- MaRi BeRkAsIh SaYaNg! -

10:59 AM

Oh... apa korang rasa bila tiba-tiba, rumah korang yang selama ni bising mengalahkan pasar raya, pasar basah, pasar kering, pasar malam, pasar borong dan segala macam jenis pasar tiba-tiba berubah jadi sepi dan sunyi macam dilanda geroda? Sampai-sampai korang terpaksa jengukkan kepala ke ruang tamu sebab rasa hairan sangat? Apa korang rasa? Terkejut badak? Terkujat? Terpana? Terkelu? Terpengsan? Ataupun... korang tak rasa apa-apa sebab rumah korang memang tak bising macam rumah keluarga aku kat kampung? Kalau macam tu keadaannya, tak apa... sebab memang tak salah, masing-masing memang tak sama.

Tapi aku? Malam Raya Aidiladha baru-baru ni memang rasa pelik semacam. Bila jenguk kepala ke ruang tamu, terus buat aksi ala-ala terperanjat walaupun taklah sampai tutup mulut guna jari, lepas tu senyum macam orang tak cukup mulut. Mana taknya, tiba-tiba aje rumah aku yang macam pasar tu bertukar jadi library. Masing-masing yang bermaksud ahli keluarga aku, tak termasuk yang tak tau membaca, landing atas sofa, atas lantai dan kat mana-mana aje, kecuali atas bumbung sebab bumbung bukan tempat yang sesuai diduduki. Kalau nak duduk atas bumbung juga, bersedialah ada untuk jatuh ke bawah mencium tanah sebab bumbung rumah yang tak rata. Kat tangan diaorang ada buah tangan terbaru aku yang berjudul “CUBIT KANAN CUBIT KIRI”. Ohhh... itu sebabnya yang buat rumah abah tiba-tiba ada tema ‘Mari Membaca di Rumah Pak Wahab’.

Wah... rajinnya diaorang kan? Tapi sebenarnya bukanlah ahli keluarga Pak Wahab tu rajin benar membaca, diaorang tu malas dan tak nak langsung sahut kempen membaca yang diseru kerajaan. Diaorang lebih rela tengok bola sepak yang kadang-kadang buat aku geram sebab terpaksa berebut TV. Malam tu diaorang membaca sebab CKCK tu adalah satu-satunya cerita sebenar, tapi... bukanlah cerita fasal orang lain sebab bukan cara aku nak menceritakan hal orang yang tak ada kena-mengena dengan aku, melainkan fasal anak-anak buah aku walaupun bukanlah 100%. Penulis... kalau tak menambah dan mengurang, rasanya mana boleh digelar penulis kan? Dan lagi, sebab sayangkan anak-anak buah akulah, maka novel CKCK ini wujud hari ini.

Dan CKCK... mungkin hanya sebuah naskhah comel yang sesuai dibaca oleh golongan kanak-kanak dan remaja sebab kisahnya berlingkar di sekitar umur mereka. Tapi tak juga bermaksud golongan dewasa tak boleh baca. Boleh sangat dan sangat dialu-alukan sambil dalam hati kata, ‘Belilah banyak-banyak. Kalau boleh beli untuk setiap anak yang kalian ada supaya mereka tak perlu berebut-rebut’. (Huh... perasan, macamlah novel kau sedap benar Kiah?). Kalau ada yang cakap macam tu, tak apa... aku tak kecil hati, jauh sekali rasa diri kurus sebab memang kita semua tak digalakkan perasan atau pun perah sangat. Ingat tu... perangai tak elok tu jangan diamalkan tau, tak molek benar!

Berbalik pada CKCK tadi, golongan dewasa sebenarnya memang dialu-alukan membaca karya comel ni. Kalau bukan untuk diri sendiri, mungkin baca untuk anak-anak yang kalian ada supaya mereka saling berkasih sayang untuk selama-lamanya. Kisahnya hanya kisah biasa, tapi tetap ada secebis pengajaran yang sangat berguna, bukan hanya pada anak-anak tapi juga pada kita orang dewasa sebab bukan hanya anak-anak yang punya ikatan adik-beradik, kita juga ada. Mereka yang digelar anak tunggal jangan kecil hati ya, kalian juga boleh membaca sebab ikatan dalam dunia ni bukan hanya setakat adik-beradik semata-mata tau, ada banyak lagi ikatan yang perlu dipelihara. Jadi... tepuk dada kalian dengan senyuman penuh syukur sambil mulut kata, “Walaupun anak tunggal, aku masih ada ibu ayah dan saudara-mara yang lain. Sebab aku sayangkan mereka, jadi... aku tahu aku layak baca CKCK”. Huh... sekali lagi penulis blog ni perasan sendiri!

Dan ingat... muda atau tua, kecil atau besar mana pun kita, “SEHEBAT MANA PUN KITA DALAM MEREMPUH ARUS MASA, KITA TIDAK MUNGKIN DAPAT BERJALAN SENDIRI”. Untuk itu, sayangilah adik-beradik kalian, kalau ada yang tak bertegur sapa sesama sendiri, bertegur sapalah dan mulakanlah dulu kalau pihak yang satu lagi enggan memulakan. Tak akan timbul soal siapa kalah dan siapa menang sebab darah yang mengalir dalam diri kamu, sama seperti darah yang mengalir dalam diri dia. Sayang kalau masa yang berlalu diabaikan begitu saja jika tidak saling berkongsi cerita. Bertegurlah kerana bila kalian saling bertegur, kalian sebenarnya sudah memberikan kegembiraan dan kebahagiaan kepada orang tua kalian. Dalam dunia ni, tak ada ibu bapa yang melahirkan anak-anak semata-mata mahu melihat anak-anak mereka saling bertelagah sesama sendiri. Tegurlah... kembalikanlah hak orang tua kalian setelah mereka memberikan hak kalian untuk terus menghirup segarnya udara milik ALLAH.

Untuk anak-anak buah aku, semoga kalian saling menyayangi sesama sendiri dan untuk seluruh anak-anak di dunia ini, moga perjalanan kalian dipermudahkan ALLAH.

You Might Also Like

0 comments