- BETUL TAK TIPU! HIDUP NI MEMANG PERJUANGAN... -

3:47 PM

Salam & helo pada yang mungkin masih berkunjung ke sini walaupun blog ni makin hari terasa sungguh kesepiannya. Banyak habuk dan sawangnya di mata saya. Bukan tak ada cerita nak dikisahkan pada semua. Ada dan sangat banyak cerita saya bermula dari awal tahun hari tu. Tapi tak tercoret rasanya. Mood agak kurang bagus dan kerja pula memang agak ketara banyaknya. Maka keinginan untuk terus berkisah jadi pudar.

‘Hidup ni perjuangan! Sama ada, berjuang untuk terus rasa manisnya sebuah kemenangan atau berjuang untuk kenal kelatnya sebuah kekalahan.’

Tapi... sepotong ayat di atas buat jari-jemari tak runcing saya terasa ringan nak menari di atas dada keyboard ni. Opsss... sedikit jiwang kan bunyi ayat dalam N3 ni? Tak apa kan? Sesekali seorang Marwati Wahab @ Aleya Aneesa jadi jiwang... tak ada masalah, kan? Kalau ada yang rasa macam bermasalah, tutuplah mata dan buat-buat macam tak nampak. Lepas tu pergi dan kemudian datang lagi bila ada N3 yang lain, yang tentu aje menepati selera.

Okey, berbalik pada sepotong ayat tu. Sejujurnya... ayat tu ada saya muatkan dalam novel terbaru saya yang insya-ALLAH akan terbit dalam masa yang terdekat ni. Itu pun kalau tak ada aral melintang. Kalau ada, mungkin mengambil masa sedikit. Tapi hendaknya janganlah ada yang tak terduga datang sebab saya sangat berkobar-kobar. Tak sabar menanti buah tangan saya yang terbaru. Apa lagi kan... yang diharapkan seorang penulis selain daripada melihat manuskrip bertukar menjadi sebuah novel yang sangat cantik.

Judulnya, asalnya saya beri CINTAKU TAK MAHAL. Tapi atas pertimbangan lain dan selepas mengadakan perbincangan dengan pihak bertanggungjawab, terpaksa ditukar jadi CINTAKU BUKAN MURAH. Saya sendiri, okey aje dengan judul yang baru tu sebab kedua-duanya datang daripada saya juga.

Dan kalau dihayati erti sepotong ayat itu, betullah... betapa hidup ini sebenarnya sebuah perjuangan. Kalau kita menang, itu memang rezeki kita. Tapi kalau kita kalah, bukan bermakna kita harus kesal seumur hidup. Jangan! Sebaliknya, jadikanlah kekalahan itu sebagai pengajaran supaya pada masa akan datang, kita akan lebih berhati-hati dalam merealisasikan apa juga yang kita mahukan dalam hidup.

Berkata-kata memang mudah kan? Ya, saya akui itu kerana yang bercakap orang lain, sedangkan yang memikul pundak orang lain. Tapi... kenyataannya, kita memang tak akan ke mana-mana dengan hanya mengenang kisah lalu. Sebaliknya, jadikan pengajaran dan ambillah iktibar atas kegagalan kita kerana saya percaya, tak akan ada manusia yang memang memilih jatuh di dalam lubang yang sama berkali-kali. Tidak saya, tidak juga orang lain di dalam dunia ini.

Untuk itu, jika benar kita kita jatuh. Bangun dan terus bangun sehingga pada akhirnya, kita tak akan jatuh lagi kerana kita sudah tahu apa dan di mana tempat sepatutnya kita mengelak.

Sekian...

You Might Also Like

2 comments

  1. akak suka baca coretan awak ni....

    ReplyDelete
  2. terima kasih kak aida. kte... mcm biskut, kejap ada, kejap tak ada...

    ReplyDelete