- RAMADAN YANG DATANG... -

June 30, 2014

Salam Ramadan untuk yang menjengah. Hari ni masuk Ramadan yang ke-2 pada tahun 2014 dan rasanya masih belum terlambat untuk ucapkan selamat menjalani ibadah puasa pada semua umat Islam yang ada di dunia ini, tak kira walau di mana pun korang berada. Ceh... cara cakap macam blog ni diterjah seluruh pelosok dunia. Kan? Tapi sesekali seorang Marwati Wahab a.k.a. Aleya Aneesa nak rasa perasan, tak apa kot. Lagipun ada yang kata, yang perasan jangan ditimpa perasaan. Kerana saya tak ditimpa perasaan, maka bolehlah ditimpa perasan. Tak kena bayar. Kan?

Sebenarnya terasa betapa cepatnya masa berlalu. Tak sedar Ramadan dah datang. Padahal terasa macam baru semalam aje saya sambut Hari Raya Aidilfitri dengan baju warna maroon, sedondon dengan seluruh ahli keluarga saya. Dan, terasa macam semalam juga saya rasa nak mengamuk bila sebahagian gambar raya tak dapat dibuka. Sedangkan masa raya kami semua sakan beraksi depan kamera masa raya tu. Entah apalah yang tak kena dengan CIK D saya tu. Agaknya sebab dah 4 tahun guna tapi tak pernah sekali pun servis. Sampai sekarang pun saya masih tak hantar kedai. Nak servis sendiri, alamat ada yang jahanam dikerjakan jari-jemari tak lembut saya ni.

Dan Ramadan tahun ni, saya tak mengharapkan keajaiban luar biasa datang dalam hidup, cukuplah jika Ramadan saya berjalan lancar seperti tahun-tahun sebelumnya. Dapat disambut dengan kemeriahan seadanya. Lebih daripada itu, saya diberikan kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah saya selama sebulan ni. Yalah, bukannya sepanjang tahun ada bulan Ramadan. Hanya sebulan semata-mata.

Tapi dalam pada menjalani bulan Ramadan, ada tugas yang perlu saya selesaikan dan harus dihantar sebelum raya. Jumlah halaman yang diminta saya buat memang tak banyak dan saya yakin saya mampu menyudahkan dengan mudah. Kalau betul tekun dan mood pun sangat baik, dalam masa 5 hari saya boleh selesaikan kerana saya sangat suka menulis. Sangat suka. Cumanya, menulis dengan deadline, itu yang menjadi masalah saya. Sebabnya,  saya tak biasa dan idea juga mood saya bagaikan dikunci dengan tarikh yang diberikan.

Selama ni saya memang gila menulis, tapi saya menulis ikut suka saya. Tak ada tarikh yang orang beri pada saya. Saya penulis bebas maka saya bebas dalam dunia penulisan saya sendiri. Ada yang saya sudahkan menulis dalam masa 2 bulan, 3 bulan, 4 bulan, 5 bulan dan 6 bulan juga ada. Tapi deadline, memang kelemahan saya.

Draf memang dah ada, dah lengkap. Idea pun tak sukar mana nak mencarinya. Cuma mood seakan-akan ke laut. Saya hanyut melayan rutin harian yang seakan-akan tak ada kesudahan. Tapi walau macam mana pun, saya akan usahakan juga untuk siapkan kerja tersebut seperti tarikh yang diminta. Hanya saya berharap dan berdoa, ALLAH permudahkan usaha saya ini. Kerana yang boleh membantu, hanya DIA dan saya selalu percaya yang DIA akan selalu memberikan pertolongan kepada yang memerlukan.

Saya stop dulu. Lepas ni saya akan usahkan juga untuk lebih rajin menconteng di sini. Untuk itu, selamat menjalani ibadah puasa pada korang semua. Moga Ramadan kita tahun ni lebih bermakna daripada tahun-tahun sebelumnya. Lebih penting lagi, kita terpelihara daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang.. ;-)

No comments:

Post a Comment