- NOVEL SEGALANYA UNTUKMU [NOVEL KE-4] -

11:13 AM

Dengan matanya sendiri Jehanna Aisya [Jehan] melihat ibunya meninggal dunia ketika berusia 8 tahun akibat cuba menyelamatkan dia daripada dihumban ayahnya dari tangga. Sebelum meninggal ibunya sempat berpesan supaya dia tidak menceritakan pada sesiapa sebab ayah dia tak sengaja. Selepas kejadian itu, Jehan, Aina [adik] dan Halmy [abang] dihantar ke rumah anak yatim. Dia yang periang mula jadi murung sehinggakan dia dipulaukan kawan-kawan termasuk abang dan adiknya sendiri.

Masa berlalu, dia membesar sempurna. Namun dia jadi dingin dengan semua lelaki kerana dia beranggapan semua lelaki tidak boleh diharap. Ayahnya kaki judi, abangnya pula selalu tidak ada apabila diperlukan dan tidak bersikap melindungi adik-adik. Malah selepas berkahwin dengan Erdina, Halmy langsung tak peduli pada dia dan Aina. Yang Halmy ikut hanya kata-kata dan permintaan Erdina walaupun tak masuk akal. Jehan hanya rapat dengan Joane yang tahu semua ceritanya. Dalam masa yang sama, Jehan kerap bermimpi kejadian ketika ibunya meninggal dunia. Dia rasa sedih dan bersalah.

Satu hari, ketika balik daripada melawat rumah anak yatim yang terletak tidak jauh daripada Hospital Bahagia, dia terlanggar kereta Fahem Ammar [Fahem]. Dia nak minta maaf, tapi bila Tania marah-marah, dia pun jadi marah sama walaupun dia bersalah. Fahem suruh Jehan minta maaf sebab dia yakin Jehan tak akan mampu bayar bila tengok gaya Jehan yang biasa-biasa aje sedangkan kereta dia kereta mahal. Baru Jehan buka mulut, muncul Dr. Rais yang mahu mendamaikan keadaan sebab dia kenal Jehan dan ada hati pada Jehan. Jehan marah Dr. Rais juga sebab cuba masuk campur. Fahem terus buat kesimpulan yang Jehan sakit jiwa sebab tempat tu dekat dengan hospital sakit jiwa.

Fahem ceritakan apa yang berlaku pada Halmy. Marahkan Jehan sebab, gara-gara Jehan, Tania boikot dia. Bila jumpa Jehan, Halmy tanya khabar Jehan dan Jehan terus dingin dan acuh tidak acuh. Fahem rasa Jehan sangat kurang ajar sebab terlalu sinis. Jadi tertanya-tanya sendiri kenapa Halmy bahasakan diri ‘abang’ dengan Jehan. Rasa ingin tahu Fahem makin kuat bila Halmy sedih sangat walaupun Jehan hanya cedera ringan masa cuba selamatkan budak lelaki masa melintas jalan. Halmy nampak beria-ia jaga Jehan dan pegang-pegan Jehan sesuka hati. Fahem fikir Halmy main kayu tiga. Kemudian baru Halmy terangkan yang Jehan adik dia. Fahem tak tahu sebab tak pernah jumpa dengan Jehan. Masa Halmy kahwin pun Jehan tak ada, yang ada hanya Aina.

Fahem asyik ingatkan Jehan dan dia rasa dia sukakan Jehan. Dia rasa ada sesuatu dalam diri Jehan walaupun Jehan nampak keras, kaku dan dingin. Bila tahu Halmy perlukan duit sebab Erdina, Fahem tawarkan duit pada Halmy. Sebagai balasan, Jehan harus menjadi isteri dia sebab Jehan satu-satunya perempuan yang berjaya buat dia rasa yang perkahwinan bukannya satu perjudian macam yang dia anggap bila ibu dan ayah dia berpisah; dan ibu dia kahwin dengan lelaki hampir sebaya usia dia.

Jehan terus tolak Fahem sebab dia tak pernah fikir pun nak kahwin. Jadi makin benci pada Halmy sebab cuba jual dia pada Fahem demi Erdina yang memang dia tak suka. Fahem kecewa tapi tak mahu mengalah. Dia terus berusaha hingga mereka akhirnya menjadi kawan gara-gara sekeping martabak yang diberikan pada seorang budak di pasar malam. Bila makin selesa, Fahem lamar Jehan tapi Jehan tak terima. Dia tak mahu anak-anak dia tinggal di rumah anak yatim kalau ditakdirkan dia dan Fahem meninggal awal. Hidup di rumah anak yatim bagi dia sangat menyedihkan.

