- SiApA tAk AdA mAsAlAh, SiLa AnGkAt TaNgAn Ya! -

7:58 AM

Tiap orang ada masalah kan? Kalau ada sesiapa yang tak pernah ada masalah, boleh kasi tau siapa orangnya tak? Angkat tangan kalau perlu. Bukan nak pukul ya. Tidak dan tidak mungkin sebab saya tak ada semua seni persilatan yang ada dalam dunia ni. Silat gayung tak ada, silat cekak tak ada, silat sendeng tak ada, kuntau tak ada, tekwando tak ada dan semuanya tak adalah kesimpulannya. Yang ada hanya silat rambang, yang bermaksud kalau tubuh badan dan hati saya disakiti, semua kaki tangan termasuk kepala akan naik menghentam orang yang menyebabkan saya sakit hati dan sakit badan dan biasanya masa pukul tu saya pejam mata dan pukul-pukul tak berhenti. Dan silat rambang itu tak pernah saya praktikkan kat orang lain, kecuali adik-adik saya.

Apa? Saya kakak yang tak baik? Tentu aje saya baik kalau untuk adik-adik saya, tapi saya akan jadi tak baik kalau saya dibuli diaorang. Yang sedihnya, masa saya buat silat rambang tu, diaorang balas baliklah. Adik-adik zaman sekarang memang macam tu ya? Ke adik-adik saya aje? Bukan patut bila berjalan depan kakak, diaorang patut tunduk-tundukkan kepala macam orang Jepun ke? Lepas tu, ikut semua cakap kakak termasuk bila kakak suruh cuci kasut sekolah? Bukan patut macam tu ke? Hah? Adik-adik macam tu tak wujud dalam dunia ni dan tak akan wujud lagi ya Kiah? Kalau wujud pun dalam angan-angan aku ya Minah? Hem... itu tandanya aku masih normal sebab aku masih mampu berangan dah.

Masalah... kalau ada orang yang tak pernah ada masalah dalam dunia ni, saya nak jumpa orang tu. Nak tengok dia lama-lama, main-main mata sesaat dua, nak tabik spring beberapa kali dan lepas tu tanya, ‘boleh ajarkan saya ilmu supaya tak ada masalah? Saya ni jenis yang bermasalah dan kerap diburu masalahlah. Kadang-kadang saya cari masalah sendiri’. Tapi benar-benar ke ada orang macam tu? Tak ada kot? Sebabnya, ALLAH menjadikan manusia dalam muka bumi ni dengan adil dan saksama. Kurang di sana, lebih di sini dengan pakej yang bernama masalah. Kalau tak ada masalah, bila manusia nak sedar dan macam mana belajar kan?

Kalau kawan kalian yang bernama masalah itu datang, apa yang akan kalian buat? Saya pulak? Banyak yang akan saya buat dan antara tanda-tanda yang tunjukkan saya bermasalah. Antaranya, tidur... kalau saya banyak tidur dan asyik nak tidur dan bercakap fasal tidur, itu tandanya ada sesuatu di kepala yang memberat. Kedua, saya akan jadi lebih banyak cakap daripada biasa, membebel-bebel dan bercakap entah apa-apa, dengan maksud tak ada point penting pun yang nak saya sampaikan. Ketiga, saya akan makan banyak, tapi yang satu ni, kadang-kadang tak ada masalah pun saya akan makan banyak juga. Keempat, saya akan ketawa banyak dan jadi suka lain macam walaupun pada hal-hal yang remeh-temeh. Kelima dan yang terakhir, sebab saya seorang wanita yang lemah (lemahlah sangat), maka... dah tentulah saya akan nangis, nangis dan nangis sampai saya penat. Tapi hanya keluar air mata, meraung... tidak sama sekali sebab malu kalau jiran sebelah dengar. Buatnya dibaling batu, tak ke haru-biru hari saya? Tak ke hanya akan tambahkan kesedihan saya sebab kena beli cermin tingkap baru? Kena keluarkan duit lagi...

Dan masalah... semua orang memang ada dan takkan ada yang akan terlepas darinya. Makanya, tak kira apa masalah kita, tak kira masalah tu besar atau kecil, tetap juga digelar masalah. Untuk itu, bertabahlah... saya selalu berkata pada diri saya, ‘orang yang diuji adalah orang yang disayangi ALLAH dan ALLAH memberi ujian mengikut kemampuan masing-masing’. Saat saya buntu, hilang punca dalam mengemudi hidup yang ada kalanya kita di atas dan ada kalanya kita di bawah, itulah azimat yang selalu saya pegang walaupun ketika bercakap saya menangis dan terasa hendak tidur 3 hari. Dan lagi, hidup tanpa masalah bukanlah hidup namanya, sebaliknya... hanya sebuah khayalan yang hanya melekat dalam minda kita.

You Might Also Like

6 comments

  1. so, ni yang bercakap merepek macam2 ni salah satu tnda ke? ktepn tak lari dr masalah tp kte juga tak jemu mendengar klu ada yg nk kongsi masalah... sharing is caring..

    ReplyDelete
  2. xlah... yg ni bkn tanda masalah. cuma mmg terasa nk merepek. tu aje... dn kte x rasa yg merepek ni dn sebelum2 ni x berisi... masih ada isinya... sama je mcm sebelum2 ni, cuma bahasanye aje...ayatnye aje...

    ReplyDelete
  3. Apa yang posting bagus. Saya sangat suka membaca jenis atau artikel. Aku bisa? T menunggu untuk melihat apa yang orang lain katakan.

    ReplyDelete
  4. kalaulah boleh, saya nak jadi orang pertama angkat tangan... tapi, nak jadi orang terakhir pun entahkan ada akhirnya kan...

    aduhlah, masalah...

    ReplyDelete
  5. Salam..
    memang standard le tu masalah baru lah namanya kehidupan, kalau tak ada masalah kena juga check tahap kesihatan minda mana tauuuuuuuu

    ReplyDelete
  6. anonymous - er... er...

    bikash - hidup ni kdg2 sukar juga ye? hehehe...

    zanna - salam, yup hanya perkara biasa dalam hidup ni... ;-)

    ReplyDelete