- Moga Lancar -

March 13, 2009

Pergi Cherating? Hem... ikutkan hati memang aku dah lama nak pergi sana sebab tak pernah pergi dan memang teringin sangat-sangat Dah banyak kali ajak Kak Long, jawapannya hanya ‘nantilah dulu, nantilah dulu’. Lama-lama aku pun naik malas, bagi aku, ada rezeki tentu tak akan ke mana-mana. Lagipun, bukannya jauh mana pun Cherating tu.

Tapi kata orang, rezeki manusia memang tak siap yang tahu sebab bukan kerja kita. Tiba-tiba nama aku naik untuk jadi urus setia Bengkel Perolehan Manuskrip Karya Kreatif Penulis Pahang. Anehnya, bila peluang datang bergolek macam buah nangka jatuh, aku rasa lain macam. Lebih dari itu, langsung tak gembira dan terasa macam satu beban diletakkan atas bahu aku. Berat dan sangat memberatkan! Pendek kata, aku tiba-tiba saja lebih memilih untuk tak pergi ke Cherating tu. Atau dengan kata lain, ‘Tak pergi pun tak apa’. Teruknya aku...

Tak sukakah aku? Bukan, bukan itu sebabnya. Mungkin peluang datang tak kena pada masanya jadi aku rasa seperti terpaksa. Bukan masa-masa macam ni yang aku harapkan sebab ada banyak benda yang aku nak buat dan kena buat dalam masa terdekat ni. Jadi aku lebih memilih untuk tak ke mana-mana walaupun hanya untuk tempoh 3 hari saja. Akhir-akhir ni masa bagi aku memang sangat berharga. Dan sebenarnya, aku sangat berharap ada orang lain yang akan ambil alih tempat aku, benar-benar berharap sebenarnya. Malangnya, tak ada dan tak akan ada orang pun yang akan gantikan aku. Malah, sampai semalam pun rasa tak senang dan berat dalam hati aku masih tebal walaupun semua dokumen, semua peralatan, tempahan hotel dan semua yang berkaitan dah aku uruskan. Dah masukkan dalam kotak dah pun. Harap-harap tak ada benda yang tertinggal lagi. Karang tak fasal-fasal aku kena jalan kaki balik untuk ambil barang yang tertinggal tu.

Hari ni pula, rasanya aku dah agak stabil sikit berbanding hari-hari sebelumnya termasuk semalam. Rasa yang ada pun bagaikan beransur-ansur ditarik keluar entah oleh apa sebaik saja aku bangun daripada tidur. Syukurlah! Keluar aje dari rumah... hujan turun renyai-renyai. Dalam hati aku sangat berharap, biarlah segala-galanya berjalan dengan lancar. Macam mana aku, Nadia dan Encik Mat selamat pergi, macam tu jugalah selamat pulang. Hasil yang kami harapkan daripada bengkel tersebut, biarlah berbaloi. Kali ni aku harap, tak akan ada masalah yang timbul. Dua kali menguruskan bengkel tahun lepas, aku banyak belajar. Hendaknya, benda yang sama tak akan berulang lagi.

3 comments:

  1. semoga selamat pergi dan kembali..

    ReplyDelete
  2. Pergi je la.. Lain2 hal, belakang cerita.

    Lagi pun, perjalanan itu sendiri adalah pengalaman

    ReplyDelete
  3. ALEYA ANEESA ....rugi x gi sbb stiap kenangan x sama bila gi kali ke2 ...;) klau nk teman ziya sudi bila2 masa je stakat ktn kemaman tu heheh..moga selamat smuanya ...

    ReplyDelete