- SeLaMat HaRi RaYa –

HARI ni 9 September 2010, bermakna dah 30 hari umat Islam berpuasa dan esok adalah hari kemenangan, semua akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Dan aku... hari ni dah selesa duduk kat kampung. Betul kata orang, tak ada yang lebih selesa selain daripada ada di tengah-tengah keluarga sendiri. Syukur, aku masih berpeluang menyambut raya dengan keluarga tahun ni.

Perjalanan puasa tahun ni, seperti tahun-tahun lalu tetap berjalan dengan lancar. Hanya mungkin, bagi aku tahun ni agak istimewa sebab banyak pertama kali. Antaranya,

- Pertama menyambut puasa di rumah sendiri – rasanya seronok sangat sebab bebas nak buat apa pun.

- Pertama kali memasak untuk juadah puasa walaupun hanya masak nasi dan lauk yang paling simple, makaroni yang selalu jadi makanan budak-budak tapi sangat masuk dengan selera aku, mi kuah lada hitam yang rasanya menjadi walaupun percubaan pertama dan sebelum buat tu telefon letak kat telinga, minta mak resipi – rasanya gembira sangat sebab dapur aku, tak ada siapa yang nak jeling-jeling manja kalau aku selerakkan.

- Pertama kali seluruh kaum keluarga aku (keluarga kecil aku) datang rumah dan berbuka puasa sama-sama. Kelakar memang kelakar masa tu sebab, pinggan tak cukup, cawan tak cukup bantal pun tak cukup, pemanas air aku rosak dan lebih kelakar lagi baru aje beberapa jam diaorang datang, pintu bilik air terkunci dari dalam dikerjakan anak buah aku – rasanya bahagia sebab diaorang insan-insan kesayangan aku walaupun asyik nak jerit anak-anak buah aku yang banyak ragam dan kerenah.

- Pertama kali berbuka puasa di Tapah, rumah FIDA – rasa sangat selesa, rumah orang tapi rasa macam rumah sendiri, keluarga orang tapi rasa macam ada kat tengah-tengah keluarga sendiri.

- Pertama kali berbuka puasa di rumah sendiri dengan BIKASH, SHANIKA, FIDA, AIRUL dan SYAFIK – rasanya kelakar sebab semuanya beli kecuali lauk sayur yang sempat aku campak-campak.

- Pertama kali juga berbuka di rumah sewa FIDA dan SHANIKA – rasanya boleh tahan sedap masakan SHANIKA, tak macam aku yang masih belum confident jamu diaorang dengan air tangan sendiri.

- Pertama kali pergi Menara KL walaupun dah bertahun-tahun jadi salah seorang daripada warga KL – rasa agak berbaloi walaupun tiketnya agak mahal untuk masa yang hanya beberapa minit sebab naik pun dah lewat sangat.

- Pertama kali menjalani ibadah puasa tanpa nenek tersayang. Sungguh... sepanjang puasa ni aku selalu teringat air kopi nenek yang sangat best, yang selalu dihabiskan aku sebab aku hantu kopi. Anehnya, aku cuma minum kopi kat kampung, rumah aku dan NENEK, kat KL kalau ada pun sekali dua aje sepanjang lima tahun ni walaupun aku boleh minum hari-hari kalau aku nak, tapi hati tak pernah atau jarang sekali nak. Padahal kat kg, aku boleh habiskan satu jag sorang-sorong, tanpa perlu ada kerjasama daripada orang lain – rasanya sangat sedih sebab aku dah dapat bayangkan suasana raya pertama kami yang tentu tak sama macam raya-raya sebelum ni. Mesti tak ada gelak ketawa kami yang gelakkan NENEK sebab nenek tak suka bergambar dan kami suka pula curi-curi gambar dia, suka peluk-peluk dia bila bergambar dan aku... aku rasa sangat rindu nak cium pipi dia. YA ALLAH... cucurilah rahmat-MU selalu pada arwah NENEK...

