- SEMUSIM RINDU [NOVEL PERTAMA] -

Kemalangan yang menimpa ayahnya membuatkan Hajar terpaksa membatalkan niat untuk melanjutkan pelajaran walaupun dia mendapat tawaran belajar di luar negara. Sejak itu dialah yang menjadi tunggak keluarga, menjaga ayahnya dan tiga orang adiknya. Dengan berbekalkan sijil SPM, dia bekerja di sebuah kilang elektronik pada waktu siang dan malam pula dia bekerja sebagai pencuci pinggan di sebuah restoran.

Disebabkan minat melukis, dia mengenali Hannah yang juga sukakan dunia lukisan. Mereka serasi menjadi sahabat. Konflik bermula bila salah seorang daripada pelayan di restoran tempat dia bekerja tidak dapat datang bekerja. Dia terpaksa menggantikan tempat kawannya itu walaupun dia tidak mahu kerana menjadi pelayan bermakna dia harus mengenakan baju sendat dan skrit pendek. Ketika itu Ikman bertindak memegang tangan Hajar gara-gara dicabar kawan-kawannya. Akibatnya, dia mendapat tamparan Hajar yang terkejut dan merasakan Ikman terlalu biadab. Tamparan itu membuatkan dia rasa malu dan terhina. Dia sentiasa mencari peluang untuk membalas dendam pada Hajar. Hinggalah satu hari dia mendapatkan peluang itu. Dia membawa Hajar ke apartmennya dengan tujuan untuk menakut-nakutkan Hajar. Ketika Hajar tidak sedarkan diri, dia mengatakan yang dia sudah memperlakukan Hajar dengan perlakuan yang tidak wajar sebab Hajar sudah memalukannya. Sedangkan hakikatnya, dia menipu. Dia tak ada buat apa-apa pun pada Hajar.

Hajar berasa sangat sedih dengan apa yang sudah Ikhman buat padanya. Sejak itu, mula hilang fokus dalam pekerjaannya di kilang. Dia asyik membuat kesilapan sehingga mengakibatkan kerugian. Malah rasa suka ketua di tempat kerja buat dia dicemburui rakan sekerja yang juga ada hati kepada ketuanya. Disebabkan dianiya, Hajar akhirnya tidak lagi bekerja di situ.

Hidupnya menjadi huru-hara kerana masalah kewangan kerana adik-adiknya akan menghadapi peperiksaan besar dan perlukan buku-buku rujukan juga yuran ke kelas tuisyen. Begitu juga perbelanjaan perubatan ayahnya. Sedangkan Ikhman dalam diam asyik mengintai diri Hajar, pelik bila tidak pernah melihat Hajar selepas kejadian yang memalukannya di restoran. Daripada pemilik restoran yang kebetulan kawan Ikhman, Ikhman mendapat tahu kesusahan Hajar. Dia jatuh simpati pada Hajar kerana, dia seperti menambahkan beban pada Hajar yang memang banyak tanggungjawab. Dalam diam, melalui kawannya, Ikhman cuba membantu Hajar dalam menghadapi masalah kewangan.

Dalam masa yang sama, Hilal galak mencari anak saudaranya yang hilang 15 tahun lalu kerana melarikan diri akibat didera Kak Longnya selepas kematian abang kandungnya. Banyak cara digunakan, ramai penyiasat diupah tapi tetap tidak berjaya. Hinggalah satu hari dia mendapat sebuah maklumat baru. Dia terus pergi ke rumah yang dimaksudkan dan kali ini pencariannya tidak sia-sia. Hajar Adira memang anak saudara yang dicari selama ini.

Ikhman yang mengetahui dia dan Hajar rupa-rupanya sepupu, sangat terkejut dengan kenyataan itu. Namun Hajar yang kecewa kerana Hilal [pak su] meninggalkannya dengan Mak Longnya yang kejam kerana menyambung pelajaran ke Jepun, tidak mahu mengaku yang dia kenal mereka semua, termasuk Mak Long dan Mak Ngahnya. Dia terus berkata yang dia anak kandung kepada Firdaus walaupun hakikatnya Firdaus yang ketika itu tidak mempunyai anak, membawa dia pulang kerana dia hanya sendiri di stesen bas. Sejak itu, dia tidak pernah menunjukkan muka pada sesiapa termasuk Ikhman dan Hannah yang merupakan adik Ikhman. Dia benar-benar tidak mahu mempunyai apa-apa hubungan dengan mereka.

Hilal yang menghidap kanser jadi makin sakit kerana terkilan dengan penolakan Hajar. Ketika dia tenat, dia meminta Hajar dan Ikhman berkahwin kerana hanya Ikhman yang dia percaya dapat menjaga Hajar. Lain-lain dia tidak percaya termasuk Azim [anak mak long] yang juga ada hati pada Hajar dan menolong Hajar melarikan diri daripada rumah ibunya yang hanya mahukan harta peninggalan arwah ayah dan ibu Hajar. Mulanya Hajar tidak mahu tapi akhirnya dia terpaksa akur bila mengenangkan keadaan Hilal yang makin kritikal.

Bila Hilal meninggal, Mak Long kembali lantang menyusahkan hidup Hajar sama macam Hajar masih kecil. Sudahnya Hajar membatalkan niat berkahwin dengan Ikhman tapi Ikhman tetap berkeras kerana dia sukakan Hajar dalam diam. Mereka berkahwin, tapi tidak sehaluan dan tinggal di rumah yang berbeza. Bekerja bersama-sama Ikhman buat hubungan mereka makin rapat, namun Mak Long terus-menerus menyusahkan hidup Hajar. Saat harta Hilal jatuh ke tangan Hajar sepenuhnya, Mak Long dan anak-anaknya jadi makin galak memburu Hajar. Mereka berkata yang Hajar tidak layak mendapatkan harta Hilal. Mereka lupa yang mereka sudah membolot harta Hajar sejak Hajar kecil lagi.

Hajar tidak mahukan harta Hilal tapi tetap harus menerimanya dan keadaan itu menjadikan hubungan dia dan Ikhman lebih rapat. Dalam diam, mereka memendam rasa yang sama. Namun hubungan yang ada berkocak bila Mak Long menuduh Hajar menjadi penyebab Azim dan Yuhanis hendak bercerai. Alasan Mak Long, Azim digoda Hajar yang mahu melihat rumah tangga mereka berkecai. Ikhman tidak percaya sampailah dia melihat Hajar ada di dalam kereta Azam.

Akibat termakan hasutan Mak Long, ibu Ikhman jadi benci pada Hajar. Dia menyuruh Ikhman yang kecewa kerana kecurangan Hajar berkahwin dengan perempuan lain. Hajar yang kecewa kerana Ikhman tidak percaya pada kata-katanya... |SEMUSIM RINDU - ALEYA ANEESA|


1 comment: