulu.

Tapi, panas ke sekarang ni?

Mata dibuang ke kawasan sekeliling. Jarum jam di tangan dijeling. Cuaca sudah lama hilang bahang kerana sebentar lagi senja akan berlabuh. Dia dan Najid tadi pun keluar rumah selepas asar.

“Tak cantik pun,” kata Najid pantas.

“Cantiklah!” Tekan Najihah tidak mahu mengalah.

Najid mencebik, kamera Nikon di tangan dibelek-belek dengan penuh minat. Akhirnya, setelah beberapa bulan membuat pertimbangan dengan akal dan hati, dapat juga dia memiliki kemera hitam yang ada di tangannya. Agak mahal, tapi dia rasa puas. Lagipun, bukannya hari-hari pun dia menukar kamera. Inilah kamera DSLR kedua yang dimiliki. Selama ini, dia hanya menggunakan kamera Nikon model lama yang dihadiahkan Najihah ketika berusia 18 tahun.

“Jiha lupa ya apa yang pernah Najid cakap pada Jiha?”

Mata Najihah mencerun ke arah Najid. “Najid cakap banyak pada Jiha. Yalah... kita dah kenal 25 tahun. Mana satu yang Najid maksudkan?”

Najid senyum. Betul juga apa yang dikatakan Najihah. Dalam masa 25 tahun, sudah begitu banyak yang dikatakan pada Najihah. Jika tidak dikatakan yang mana satu yang dimaksudkan, sampai bila-bila pun gadis itu tidak mungkin dapat memahami apa yang mahu disampaikan.

“Kan Najid pernah cakap pada Jiha yang Najid tak akan tangkap gambar perempuan lain selain daripada Jiha? Dah lupa ya?” Tidak banyak kali dia mengungkapkan kata-kata yang sama, tapi dia tetap akan berpegang pada kata-kata itu selagi dia masih waras. Najihah pun, dia yakin akan ingat kata-kata yang pernah diucapkan satu ketika dulu, ketika kamera pemberian Najihah dipeluk erat. Dan semenjak hari itu, selain gambar pemandangan, yang ada dalam simpanannya hanya gambar Najihah dengan pelbagai aksi. Ada gambar Najihah senyum. Ada gambar Najihah ketawa. Ada gambar Najihah masam. Ada gambar Najihah berkerut. Bahkan gambar Najihah dalam aksi yang paling dibenci juga ada, gambar Najihah menitiskan air mata. Sungguh... dia benci melihat tangisan Najihah. Tapi dia tetap juga menyimpan gambar Najihah yang sedang menangis.

“Tak!”

“Bagus...”

“Tapi...” Kata-katanya terhenti. Wajah tenang Najid ditatap dalam-dalam. Dia rasa sangat bertuah kerana memiliki kawan seperti Najid. “Kalau nanti Jiha dah tak dapat temankan Najid, Najid nak ambil gambar siapa lagi?”

“Jiha nak tinggalkan Najid?”

Najihah geleng dengan senyuman. Tidak mengerti mengapa dia harus berkata begitu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
“Kamera yang Jiha bagi dah rosak ya?” tanya Najihah sambil memegang kamera baru milik Najid. Semakin lama, dirasakan semakin menarik saja kamera yang dihasilkan Nikon. Padahal tujuh tahun lalu, kamera yang dihadiahkan kepada Najid adalah model terbaru. Bukannya Najid tidak mampu membeli sendiri itu. Setakat sebiji kamera, minta saja pada Datuk Hakkam, mudah saja Najid dapat. Tapi dia yang tidak mahu Najid beli sendiri, kononnya dia mahu menghadiahkan Najid kamera tersebut kalau Najid dapat keputusan yang baik dalam SPM.

“Taklah. Elok lagi sebab Najid jaga baik-baik. Kecuali Najid dan Jiha, mana ada orang lain boleh sentuh kamera tu.”

Najihah sengih. Dia tahu betapa cermatnya Najid menjaga kamera tersebut. Berusia tujuh tahun, tapi kelihatan seperti baru digunakan tiga atau empat tahun saja. “Memanglah elok sebab Najid kedekut. Sesiapa nak pinjam pun Najid tak bagi. Abang pun Najid tak bagi sampai abang merungut-rungut,” ujar Najihah sambil tergelak perlahan.

Pernah Ilham mengugut mahu membaling kamera tersebut ke dalam longkang jika Najid tetap tidak mahu memberikan bapa saudaranya itu pinjam. Tapi Najid tetap juga degil. Tetap juga enggan memberi Ilham pinjam. Kata Najid, Ilham boleh pinjam apa saja tetapi tidak boleh pinjam kamera yang dihadiahkan Najihah.

