- Kuiz Sastera Perdana 2008 -

October 17, 2008

Salam hari Jumaat buat yang sudi berkunjung. Entah apa yang nak dibebelkan di sini, hari ni ye? Banyak benar yang berlaku sepanjang minggu ni sampai tak sempat nak menulis. Tapi sebab Si Mek Ika dah bising aku tak update blog ni, jadi aku pun menulislah mana-mana yang aku rasa menarik. Tapi untuk Ika dan Kak Dhiya, sabar ye, tunggu rajin sikit, hehehe...

Semalam dengan rasminya Kuiz Sastera Perdana 2008 yang diadakan selama 2 hari di DBP berakhir. Dalam kuiz yang diadakan itu sebanyak 16 buah sekolah bertanding mewakili sekolah-sekolah di seluruh Malaysia. Kiranya sekolah-sekolah tersebut adalah sekolah yang menang atau terbaik di peringkat negeri masing-masing. Dan, dalam peringkat akhir pula terdiri daripada 4 buah sekolah yang menang pada peringkat suku akhir. Sekolah-sekolah tersebut ialah Sek. Men. Keb. Agama Maahad Muar, Johor, Sek. Men. Keb. Mutiara, Sabah, Sek. Men. Keb. Sultan Alam Shah, Putrajaya dan Sek. Men. Keb. Temerloh, Pahang.

Seperti adat pertandingan lain, tentu ada kalah dan menang, jadi dalam kuiz tersebut, Sek. Men. Keb. Sultan Alam Shah, Putrajaya dinobatkan sebagai juara. Tahniah kepada sekolah tersebut dan kepada sekolah-sekolah lain, jangan berputus asa sebab masih boleh mencuba pada tahun-tahun akan datang. Selagi ada ruang, peluang pasti ada.

Bagi aku pula, kalah menang bukan ukuran, yang penting semangat yang ada. Kalau pun mereka kalah... mereka telah pun dianggap juara di negeri masing-masing. Dan, setelah kuiz tersebut selesai, aku rasa benar-benar lega. Sebenarnya tugas yang diberi pada aku bukannya berat benar, sekadar menjadi pencatat markah. Tapi terus terang aku katakan yang aku agak stress sepanjang kuiz berlangsung lebih-lebih lagi untuk peringkat akhir. Maklumlah ini pengalaman pertama walaupun kuiz tu dah 5 tahun rasanya berlangsung. Dalam hati janganlah hendaknya aku melakukan kesilapan sebab markah yang aku catatkan terpapar di dua buah layar putih yang besar, semua orang boleh lihat dengan jelas. Lebih dari itu, pengiraan terpaksa dibuat secara manual sebab tiba-tiba aje apa yang dah diset oleh Kak Fatin tak boleh digunakan. Mungkin silap kami juga sebab baru pagi tu kami buat format baru sebab masa tak ada. Tak sempat nak cuba.

Tapi alhamdulillah... semuanya berjalan lancar, apa yang aku kira tak ada yang silap, sama seperti hari sebelumnya. Apa pun, sekali lagi tahniah untuk semua sekolah yang terlibat.

2 comments:

  1. emm, kuiz sastera perdana tu, camne pertandingan tu dibuat? ape yg disoal?

    ReplyDelete
  2. i was there, and all the contestant were very good and excellents!!

    2009, i was on the stage, representative for KL (smk aminuddin baki)..

    its cool.. we were managed to get 1st runner-up, the champion for this year is from Negeri Sembilan..



    ssuper_2005@yahoo.com

    ReplyDelete