- TiDuR, tIdUr & TiDuR -

Pernah tak dalam seumur hidup ini, kalian rasa macam nak tidur... tidur dan tidur panjang? Tak termasuk tidur yang dalam erti kata lain pergi yang kekal ya sebab yang itu lebih sesuai dipanggil meninggal dunia. Tapi yang saya (nak tukar ganti nama dirilah, untuk masa ni kalau boleh tak nak guna aku sampai dah jemu guna saya. Aku nampak kasar kan? Tapi... rasa lebih mesra, lebih intim, lebih dekat. Bahkan rasa macam sedang bercakap dengan diri sendiri. Alasan lain, suka guna aku sebab tak ada dalam adik-beradik yang gunakan aku bila bercakap sesama kami, cuma tahu guna kata ganti diri aku bila dah masuk form 2, dengan sepupu-sepupu pun tak cakap aku, sejak duduk KL hanya bahasakan diri sebagai aku pada 4 orang aje. Jadi... bolehlah kalau dalam blog tulis guna nama aku, kira macam lepas rindu. Cukup kot alasan tu?) maksudkan tidur yang dalam erti kata kita pejamkan mata dan masa tu mula menderu-deru masuk mimpi-mimpi aneh yang tak pernah mampu kita terokai datangnya dari mana, mimpi yang asalnya di tempat yang lain tiba-tiba aje boleh bertukar lain tanpa ada sebab-sebab yang pasti, tahu-tahu saja bila kita bangun kita ingat mimpi tu dan kalau mimpi yang tak begitu penting atau mengarut, akan cepat saja sirna dari ingatan, kalau mimpi yang benar-benar menyayat hati akan membuatkan kita mengalirkan air mata tanpa kita sendiri sedar.

Anehkan kuasa mimpi? Kita tak mampu nak kaji kan sebab semuanya kuasa ALLAH. Hanya DIA yang tahu apa rahsia di sebalik mimpi-mimpi yang mendatangi kita dalam pelbagai rupa dan keadaan. Tapi bukanlah mimpi yang nak saya tekankan pada n3 kali ni, sebaliknya tidur, tidur dan tidur. Saya ulang sekali lagi, pernah tak kalian terasa macam nak tidur, tidur dan tidur? Pernah? Tak pernah? Hem... pernah atau tidak sebenarnya bukanlah apa-apa sangat. Kalau jawab pernah, tak ada hadiah yang saya janjikan, kalau kata tak pernah pun, tak ada hadiah yang akan saya kirim. Kedekut? Tidak juga... cuma rasanya dalam soal hadiah-hadiah ni, rasanya saya bukanlah orangnya. Saya tak tahu memilih hadiah apa dan saya tak tahu nak beri orang hadiah apa. Mungkin ada yang tak percaya, tapi saya tak tipu, saya lebih rela bayarkan hadiah daripada pilih hadiah, tapi bukanlah bermaksud saya akan bayar juga walaupun hadiah yang dipilih lebih daripada yang sepatutnya. Kalau macam tu keadaannya, memang ada yang kena tinggal sorang-sorang.

Kalau birthday anak-anak saya (merujuk pada anak-anak buah yang seramai 7 orang ya), saya tak akan belikan barang-barang mainan, cuma belikan sebiji kek dan dalam erti kata yang lain, saya dah macam jadi tukang sponsor kek tiap kali keluarga saya sambut hari lahir. Dahlah macam tu, diaorang bukannya minta kek hasil buatan tangan saya yang memang tak berseni, tapi... kek yang datangnya dari Secret Recipe yang harganya berganda daripada kedai kek biasa walaupun ada juga kedai-kedai biasa yang rasanya sama aje macam rasa kek kat situ. Tapi nak salahkan siapa kan kalau pada asalnya saya yang mengajar, saya yang mula-mula bawa masuk kek dari sana dalam keluarga saya sedangkan dulu-dulu tak ada yang kisah pun kek datang dari mana asalkan halal. Silap-silap kalau saya buat sendiri pun diaorang dah boleh senyum sampai ke telinga. Tapi sekarang ni, huh... silap-silap saya yang dicebik. Tapi tak apalah, sekali-sekala, lagipun RM00 x 7 + 1 @ 1 @ 1 @ = RM+++, insya-ALLAH tak akan boleh buat saya jatuh miskin selagi saya masih bekerja. Kalau dengan cara tu saya dapat tengok senyum ketawa orang-orang yang saya sayang, saya akan lipat gandakan usaha untuk pastikan tahun-tahun seterusnya saya masih dapat jadi tukang sponsor kek. Kalau kita rajin berusaha, saya percaya rezeki tak akan putus mendatangi kita.

