Tahniah...

Bola sepak? Hem... rasanya aku bukanlah jenis yang gila bola. Last tengok pun tahun lepas, masa tu tengok Piala Dunia kat kedai makan dengan Shanika. Kat rumah pun jangan harap aku nak tengok. Bagi aku, aku cuma minat tengok bola kalau ada abang2 atau adik2 aku yang main. Masa tu aku yang x minat bola boleh jadi minat. Konon2nya nak bagi sokongan morallah, tapi kalau diaorang kalah akulah yang nombor satu mengutuk. Siap cakap diaorang main macam hampeh. Kiranya aku dalam kategori penyokong yang x boleh harap kot. Itu pun, dah lama benar aku tak tengok diaorang main. Baru2 ni pun nak tengok abang aku main bola 2 sambil cuci2 mata, tapi dia pulak yang x jadi main. Melepaslah aku...

Tapi hari ni aku nak masukkan n3 pasal bola sebab nak tumpang gembira bila skuad bola sepak negara berjaya menumpaskan Myanmar 3-1 dan seterusnya meraih gelaran juara dalam Pestabola Merdeka. Kiranya kemenangan ni merupakan hadiah yang paling bermakna buat semua sebab esok rakyat Malaysia akan menyambut Hari Kemerdekaan yang Ke-50 tahun. Lagipun dah 14 tahun negara kita x menang dalam pertandingan ini. Kali terakhir negara kita jadi juara pun pada tahun 1993 lepas dapat kalahkan Korea. Dan semalam, dapat kalahkan juara bertahan, tentu rasanya lebih manis lagi.

Aku yang tak tengok perlawanan tu pun dah rasa bangga semacam bila dapat tahu skuad negara menang, apalagi bagi 50 000 penonton yang tengok kat Stadium Shah Alam tu, tentu senyum sampai ke telinga. Siapa sangka, lepas banyak kali kalah dalam apa pun pertandingan, skuad negara kita berjaya juga semalam. Syabas buat pasukan skuad negara kita yang x pernah jemu berusaha. Aku harap kejayaan mereka tak akan terhenti sampai setakat semalam aje, sebab sekarang ni tentu ramai yang sebelum ni rasa x puas hati dengan corak permainan yang ditonjolkan dah mula mencelikkan mata. Jadi, apalagi... teruskan usaha. Yeah... Malaysia boleh!

No comments:

Post a Comment