September 21, 2018

PROJEK BARU ALEYA ANEESA


Bukan hati tak teringin, bukan masa begitu cemburu, atau keadaan mengekang keinginan. Tidak dan tidak! Saya juga tak nak menyalahkan sesiapa sebab memang tak ada sesiapa pun yang bersalah. Memang sejak bergelar Mrs. Eskandar segala-galanya jadi berubah. Yang paling ketara, jari-jemari gomoks ni macam merajuk tak berkesudahan. Puas diketik-ketik kat keyboard, tapi yang mengalir cuma rasa hampa. Mungkin, terlalu lama berehat maka semuanya jadi serba tak kena.

Atau... jeng, jeng! Mungkin untuk masa ini ada benda lain yang lebih mengujakan saya. Ya, itulah dia! Lately ni saya macam seronok gila menyabun aka membuat sabun sendiri. Dan kerana kegilaan yang betul-betul gila tu, saya sanggup bayar sana bayar sini demi mendapatkan ilmu. Cumanya, untuk saat ni semuanya saya belajar dalam kelas online dan setakat ni dah beberapa jenis sabun berjaya saya buat dengan jayanya. Ada kaler biru, hijau, kuning, hitam dan beberapa jenis lagi. Ada untuk kulit kering, berminyak, sensitif dan adalah yang saya tak berapa nak ingat.

Dan esok, kalau tak ada aral saya akan masuk kelas buat sabun yang harganya boleh bayar sebulan hutang kereta. Tapi demi ilmu yang bermanfaat, saya pejamkan mata menuntut ilmu dengan orang yang berwibawa biar esok-esok saya tak digelar tukang sabun internet. Saya tak akan benarkan diri digelar macam tu. Lebih daripada itu, dalam kelas tu kami bukan sekadar diajar buat sabun tapi formula dalam hal-hal berkaitan sabun dan formula itulah yang sangat mahal bagi saya. Alang-alang belajar, saya nak dari A to Z. Biar nanti-nanti saya berupaya buat formula sendiri demi diri sendiri dan orang-orang yang sudi.

Kenapa saya beralih arah? Tentulah sebab saya tau usia saya semakin meningkat dan sikit hari lagi saya bakal mereput dimakan hari. Ceh! Taklah sampai macam tu sekali. Cumanya, sekarang ni saya lebih terpanggil untuk lebih menjaga kebersihan dan kesihatan diri sendiri. Saya nak kawal bahan-bahan kat dalam sabun tu. Mana yang tak elok, saya tepis. Mana yang elok saya tarik-tarik biar rapat rapat dan terus rapat.

Lagipun bila usia makin beranjak ke depan, perubahan kulit saya jadi sangat ketara. Kering, berminyak dan kekadang tak pasti kulit jenis apa yang saya ada. Tapi biarlah, perlahan-lahanlah saya cuba buat yang terbaik. Sekurang-kurangnya, sekarang ni saya lebih tau tentang hal-hal berkaitan dengan sabun. In shaa Allah, saya akan kongsikan kepada yang teringin nak tau. Tapi dalam masa yang sama, saya still berdoa yang satu hari nanti saya dapat kembali menarikan jari-jemari saya dalam dunia penulisan novel. Em... dah dulu ya. Sayonara!

Salam sayang,
Aleya Aneesa aka Miss Writer’s Block

Share:

0 comments:

Post a Comment