Kalau ada orang-orang yang saya kenal kahwin pun, saya akan bagi duit juga. Tapi tak adalah berjuta-juta lemon sebab saya pun tak ada duit sebanyak tu. Ribu-ribu ringgit pun tidak juga. Ratus-ratus? Tak. Kalau ratus aje? Puluh aje ke? Hah... yang tu mungkin sesuai sebab saya bukan orang kaya dan saya pun tak dilahirkan dalam dulang emas. Untuk dapat apa yang saya ada sekarang ni pun, banyak kali air mata saya gugur, banyak kali juga saya jatuh tersembam dah pernah terfikir tak mahu bangun lagi sebab putus asa dengan cubaan yang datang. Tapi penting benarkah berapa harga hadiah atau pemberian yang kita beri? Bukankah yang penting keikhlasan? Walaupun saya tak kata ya kalau duit tu tak begitu penting sebab nak pergi tandas pun kena bayar. Hanya saya fikir, biarlah duit dan kasih sayang itu datangnya serentak, jalannya seiring supaya nampak kemanisan hubungan yang bertaut.

Oh... tentang tidur, tidur dan tidur tadi. Sebenarnya tak adalah penting mana n3 ni. Hanya saya terfikir, saya ni jenis orang yang suka tidur setiap kali ditimpa masalah yang sukar untuk saya cari jalan penyelesaiannya. Tidur juga yang saya pilih saat saya rasa hati saya tak tenang, saya gelisah dan resah tak menentu. Tapi sebenarnya, saya cukup sedar... setiap kali saya cecahkan kepala saya ke bantal, tak pernah sekali pun mata saya terpejam rapat, kalaupun rapat saya tak pernah hanyut ketika itu juga. Semakin banyak masalah datang, semakin sarat kepala saya dengan beban, saya akan jadi orang yang sangat susah tidur sebab kepala saya akan sentiasa berjalan sedangkan dalam masa-masa macam tu saya selalu berharap yang saya akan terus tidur untuk tempoh masa tiga hari. Tiga hari? Tak ke itu lebih layak kalau digelar sebagai pengsan? Koma? Bukan cuti hujung minggu ada dua hari aje ke? Tak kisahlah! Cumanya saya fikir, tidur bukan jalan penyelesaian pada hati dan fikiran yang memberat, tapi saya percaya saat tubuh kita terbaring atas katil tanpa melakukan apa-apa dan kita berbaring dalam keadaan mengerekot ke kiri atau ke kanan, kalaupun tak banyak... tentu ada sedikit rasa lega bertapak kat hati.

6 comments:

  1. salam..
    rasa relax sgt2 bila dpt baring atas katil walaupun tak tidur..hehe..hilang jugaklah lenguh2 penat bekerja nih..

    ReplyDelete
  2. saya?? hurm, skema sungguh awk ye.. :) tp terasa seperti sedang membaca karangan saje bunyinya, hehehe.. ah, kekok ar..

    ReplyDelete
  3. nurkass - salam... yup, betul sangat tu... hehehe...

    kak azie - mcm kelakar kan? hahahaha... ala2 budak2 sekolah pun ada gak rasanye... hahahaha...

    ReplyDelete
  4. I be enduring interpret a scarcely any of the articles on your website trendy, and I really like your tastefulness of blogging. I added it to my favorites net period roster and resolve be checking assist soon. Divert check in view my orientation as ok and leave to me be acquainted with what you think. Thanks.

    ReplyDelete
  5. Hi, i just wanted to come here to show you about a super cheap service that posts comments like this on millions of Wordpress blogs. Just why you might ask, well you may wish to sell something and target webmasters or merely just improve the amount of backlinks your web site has that will improve your Google rankins which will then bring your web site more visitors and money. Take a quick take a look at this web site for more info. http://hellomotow.net/backlinks

    ReplyDelete
  6. Hey i just came here to let you know about a service i offer. I offer cheap backlinks that can help you website rank significantly better on Google. Traffic is everything and to get decent traffic you need to rank well in the search engines. My service can help provide that, check out my site http://hellomotow.net/backlinks

    ReplyDelete