- PeStA bUkU kAnAk-KaNaK -

By | 9:29 AM 2 comments
Wah... tak tahu apa kalian rasa kalau bercakap tentang Pesta Buku Kanak-kanak Kuala Lumpur ni, tapi saya... saya rasa sangat teruja. Gembira tak terkata sebab inilah pertama kali diadakan dan saya kira memang satu usaha yang patut dipuji. Sebabnya, tentu sekali kerana dalam Malaysia ni jumlah kanak-kanak memang tak boleh dibilang dengan jari kaki dan tangan yang saya ada. Kalau masuk jari kaki tangan jiran-jiran rumah saya pun tentu tak cukup, tambah jari kaki tangan orang kampung saya pun, tetap juga tak tertampung. Itu maknanya, memang bukan sedikit kanak-kanak yang ada di dalam negara kita ni. Makanya, usaha-usaha seperti ini memang sangat-sangat digalakkan dan perlu selalu diadakan. Dengan cara ini, secara tak langsung mampu memupuk budaya membaca dan cintakan buku pada mereka.

Teringat pada diri sendiri, saya mula suka membaca yang tentu sekali merujuk kepada membaca buku cerita dan bukan buku-buku pelajaran pada usia 9 tahun. Lewat kan? Ya, memang agak lewat sebenarnya. Tapi bukan salah saya dan saya pun tak nak menyalahkan diri sendiri. Tahu kenapa? Saya tak pernah pergi tadika, bukannya tak mahu pergi ya, tapi sebab di kampung saya memang tak ada tadika pada masa itu. Tadika cuma diwujudkan selepas saya bersekolah. Itu bermakna saya hanya mula belajar ABC ketika saya masuk darjah satu. Sebelum tu, dengan malunya saya terpaksa mengaku, saya memang tak tahu membaca langsung, ABC pun mungkin saya tak kenal. Dunia saya hanya bermain, bermain dan bermain sampai mak saya jerit suruh balik. Lepas tu saya akan dimandikan dan malamnya santai lepak depan TV sambil berkata, “Mak... nak makan”. Sebaik saja mak saya ke dapur, saya akan cepat-cepat tidur dengan sengajanya sampai mak saya terpaksa kejut berkali-kali dan saya tak akan bangun. Kemuncaknya, abah saya hilang sabar dan sudahnya, nasi berserta pinggan dibuang ikut tingkap. Garang? Tidak... abah saya bukan seorang yang garang, mencubit saya entahkan pernah entahkan tidak sebab dalam memori saya langsung tak ada. Tapi mungkin kesabaran abah saya hilang bila saya asyiklah membuat perangai yang sama setiap hati. Selepas itu, saya tak ingat saya masih meneruskan habit buruk itu atau tidak.

Dan satu hari, sedar-sedar, abah belikan saya baju sekolah. Oh... tentu saja baju sekolah berwarna biru gelap, alah... baju pinafore tu. Selepas hari itu, bermulalah hari saya sebagai pelajar sekolah. Terkial-kial menghafal dan menulis ABC, bahkan berkali-kali juga jari saya dikepit dengan pen sebab tulisan saya yang buruk. Sakitnya, TUHAN saja yang tahu! Tapi hasilnya berbaloi-baloi sebab saya berjaya juga jadi manusia macam orang lain, walaupun tak pergi sekolah tadika. Bikash, Shanika, Fida dan Airul, cukup sakit hati bila saya selalu cakap pada mereka, sayalah yang paling pandai antara mereka sebab saya dapat masuk universiti walaupun tak pergi tadika. Padahal, berlambak-lambak orang lain yang lebih bagus daripada saya. Riak ya? Tidak... tak perlu riak sebab saya bukan begitu bagus pun, saya saja menyakat kawan-kawan baik saya tu.

Ok, berbalik pada Pesta Buku Kanak-kanak Kuala Lumpur, satu lagi sebab saya teruja sudah tentu sebab Cubit Kanan Cubit Kiri juga ada di sana nanti. Cumanya, saya yang tak dapat melihat suasana yang pasti meriah itu. Ada hal yang lebih penting perlu saya buat dan saya hanya mendoakan yang baik-baik untuk CKCK dan novel kawan-kawan yang lain. Dengarnya CKCK hanya tinggal 70 naskhah aje lagi. Ah... saya sangat gembira melihat perkembangan CKCK. Hendaknya, selepas ini saya mampu menghasilkan novel kanak-kanak yang lebih baik lagi.

Newer Post Older Post Home

2 comments:

  1. Tadi saya pergi Pesta Buku Kanak Kanak... Nie 1st time diadakan ek kak aleya... Boleh tahan meriah jugak tadi...

    ReplyDelete
  2. tulah... akak x berpeluang. harap thn2 akan dtg akan ada rezeki... ;-)

    ReplyDelete