“Mana Najid ada kedekut.”

“Tak percaya tanya abang,” balas Najihah selamba.

“Abang tu kalau Najid bagi pinjam bukannya tau jaga elok-elok. Silap-silap masa Najid bagi elok, abang pulangkan jadi tak elok pulak. Siapa yang susah nanti? Najidlah yang susah.”

Bibir Najihah mencebik, menyakat Najid. “Kalau abang rosakkan, abang mesti ganti baliklah. Macamlah Najid tak kenal abang.”

“Itu yang Najid tak nak tu.”

“Kenapa?”

Najid senyum. Mungkin Najihah atau Ilham tidak tahu betapa sayangnya dia pada kamera pemberian Najihah. Lantaran itu, memang tidak diberikan sesiapa memegang kamera itu. Najihah hendak meminjam untuk dibawa ke mana-mana pun dia tidak izinkan. Kalau Najihah hendak mengambil gambar, dia harus ada di hadapan gadis itu. “Sebab kalau abang ganti lain, itu dah jadi lain. Dah jadi bukan Jiha yang bagi.”

Najihah tahu Najid memang sayangkan kamera yang dia beri. Jika tidak, masakan Najid menjaga beria-ia.

“Kalau tak rosak, Najid buang ya?”

“Wei... ingat Najid kejam sangat ke?”

“Dah tu, Najid bagi orang ya?” duga Najihah lagi. Dia tidak percaya kalau Najid akan memberikan kamera itu kepada orang lain.

“Taklah!”

“Habis tu kenapa beli baru?” tanya Najihah bila semua dugaannya tidak tepat. Hatinya tercuit melihat Najid yang bersungguh-sungguh menidakkan semua dugaannya. Kalau dia dituduh bukan-bukan pun tentu akan geram juga.

“Saja nak cuba yang baru. Kan dah tujuh tahun Najid guna kamera yang Jiha bagi tu,” terang Najid tenang. Angin yang berhembus sekali-sekala terasa begitu mendamaikan, apalagi cuaca kelihatan sudah semakin hilang cahaya. Sebentar lagi, malam akan melabuhkan tirai.

“Kalau Najid dah tak nak kamera tu lagi, bagi pada Jiha boleh?”

Dahi Najid berkerut. Wajah tenang Najihah ditatap dalam-dalam. Ada senyuman di bibir nipis milik Najihah. Bibir itu walau tidak dicalit dengan lipstik, tetap juga seperti memakai lipstik.

“Nak buat apa Jiha dengan kamera tu?”

“Tak ada nak buat apa-apa. Jiha hanya nak simpan buat kenangan. Kamera tu macam dah banyak sangat ambil gambar Jiha. Jadi...”

“Tak boleh!” potong Najid pantas sebelum sempat Najihah menyudahkan kata-kata. Betul apa yang Najihah kata. Memang kamera yang ada bersama-samanya selama tujuh tahun itu sudah berjasa banyak kepadanya. Bahkan kalau hendak dihitung, kamera itu lebih banyak merakamkan gambar Najihah dibandingkan gambar pemandangan. Dia tidak mungkin akan memberikan kamera itu kepada orang lain, hatta Najihah sekalipun. Dia terlalu sayangkan kamera yang masih dijaga elok itu.

“Kenapa?”

“Tak boleh!” Tegas Najid.

“Tapi kan... Najid dah ada kamera baru. Buat apalah simpan kamera yang dah boleh masuk muzium tu.”

Kepala Najid menggeleng. “Najid sayang kamera tu dan kalau Jiha suruh pilih antara kamera tu dengan kamera ni, Najid akan tetap pilih kamera tu.”

Kening Najihah hampir bercantum. “Kamera ni mahallah. Dah beli mahal-mahal nak buat apa pulak pilih yang tak berapa nak mahal tu walaupun masa dulu memang mahal juga. Sekarang ni aje agaknya harga dah turun.”

“Tapi kenangan yang kamera tu beri tak ada dijual di mana-mana.”

Najihah ketawa perlahan, bahu Najid ditumbuk. “Melankolik,” katanya perlahan. Namun jauh di sudut hatinya yang paling dalam, dia terharu dengan apa yang Najid kata. Dia tahu Najid menghargai pemberiannya. Dia yakin, kalau pun dia tidak ada kelak Najid akan menjaga kamera yang diberi nama Kiki itu elok-elok seperti Najid menjaga diri sendiri. Malah sama seperti Najid menjaga dia sejak mereka kecil lagi.

PESANAN PENUH KASIH SAYANG : Kisah Najih & Najihah ini insya-ALLAH akan diterbitkan awal tahun depan oleh ALAF 21, ;-)

You Might Also Like

0 comments