- CINTAKU BUKAN MURAH : Tinta Penulis -

July 17, 2013

Salam pada semua yang mungkin menanti dan tertanya-tanya buah tangan terbaru daripada saya. Penantian kalian yang bagaikan tak berkesudahan sangat saya hargai dan selalu buat saya terus bersemangat untuk mencoret kata demi kata sehingga membentuk ayat demi ayat yang berkesudahan sehingga terhasilnya novel bertajuk CINTAKU TAK MAHAL ini.

Seperti selalu, kisah kali ini hanya kisah biasa yang tentunya berlegar-legar di sekeliling hidup kita. Kisah Nadra dan Raqib yang berusaha memaknakan sebuah perkahwinan yang pada asalnya tidak pernah mereka rancang. Namun kalau memang sudah tertulis mereka berjodoh, ibarat ikan di laut, asam di darat, dalam periuk bertemu juga. Hanya, hakikat hidup nyatanya tak begitu mudah bila kebencian Idlan menjadi punca pada sebuah perbalahan.

Saya fikir, apa yang Idlan rasa pada Nadra, pernah juga dirasakan oleh ramai orang di luar sana walaupun mungkin tidak begitu keterlaluan, atau mungkin juga dalam jangka masa yang singkat sehingga masing-masing dapat menyesuaikan diri. Tidak begitu mudah juga untuk menerima orang luar masuk ke dalam keluarga kita secara tiba-tiba dan itulah yang saya pernah rasa ketika kakak kandung saya berkahwin suatu ketika dulu. Saya rasa kehilangan, rasa seperti apa yang saya miliki bagaikan dirampas orang. Namun rasa itu tidak bertahan lama, hanya beberapa ketika sebelum segala-galanya berjalan seperti biasa.

Ketika itu, saya akui saya hanya takut pada bayang-bayang sendiri. Ikatan perkahwinan yang berlaku bukan bermakna ikatan yang sedia ada terputus sebaliknya hanya memanjangkan silaturahim, apalagi ikatan yang diikat dengan hubungan darah.

Itulah yang sebenarnya saya cuba paparkan dalam novel kali ini. Yang ingin saya tekankan, ketakutan Idlan sehingga membuahkan rasa benci dan marah pada Nadra sebenarnya tidak berasas. Tapi tidak juga dia harus disalahkan kerana keadaan yang membentuk dia sehingga menjadi begitu. Di matanya, Raqib itu ikon bagi menggantikan tempat si ayah yang tidak ada.

Untuk itu, kepada yang masih memiliki ayah dan ibu, bersyukurlah dan hargailah mereka seadanya selagi mereka masih ada. Untuk yang sentiasa ada di belakang saya selama ini, terima kasih. Untuk yang mahu membaca, selamat membaca. Semoga pertolongan dari DIA tak akan pernah berhenti. Sekian.

Salam Sayang,
-Aleya Aneesa-
aleyaaneesa@yahoo.com.my
http://aleya-aneesa.blogspot.com

No comments:

Post a Comment