- DiA kUrUs, AkU gEMuK sAnGaT eH? -

Apa perasaan kalian, bila di pagi yang damai (Damai ke? Kira damailah bila tak ada bunyi bising yang mampu cemarkan telinga), tak ada ribut, x ada salji, tak ada taufan, tak ada twister, Cik Minah dengan wajah ala-ala bulan purnama mengambang 14, tiba-tiba bertanya soalan cepu mas berbentuk lisan yang berbunyi macam ni, “Berapa berat Mar?”. Aku yang tengah cuci cawan dalam keadaan yang juga senyum lebar, terkedu, terkelu & tentu saja terpana (Itukan kata-kata dalam novel, jadi wajib guna untuk mantapkan skill penulisan). Tak sangka Cik Minah akan keluarkan soalan yang tak diduga macam tu, kalau tau mesti dah bersedia jiwa dan raga. Tapi tetap juga maintain dengan senyum yang kali ni ala-ala pelik bercampur aneh sambil dalam hati tanya, ‘Cik Minah ni malam tadi mimpi timbang berat badan ke?’. Atau, ‘Timbang Cik Minah rosak ke?’.

Tapi sebab tak nak hampakan Cik Minah yang nampak macam terdesak sangat nak tahu sebab aku nampak mata dia yang tak nak lari dari tengok aku, aku jawab jugalah sebab bukan susah pun nak sebut angka yang aku dah hafal dalam kepala. Maklumlah, hari-hari timbang berat badan, kalau tak pagi, petang, tak petang tentulah malam, walaupun angka yang tertera tak juga berubah-ubah, makin meningkat adalah. Dalam hati tak henti-henti berdoa, ‘Janganlah Cik Minah ni nak jual produk turunkan berat badan dia kat aku. Aku tak naklah sebab aku rasa aku ni tak adalah gemuk sangat walaupun aku terpaksa mengaku yang pipi aku memang chubby. Lagipun produk yang tahun-tahun sudah pun tak aku makan lagi’. Maklumlah... Cik Minah ni memang dealer tegar satu produk terkenal ni. Satu tempat ni dah tahu agaknya, kalau tak... takkanlah sana sini orang cari Cik Minah.

Cik Minah dengan senyum yang tak lekang, bangga kot sebab body Cik Minah ni slim ala-ala kerengga gitu, “Eh... sama macam berat badan Cik Minahlah”. Aku pun pandanglah Cik Minah atas bawah sambil sengih konon-konon malu sebab badan berat. Dah agak dah... Cik Minah ni saja tau nak malukan aku, tak pun nak kata aku tak pandai jaga body. Tapi tak apalah Cik Minah, aku langsung tak terasa hati sebab kalau dihitung BMI aku, aku masih maintain dan berada pada tahap normal. Kira boleh lagilah makan nasi sehari 2-3 pinggan. Untuk kasi Cik Minah bangga dengan diri sendiri, aku pun pukul hati dia, aku kata, “Umur Cik Minah berapa, umur saya berapa.” Maksudnya, kalau Cik Minah fahamlah, aku tengah puji Cik Minah pandai jaga body walaupun sikit lagi nak pencen. Kalau tak pandai, takkanlah sampai la ni Cik Minah boleh pakai kebaya yang ala-ala primadona tu kan? Tapi yang tu aku tak kata depan dialah, aku hanya cakap dalam hati aje. Bimbang kalau-kalau aku rosakkan mood Cik Minah sepanjang hari.

Aku mengata Cik Minah ke? Tidak! Langsung tak niat macam tu, kalau ada unsur-unsur macam tu, maaflah Cik Minah, tak niat pun. Nanti saya pukul jari-jemari gemuk pendek ni yang tak ada insurans walaupun saya baru aje masuk insurans hari Jumaat hari tu. Dalam insurans tu aku letak nama kak long dan abang chik sebagai waris. Jadi untuk mereka berdua, apa-apa jadi pada aku, semua harta-benda yang aku ada, kalaulah boleh dipanggil harta-benda dan kalaulah memang ada harta-benda, serahkan semua pada mak dan abah ya. Aku cuma pinjam nama korang aje. Alahai... bunyi macam lain macam aje aku ni, macam tinggalkan wasiat aje. Eh... jangan takut! Tak adalah... tak ada apa-apa cuma kalau ada apa-apa yang memerlukan aku isi nama waris, mereka berdua yang aku pilih, kadang-kadang letak nama adik aku. Pendek kata, semuanya adik-beradik. Itu aje dan tak ada sebab lain. Untuk Cik Minah, jangan ada dendam ya, tak elok untuk kesihatan. Kitakan kawan-kawan... ;-)

No comments:

Post a Comment