- SAYA YANG TERTEWAS! -

Itulah ceritanya. Cerita yang tak best tapi harus telan biar rasanya sepahit jadam. Tapi macam mana rasa jadam tu, jangan ditanya pada saya sebab saya tak pernah berkawan rapat dengan yang bernama jadam itu. Orang nama Jadam pun saya tak pernah lagi jumpa. Seumur hidup saya, yang paling pahit pernah saya makan, mungkin... ubat. Ulam-ulaman tak kira sebab saya suka makan walau pahit macam mana pun rasanya. Sedar-sedar nasi di pinggan jadi licin dan kemudian penuh kembali sampai perut dah tak boleh tampung apa-apa lagi.

Kenyataannya... saya gagal untuk kesekian kalinya, lagi, lagi & lagi. Apa yang gagal, hem... biarlah hanya saya dan orang-orang yang berkenaan aje yang tahu. Hanya yang jelas, bukan gagal dalam cinta sebab muka saya tak cukup tebal walaupun pipi saya macam pau untuk hebahkan pada orang di dalam blog kesayangan saya ni dengan kata-kata; “Aku gagal lagi dalam cinta!”. Tidak! Sudah semestinya bukan saya orangnya. Soal yang satu itu, biarkan saja duduknya jauh-jauh kat hati. Mengisahkan pada orang akan hanya memalukan diri sendiri. Tidaklah! Saya tak sanggup nak buat macam tu, rasa jatuh air muka sendiri.

Tapi... tak seperti kegagalan saya yang lepas, kali ni saya tak merasakan apa-apa. Jauh sekali rasa sedih sedang sepatutnya, itulah yang harus saya rasa untuk masa beberapa lama [berhari-hari, berminggu-minggu atau berbulan-bulan] sehingga hati saya pulih seperti yang sebelum ni. Tapi demi TUHAN... kali ni saya gagal tapi saya rasa saya seperti tak gagal. Kalau orang nampak saya ketawa atau tersenyum beberapa hari kebelakangan ni, sungguh... senyum dan ketawa tu memang bukan tipu punya. Memang datang betul-betul dari hati. Kalau yang sebelum ni, saya hilang selera makan dan otak saya rasa kosong. Saya nampak orang, tapi saya tak nampak orang. Saya dengar orang bercakap, tapi saya tak dengar orang bercakap.

Tipulah saya bila saya kata saya tak berharap. Saya manusia biasa dan bila bergelar manusia biasa, rasa pengharapan memang tak boleh nak dielakkan. Tapi anehnya, bila harapan saya sahih lebur, saya tak rasa apa-apa. Sampai-sampai... saya fikir, hati saya dah mati ke? Kalau tak mati, kenapa saya tak rasa macam nak nangis atau nak sedih? Ataupun... berkali-kali melalui situasi yang sama, buat saya rasa lali dengan kegagalan yang sama. Hanya... entah macam manalah saya nak membuka mulut bila ditanya mak saya nanti. Adoilah... Puan Mahani Dahli, Ami cuba lain kali ajelah ya kalau masih teringin mencuba. Malunya!

Entahlah! Saya tak ada jawapan pada kemusykilan diri sendiri. Tapi saya suka juga dengan rasa macam ni. Setidak-tidaknya saya tak perlu nak menyeksa diri sendiri, tak perlu nak menitiskan air mata. Saya reda & redah aje apa yang didatangkan pada saya dengan tangan yang terbuka. Saya cuba melapangkan dada, menerima ketentuan ALLAH dengan penuh ketabahan. Selebihnya... saya hanya nak menjalani kehidupan ini seadanya. Saya percaya, rezeki ALLAH ada di mana-mana dan akan didatangkan dengan pelbagai cara. Dalam banyak perkara, mungkin nasib saya tak begitu baik tapi di satu segi saya rasa bertuah kerana dapat buat apa yang saya suka sesuka hati. Tak banyak pun tak apa, cukup hanya dengan sebuah novel setiap tahun dibaca pembaca. Tapi kalau lebih daripada satu, rasa gembira saya jadi berlipat-lipat kali ganda.

PESANAN PENTING : Saya memang tak sedih, tapi... jangan disebut jangan diungkit. Saya tak nak! Burung yang dah terlepas di tangan, tak ada gunanya dikenang. Malu memanglah malu, tapi saya tak akan terus hidup hanya dengan mengenang rasa malu tu.

1 comment:

  1. Mar, Kak Su faham perasaan awak tu... Sabar ye.. Jangan sedih-sedih sangat. Yang penting, awak buat apa yang awak suka dan sentiasa rasa happy! Insya-Allah, sampai masa dan ketika dengan izin-Nya, ada bahagian untuk awak. Keep it up dear!

    ReplyDelete