-Cerita Seorang Aku-

7:34 AM

Hari ni dalam sejarah, aku sampai opis pukul 6.55 pagi, sedangkan selalu aku sampai pukul 8.25 pagi. Hampir-hampir nak tamat tempoh sebab aku masuk keje pukul 8.30. Dan lagi satu sejarah, aku sorang aje yang datang kerja. Kawan-kawan lain dah mula cuti termasuk bos. Masing-masing mungkin dah sibuk dengan persiapan menyambut hari raya Aidil Adha pada hari esok atau balik kampung. Mujur juga di sebelah ada Kak Wana, kalau tak memang mati kutu aku jadinya. Nak bercakap dengan dinding atau meja memanglah mustahil. Tapi masalahnya Kak Wana balik pukul 4.30 ptg, aku pulak 5.30 ptg, sejam tu macam mana? Hehe...

Kenapa ya aku masih di opis? Entah, aku sendiri tak tahu kenapa aku tak cuti aje hari ni. Kalau aku cuti mesti semalam lagi aku dah ada di kampung. Boleh buat apa-apa yang patut. Sekali fikir agak pelik juga, duduk sorang2 kat opis macam dah tak ada orang dalam dunia ini. Semalam pun Kak Lah dah gelak sakan bila aku kata aku kerja macam biasa dan balik kampung petang nanti. Dia kata kenapa aku tak balik tengah hari? Aku senyum aje sebab baru aku sedar, apa sebenarnya yang aku dah buat ni? Malangnya terlajak perahu bolehlah diundur walaupun perlahan-lahan. Tapi terlajak perbuatan... padan muka aku.

Tapi betullah... kali ni aku agak tak teruja nak balik kampung sedangkan aku dan adik-beradik dah susun macam2 aktiviti yang agak menarik juga seperti nak pergi bercuti bawa mak n abah, tengok wayang cete 'Anak Halal', main bowling yang dah berkurun aku x main, kenduri rumah nenek dan macam-macam lagi. Patutnya bila dah ada banyak aktiviti, aku lagi tak sabar-sabar nak balik walaupun semua aktiviti tu masih tak pasti lagi akan jadi atau pun tidak. Tapi aku? Hem... ada apa sebenarnya dengan aku? Tak taulah... mungkin silap perancangan kot. Mungkin juga ia dan boleh jadi juga sebaliknya.

Tak kisahlah apa pun perasaan aku sekarang ni, yang pasti aku tetap balik juga bila habis waktu kerja nanti. Mungkin masa tu nanti aku dah excited balik. Lagipun aku x pasti lagi nak cuti sampai bila, kalau rasa mood okey aku ingat nak cuti lama sikit, tak okey tengoklah nanti. Boleh ke macam tu? Tak tau. Aku cuma nak siapkan banyak benda nanti yang semuanya ada kaitan dengan dunia penulisan aku yang dah tak berapa nak berseri sejak akhir-akhir ini. Aku ingat nak serikan baliklah mana-mana yang patut. Eh, bukan 'ingat' tapi aku memang 'kena'. Tak apa, apa pun jadi aku akan pastikan kerja yang Auen bagi aku siapkan semuanya, kerja membaik pulih 'US' pun akan selesaikan juga sebab bulan satu nanti Bikash ajak aku dan Kak Fishah pergi jumpa uncle, jadi aku kena kerja keras sikit. Aku akan pastikan 'US' akan diterbitkan versi aku setelah yang lama tu diterbitkan versi Ros @ editor.

Apa lagi nak tulis ya? Tak ada idealah... nak pergi makan nasi kerabu dulu sebab tiba-tiba rasa lapar. Jadi... selamat pagi kepada semua kawan-kawan yang masih sudi menatap blog yang merapu ini setelah sebulan lebih masuk klinik disebabkan tuan dia berada dalam keadaan 'jiwa kacau'. Ya ke kacau? Ah, apa-apa ajelah...

You Might Also Like

0 comments