-PC Buat Hal Lagi-

PC buat hal lagi. Masuk klinik lagi dua hari lepas. Geram sikit rasanya sebab tiba-tiba aje buat hal. Langsung tak bagi amaran dulu. Dahlah tengah sibuk dengan majlis pelancaran buku hari Sabtu ni. Teringat pulak 2 manuskrip yang mesti disiapkan, rasa macam nak menjerit aje kuat-kuat. Macam mana nak buat kerja ni? Bukannya apa, kalau boleh nak siapkan dalam bulan ni. Kalau pun tak dapat siap dua, siap satu pun x ape. Nampaknya terpaksalah tunggu dan jadi pelarian dari satu meja ke satu meja. Cari PC kosong.

Betullah, bila x ada PC rasa mcm lumpuh sekejap sebab aku dan PC mmg x boleh dipisahkan. Jadi, aku buat blurb untuk 2 manuskrip tu dululah sebab x kan nak duduk santai aje. Nanti x payahlah aku nak terkejar-kejar atau pening2 kepala bila PC dah okey. Asyik jadi operator angkat telefon aje sejak semalam pun bosan juga. Terpaksa bercakap yang manis2 dengan orang yang tidak dikenali pun bosan juga. Terlalu formal rasanya. Tapi masalahnya, aku menghadapi masalah kebuntuan idea. Susah benar nak buat blurb kali ini, selalu pun susah juga sebenarnya. Seperti kawan-kawan aku kat DBP ni cakap, buat blurb kadang2 boleh ambil masa 1 hari.

Akhirnya dalam keadaan memaksa diri, siap juga satu blurb. Satu lagi aku langsung x boleh buat, x tau pun nak mulakan ayat pertama macam mana. Cuba2 juga tengok laporan penilai tapi kalau dah x ada idea, mmg x adalah gamaknya. Rasa bercelaru aje kepala, mungkin sebab geram dengan PC kot. Tapi aku harap esok2 idea aku akan datang balik. Mahu atau tidak, aku harus dan mesti juga menyiapkan blurb tu bila sampai masanya.

Sudahnya, aku hanya buat draf dua buah cerpen yang entah apa2 sambil follow-up untuk kedatangan majlis pelancaran buku. Memang pun sejak akhir2 ini aku gila buat cerpen. Novel yang dah beberapa muka surat pun dah terhenti. Rasa seronok pulak dapat buat cerpen yang dah lama aku x buat. Bukan apa, mungkin sekali-sekala aku kena lari dari kebiasaan. Hidup kalau asyik duduk di paksi yang sama adakalanya sangat membosankan.

1 comment: