- Selamat Ulang Tahun Ke-3 -

10:11 AM

Hari ni 15 September 2008, genap 3 tahun aku kerja di DBP. Ini bermakna genap juga 3 tahun aku kenal kawan-kawan di DBP. Jelas lagi kat ingatan aku, pertama kali bertemu kawan-kawan di Bahagian Penerbitan Sastera. Kak Odah yang bergaya ala-ala datin, Kak Lah yang bermuka serius, Diana yang kecik molek, Kak Zai yang brutal, Encik Mat yang suka menyakat, Kak Yan yang suka ketawa, Kak Nor yang masih belum menjadi bos, Kak Shima yang tenang selalu, Kak Filzah yang sama-sama masuk di bahagian dengan aku, Abang Mie yang bagi aku kerja pertama sekali dan Encik Salleh yang jadi bos.

Sekarang ni ramai antara mereka yang dah bertukar bahagian dan cawangan, Abang Mie dah jadi bos di AFTI, Kak Shima dah jadi bos di Hak Cipta, Kak Odah di Penerbitan Bahasa, Kak Zai di Sarawak, Encik Salleh dah jadi pengarah di BKK, Kak Filzah di PURNAMA dan Kak Yan yang dah jadi penyelia. Tempat-tempat mereka digantikan pula dengan Kak Fatin, Lan, kak Yan Ahmad, Abang Hanif, Along dan Nadia. Dan yang paling penting, Kak Nor jadi bos bahagian aku.

Tuhan saja yang tahu betapa cuaknya aku ketika pertama kali kaki melepasi pintu utama. Bertukar tempat baru, rasa-rasanya siapa pun akan mengalami keadaan yang sama. Apalagi aku yang memang pasif, tapi sebab dah tak ada pilihan lagi aku gagahkan juga. Akibatnya, jadilah aku batu sepanjang hari. Sepatah ditanya, sepatah dijawab. Mujur juga diaorang dah tahu yang aku penulis, entah siapa yang menyebar aku tak tahu, mungkin kawan aku atau juga yang interview aku, tapi memang sangat membantu aku sebab banyak soalan yang ditanyakan berkaitan dengan dunia penulisan aku. Hilanglah juga rasa gementar yang datang entah dari mana.

Kini... walaupun dah 3 tahun di sini, beberapa minggu lepas, masih ada yang bertanyakan soalan yang sama pada aku, ‘Staf baru ke?’. Sungguh, telinga aku dah lali dengan soalan seperti tu. Mungkin silap aku sebab kebanyakan masa aku hanya dihabiskan di bahagian, jarang benar ke mana-mana. Memang tak hairan kalau soalan tu kerap keluar dan aku pun tak ambil hati. Tak tahu kan gunanya bertanya? Tapi malulah juga, dah tiga tahun tapi dikatakan baru, nampak sangat tak melibatkan diri dalam aktiviti di DBP.

Dan, bila genap 3 tahun di DBP, bermakna genap juga 3 tahun aku meninggalkan lantai MPJBT yang dah banyak beri aku pengalaman dan kenangan. Kak Azie yang terlalu baik hati, Kak Murni yang kelakar, Anu yang selalu membakar perasaan aku, Kak Niza yang selalu menguji kesabaran aku tapi baik, Kak Gee yang bercakap ikut sedap mulut, Abang Hanan dan Abang Hassan yang ada perangai sendiri, Encik Yusof yang menyebalkan, Kak Leha yang banyak cerita, Kak Ruby yang banyak dugaan, Fizal yang kena tolong aku, Fadil yang rajin dan bos-bos yang sibuk dengan kerja sendiri. Sampai sekarang ni pun, walau dah tak kerja di sana aku tetap ingat pada mereka. Moga-moga mereka semua selalu ada dalam lindungan ALLAH. Hem... rindunya kat diaorang semua, entah bila agaknya boleh berjumpa lagi? Hanya masa saja yang tahu...

You Might Also Like

2 comments

  1. awk pun sangat baik hati... dan juga istimewa.. takkan ada yg serupa awk lagi... :)

    ReplyDelete
  2. kak azie-entahlah, kte pun selalu tertanya2 cukup baikkah kte? kalau baik... kenapa selalu saja menyakitkan hati orang yang baik?

    ReplyDelete