Nasihat Joane buat dia sedar dan akhirnya mereka berkahwin juga. Tapi bahagia mereka tak lama. Jehan terdengar perbualan Fahem dan Halmy tentang sistem berter, ‘beri duit, dapat Jehan’. Sebenarnya Fahem dan Halmy hanya bergurau tapi Jehan terus pergi tanpa dengar kata-kata seterusnya. Bagi dia, Fahem dan Halmy sama-sama penipu.

Sejak itu hubungan mereka jadi dingin. Jehan langsung tak terpujuk walaupun Fahem terus memujuk. Dia kembali marahkan Halmy dan Halmy rasa bersalah sebab dia tak pernah menggembirakan adik-adik dia dari dulu lagi. Dia mula tak endahkan kerenah Erdina yang menjadi punca kemarahan Jehan.

Satu hari, ketika pergi ke rumah Aina, dia terdengar Aina bergaduh dengan Syamsul [suami Aina] sebab Syamsul lebihkan ibu dia berbanding Aina dan Adib [anak Aina]. Langsung tak peduli pada perasaan Aina. Jehan jadi marah dan terus masuk campur bila Syamsul macam memperlekeh-lekehkan Aina walaupun dihalang Fahem. Saat Fahem nak tampar Jehan sebab kurang ajar, Aina halang. Jehan terus lari dapatkan Joane.

Fahem yang tak faham dengan sikap Jehan yang bagi dia agak pelik, jumpa Halmy untuk tahu cerita sebenar. Niat dia nak selamatkan rumah tangga dia dan Jehan yang dah retak menanti belah. Halmy ceritakan semuanya dan Fahem jadi sangat simpati pada Jehan dan tekad untuk bahagiakan dan gembirakan Jehan.

Mereka berdua berkunjung ke rumah Kamaliah [ibu Fahem] Jehan asyik dibuli sebab Kamaliah tak suka Jehan sebab dia anak yatim. Kamaliah mahukan Tania sebagai menantu. Fahem buat tak nampak sebab dia nak tengok sejauh mana Jehan dapat bersabar. Ketika Jehan berehat di dalam bilik, muncul Rafi menawarkan kalung berlian kepada Jehan dengan syarat Jehan kena layan dia. Jehan jerit bila Rafi dah mula bertindak biadab. Pada Kamaliah, Rafi kata Jehan goda dia sebab mahukan kalung milik Kamaliah. Fahem tak percaya sebab dia kenal Jehan, lagi pun dia nampak baju Jehan yang koyak tanda direntap. Sedar yang Kamaliah tengah marah, Fahem bawa Jehan balik.

Kamaliah terus desak Fahem ceraikan Jehan. Fahem jadi serabut dan marah bila Jehan terus juga bercakap tak berhenti. Jehan yang kecil hati sebab Fahem tak percayakan dia, diam-diam pergi ke rumah anak yatim. Fahem menyesal sebab marahkan Jehan. Cari Jehan merata tempat tapi jumpa. Lega bila Aina kata Jehan ke rumah anak yatim. Nak pergi tapi Aina nasihatkan supaya Jehan diberikan ruang.

Masa Jehan datang ke Pesta Buku dengan Joane dan Dr. Rais lepas balik daripada rumah anak yatim, dia terlanggar Tania hingga hampir terjatuh, mujur disambut Fahem. Jehan kecewa sebab Fahem ada dengan Tania. Buat keputusan untuk berpisah dengan Fahem tapi Fahem tak nak. Bila Jehan nak keluar, di ruang tamu dia nampak ada Basir [ayah Jehan] yang tak pernah muncul lepas umi dia meninggal dunia. Dia jadi sangat sedih, dan jadi ingat semua sekali yang dah berlaku. Luahkan kecewa dan sedih dia depan semua orang sebab dah lama sangat dia pendam dalam diam. Bila Basir minta maaf, dia kata dia maafkan dan lepas tu terus pergi. Fahem kejar, terkejut bila tengok Jehan terbaring kat tepi jalan, satu kereta kemik depan dan satu kereta lagi kemik belakang... |SEGALANYA UNTUKMU - ALEYA ANEESA|

PESANAN PENUH KASIH SAYANG : Untuk yang belum pernah membaca novel SEGALANYA UNTUKMU ini. Untuk yang dah baca, boleh juga kalau nak baca N3 ni, boleh mengimbas kisah FAHEM & JEHAN...

You Might Also Like

0 comments