- Pertama kali aku berbuka puasa berteman daripada keluarga dan kawan-kawan daripada tahun-tahun sebelum ni – rasa riang aje hati sebab diaorang tak pernah kering dengan cerita, ada-ada aje yang mampu undang senyum dan ketawa aku yang memang suka ketawa.

- Dan lebih daripada itu semua, pertama kali juga aku drive ke kampung semalam. – rasa agak berdebar-debar, ditambah pula dengan hujan yang kejap lebat kejap renyai. Tapi syukurlah, akhirnya selamat juga sampai. Hendaknya nanti selamat juga balik ke KL semula.

Persiapan raya tahun ni pun biasa-biasa aje, sama macam tahun-tahun sebelum ni. Baju MAK dan ABAH semuanya dah aku beli. Opss... diaorang beli sendiri, aku hanya keluarkan duit aje! Aku pula... tahun ni aku lebih pilih kain cotton buat baju raya, tak tahu kenapa tapi aku memang gila kain cotton akhir-akhir ni. Semua kain cotton nampak cantik kat mata aku walaupun ada orang kata tak cantik. Persiapan rumah pula, untuk rumah aku tak ada buat apa sebab baru pindah dan semuanya masih elok walaupun tak sempat tempat langsir baru. Kat rumah kg, aku dah beli cat dan tikar getah baru. Tak tahulah macam mana bila dah siap sebab tak tengok lagi. Entah-entah tak siap kot sebab masa aku beli tu dah lewat benar.

Untuk juadah raya, mungkin masih sama, cuma aku kata kat MAK, “Tahun ni tukarlah menu, kalau selalu rendang daging, tahun ni tolonglah ayam. Daging tu ambik pulak tempat ayam, buat kari. Ayam nak rasa juga jadi rendang.” Mula-mula tu MAK macam tak nak, tapi aku ulang-ulang benda yang sama sampai MAK pun mungkin jemu dan mak kata okey. Lagipun kan dah ada rendang paru, kira okey apa kalau buat rendang ayam. Memang setiap tahun raya rumah aku ada kari ayam. Sebabnya, abah tak boleh kalau tak ada pulut kuning pagi raya. Jadi... pulut kuning tu lawannya tentu kari. Dan aku pasti tahun ni mesti menu hari raya yang sama, pulut kuning, ketupat, nasi impit, rendang ayam, rendang paru, kari daging, lodeh, kuah kacang, sambal tumis sotong dan lontong (ni makanan kegemaran aku pagi raya). Tapi... boleh aje jadi ayam tu tetap kari dan daging tu tetap rendang. Sebabnya, MAK aku kadang-kadang ikut senang dia juga dan aku akhirnya akan kata, “Ikut MAK nak buat apa.”

Hem... panjangnya membebel fasal raya, tak nak sambung dah sebab takut orang jemu. Untuk itu, DI HARI dan BULAN yang MULIA ni, aku... MARWATI WAHAB @ ALEYA ANEESA, menghimpun sepuluh jari MEMOHON AMPUN dan MAAF, ZAHIR dan BATIN pada SEMUA yang HATI dan PERASAAN mereka PERNAH AKU SAKITI sama ada DALAM SEDAR mahupun TAK SEDAR. Aku tahu yang aku hanya manusia biasa yang sarat dengan kelemahan, maka... MAAFKANLAH AKU. Aku juga nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA pada semua yang PERNAH, MASIH dan MUNGKIN TAK KENAL aku. Hendaknya, RAYA TAHUN NI AKAN MEMBAWA SINAR UNTUK KITA SEMUA.

2 comments:

  1. Selamat hari raya...amboi...banyak betul menu di pagi raya ya...boleh habiskan ke?heheheh...

    ReplyDelete
  2. terima kasih sudi berkunjung... suka hati.. tahun depan datang lagi ye.. tak puas hati la sb cm tak sempurna persediaannya...

    ReplyDelete