- GiLa? Oh... TeNtU sEkAlI tIdAk! -

By | 9:00 PM Leave a Comment
Gila? Tidak! Gila? Tidaklah! Tapi, er... er... sikitlah. Rasanya memang ada sikit gila. Tapi hanya sikit dan sikit yang pasti taklah sampai pakai baju compang-camping, lepas tu duduk tepi-tepi jalan sambil tersengih-sengih hulur tangan dengan kepala sampai tak boleh beza antara sabut dan rambut. Sampai hari ni rasanya saya masih berpakaian elok ke pejabat, bukan uniform tapi baju kurung ala-ala perempuan Melayu yang pasti bukan terakhir sebab sampai beberapa saat tadi, pasti ada bayi perempuan berbangsa Melayu baru dilahirkan. Jadi... sudah semestinya saya yang terakhir bukan?

Lagipun... gila saya, boleh dianggap gila yang baik. Gila menulis! Hanya terasa seperti sedang menyeksa diri. Bukan dipaksa, terpaksa, atau memaksa. Tidak sama sekali! Ia datang dari rasa yang menggebu-gebu dalam diri. Ceh... ayat tak boleh blah! Tapi betul, saya memang tengah gila menulis sekarang ni. Saya menulis, menulis dan terus menulis sampai saya rasa bahu kiri saya macam kena tikam dengan jarum, perit. Menulis, menulis dan terus menulis sampai saya rasa esok dah tak ada hari. Menulis, menulis dan terus menulis sampai mood saya dah tak ada walaupun ada benda yang menjerit meminta supaya dikeluarkan daripada kepala saya yang tentu saja keras, asalkan saja tak diketuk menggunakan batu ataupun tukul. Kalau sudah menggunakan dua alat yang memang tahan uji itu, jangankan kepala saya, batu pun boleh pecah bersepai jadi debu.

Dan lebih sadis lagi, saya menulis, menulis dan terus menulis sampai tidur saya dalam dua minggu kebelakangan ini terganggu. Diulang sekali lagi, bukan diganggu tapi terganggu. Tak ada sesiapa pun yang mengganggu sebenarnya, hanya badan yang letih, terlalu letih membuatkan mata saya tak mahu lena. Terkebil-kebil menunggu siang tiba. Waktu-waktu macam tu saya mula berfikir, kalaulah saya ada bela kambing, alangkah bestnya. Mungkin saya akan pergi ke kandang kambing tu dan mula mengira helai-helai bulu kambing dengan harapan mata saya lena dengan sendirinya. Kalau tertidur di situ pun tak mengapa, yang penting bila bangun pagi nak pergi kerja mata saya tak pedih kerana tidur yang tak pernah cukup. Tapi bila berpaling merenung dalam diri yang memang banyak kurang, oh... tidak! Saya tak mahu dikejar pengawal keselamatan di rumah saya semata-mata sebab saya bela kambing di tingkat 7. Saya juga tak mau muka saya keluar surat khabar dengan tajuk “Penulis Bela Kambing di Tingkat 7”. Tidak!

Saya tak nak mak saya di kampung mendapat malu dan seterusnya jadi terkenal, lebih terkenal daripada ketua kampung di kampung saya. Tak mau abah saya terpaksa meletakkan kembali cawan kopi yang dipegang gara-gara orang asyik bertanyakan kisah saya yang ditangkap bersama kambing-kambing peliharaan. Tak mau kakak saya yang tengah menulis di papan hitam terpaksa menghentikan tulisan sebab pelajar-pelajar dia mula membuat bunyi seperti kambing. Tak mau abang-abang, termasuk abang ipar dan adik-adik saya yang tengah main bola terpaksa menghentikan permainan kerana terasa seperti melihat saya di atas padang tu sedang membawa kambing-kambing saya makan rumput di padang kampung saya yang memang tak begitu banyak rumput. Tak mau adik-adik ipar dan kakak-kakak ipar saya berasa diri dia orang glamour hanya sebab ada adik atau kakak ipar yang ada kisah memalukan begitu. Tak mau juga anak-anak buah saya yang tersayang itu menggelar saya mak bing, singkatan daripada mak kambing sebab ada masa-masanya mereka memanggil saya mak ketam, tambahan daripada perkataan mak tam. Tak patut kan mereka panggil saya macam tu? Tapi percayalah... saya memang cinta mati sama itu budak-budak. Bukan bermakna kepala saya mudah dipijak ya, tidak sama sekali sebabnya kata budak-budak tu, saya mak cik yang paling garang. Garang di muka, garang di mulut, tapi dalam hati saya, penuh dengan wajah-wajah kecil mereka, ;-)

Oh... tadi Bikash kata, tak boleh bela kambing, saya masih boleh bela hamster untuk mengelakkan saya daripada terpaksa bermain kejar-kejar dengan pengawal keselamatan pada usia saya yang dah hampir menginjak ke senja ni. Tapi Bikash, terima kasih atas cadangan yang sangat manis tu. Awak memang kawan yang baik. Malangnya, cadangan ditolak ya! Bukan tak ada orang yang mengangkat tangan untuk menyokong usul kawan baik saya tu, yang tentu saja ikhlas ketika memberikan cadangan. Tapi saya tak sanggup membela hamster kerana saya terasa seperti membela tikus mondok yang selalu berkejar-kejaran kerana terlalu gembira. Tidak! (Alahai, cakap ajelah yang kau tu geli, habis cerita. Lagi-lagi nak berlakon ala-ala polos gitu!)

Makanya, mau atau tak mau... terpaksalah saya menabahkan diri dengan harapan, malam ni saya akan tidur lena, selena-lenanya. Rasanya macam nak mimpi yang indah-indah. Hanya saat ni, saya mau menulis sedikit. Paling tidak pun masa saya terisi sebelum pukul 11.00 malam. Kepada kawan-kawan, selamat malam, ingat... jangan mimpi saya tapi mimpilah yang indah-indah supaya bangun tidur esok, kalian akan terus tersenyum.
Newer Post Older Post Home

0 comments: