- SAYANG SI PUTERA KATAK! -

4:03 PM

Rasanya... setiap orang ketika kecilnya suka ada tabung sendiri. Tak kiralah tabung tu berisi duit syiling atau pun kekal kosong. Mungkin juga kejap ada isinya, kejap pula kontang macam padang pasir.

Saya pun ada tabung juga. Tapi macam mana rupa tabung tu saya tak ingat sebab tabung saya silih berganti, sama macam isinya juga. Malah pernah juga tabung saya merupakan tin susu. Tin susu tepung ada, tin susu pekat pun ada. Tin susu cair aje yang tak ada sebab memang mak saya tak beli susu cair sebab tak ada keperluan.

Cumanya, yang banyak tabungnya sedangkan isinya tak. Seingat saya, tak pernah sekali pun tabung saya penuh dengan duit walaupun setiap kali mula menabung, tekad saya nak menabung sampai tak ada ruang untuk diselitkan duit walaupun satu sen. Semuanya tak sempat penuh, saya dah keluarkan balik. Ada-ada aje yang menggoda minta dibeli. Itu pun bukannya benda-benda yang mahal. Benda yang mampu saya beli sebab saya bukannya anak orang kaya.

Mungkin... sebab nak memenuhkan impian yang dah lama tertangguh, baru-baru ni saya beli dua tabung yang harganya sangat murah. Tahu saya beli di mana? Di Daiso [tak ingat Daiso Ikea/ Ikano atau Daiso Ampang, yang pasti bukan Daiso kat Melaka atau Daiso Ipoh] yang barang-barangnya, kebanyakannya berharga RM5. Bila beli dua, maknanya jadilah RM10. Sangat murahkan tabung saya.

Tapi bukan harga tabung tu yang saya kisahkan. Yang saya kisahkan, yahoo... akhirnya setelah hampir bongkok tiga, saya berjaya juga memenuhkan tabung berbentuk frog. Warna hijau macam yang ada di atas tu. Tahniah kepada diri sendiri. Biarlah dulu duit-duit syiling tu berkampung di dalam rumah hijau tu buat sementara waktu yang tak tahu bila akan ada tarikh luputnya. Beri peluang saya penuhkan kawannya dulu. Lepas tu baru saya fikirkan apa yang nak saya buat dengan duit-duit tu termasuk tabungnya sekali.

Tapi terus terang kata, beberapa bulan dulu saya pernah cuba mengorek isi tabung yang dah penuh tu. Saya nak gunakan buat tambang teksi ke TBS, maksud saya buat tambah sebab duit kertas RM1 yang ada, tak cukup. Bukannya tak ada duit, tapi bimbang pemandu teksi tak ada duit kecik untuk pulangkan baki. Susah pula dia nanti. Tapinya... usaha saya gagal. Si Frog tu, nampak aje jernih dan rapuh tapi... memang saya tak boleh bukak tombolnya, kecuali kalau saya ketuk dengan anak lesung batu. Tak naklah saya! Beli susah-susah, bila dah penuh bersepai dan terpaksa pula kutip duit-duit tu. Mujur juga saya tiba-tiba teringat, dah ada kedai di tempat saya tinggal. Capai sebotol air mineral dan cari teksi untuk balik ke kampung yang tercinta tu.

Apa pun, saya sangat-sangat berharap yang Si Frog nombor dua tu akan penuh bila sampai masanya nanti ;-)



You Might Also Like

3 comments

  1. kak,
    sama la tabung kita, tapi prince katak kita warna oren...ambboiii, kemain lagi sebut prince..hahhaa

    ReplyDelete
  2. Mudah2an Kak AA berjaya penuhkan frog akak tu ye... ^_^

    ReplyDelete
  3. eh, cantik la.. kalau gi lg kirim belikan kte 2 ekor..

    ReplyDelete