MELEPASKAN RINDU

March 17, 2021

Bila mana jejari tak runcing ni tergerak hati nak menulis sesuatu, tapi akhirnya tulis padam tulis padam dan begitulah seterusnya sampai N3 ni terhasil. Jujurnya tak tahu nak menulis apa. Entahkan skill menulis dah tak ada, entahkan terlalu banyak yang nak ditulis sampai tak tau mana satu yang perlu diluahkan dulu, mana satu yang tak perlu pun nak disingkap untuk entah tatapan siapa.

Tapi ya... inilah dia N3 pertama lepas berapa kurun sepi tanpa berita. Bukan tak ada cerita. Bukan juga terlalu sibuk mengalahkan PM. Ada dan insya-Allah masih ada walaupun kadang terasa juga macam tak ada walau masih ada.

N3 yang pening ya? Haha! Aleya Aneesa dan kepeningan memang berpisah tiada. Dulu kini dan mungkin selamanya beginilah kejadiannya. Tak apa dan tak apa-apalah, asal saja tak susahkan hidup orang lain. Hidup sendiri? Hem... sendiri yang hidup, maka sendirilah yang menanggungnya sampai akhirnya.

Gitu!

Sebenarnya saya tau zaman blog ni dah lama berlalu, walau suatu ketika dulu pernah gagah. Tapi nak lenyapkan blog ni terasa sayang yang amat. Almaklumlah, di rumah yang makin usang ini tersimpan banyak suka duka saya, keluarga yang sangat-sangat saya sayang, kawan-kawan yang datang dan pergi begitu saja dan dunia penulisan yang dah makin jauh saya tinggalkan.

Bukan tak minat lagi menulis. Bukan juga hati tak rindu. Tidak sama sekali! Biar bertahun tak menulis novel, tapi cinta saya pada dunia penulisan tak pernah pudar biar bibir menipu mengatakan saya dah terlalu penat menulis. Seorang penulis, tak mungkin ada perasaan sebegitu. Tapi yalah, kadang sekadar nak menutup mulut dan pengharapan pada yang masih berharap. Dan jauh, sangat jauh dalam hati... saya berharap akan ada hari dan masanya, jejari saya dapat kembali menari di atas keyboard melakarkan sebuah kisah yang dalam manis ada masamnya, dalam kelat terselit madu. Bahkan tentu aje, dalam tangis ada tawa dan begitu juga sebaliknya. 

Saya kan, terkenal dengan gelaran penulis Ratu Air Mata. Walau saya rasa dan fikir, kisah saya tak sedih. Eh, tetap juga ada yang nangis, sampai bengkak-bengkak mata pun ada. Entahlah! Apa yang saya tau, saya cuba memberikan yang terbaik untuk pembaca yang saya sangat sayang, walau saya akui, nak memuaskan hati semua orang itu tak mungkin mampu saya lakukan.

Kadang, A kata ok sangat. B kata bolehlah. C kata pula ko. Kemudian D muncul dengan pandangan tersendiri. Pendek kata, lain padang tentu saja belalangnya lain.

Apa pun, saya harap satu hari yang belum pasti, saya akan dengar atau lihat di mana-mana, “Eh... Aleya Aneesa ada novel barulah! Dan untuk yang tersinggah di sini, marilah mendoakan hari itu sampai ya.

Salam Sayang,

Aleya Aneesa, 17/3/2021


No comments:

Post a Comment