- Aku, Dia & Kamu -

February 23, 2009

Percaya tak bila aku kata, hidup manusia macam roda? Kejap di atas, kejap atau lama selepas itu, akan ada di bawah pula. Tak percaya? Hem... kena percaya juga sebab memang itulah lumrah hidup. Bukan bercakap auta, tapi ni memang fakta.

Bertahun-tahun dulu, ketika pertama kali jadi warga UPM, aku dapat assignment pertama. Assignment, bila sebut tentang itu, tentu kena cari bahan di mana-mana, lepas tu taip di PC, binding elok-elok sebelum dihantar pada lecturer. Rasanya sesiapa pun tahu tentang tu. PC? Masa tu, bila sebut pasal PC, rasanya aku berpeluh satu badan sebab sepanjang umur 20 tahun tu, aku tak pernah langsung sentuh mouse, jauh sekali keyboard walaupun pernahlah tengok PC tu. Kelakar kan? Tapi memang tulah kenyataannya. Seorang budak kampung yang serba kurang, bersekolah di bandar tapi masih juga bersikap kampungan. Sebabnya, bukan tak ada kursus-kursus yang dianjurkan pihak sekolah masa tu, aku aje yang tak mahu keluar dari kepompong.

Dan bila dapat assignment tu, rasa nak menangis sebab takut nak gunakan PC yang tak bernyawa tu. Macam mana kalau yang aku taip hilang? Macam mana kalau aku tak tahu nak save? Dan macam-macam lagi soalan yang tak masuk akal keluar. Dalam kepala tertanya-tanya, macam mana ni? Tapi aku kumpul juga bahan-bahan, sambil tu buat guna tangan dari A sampai Z. Bila dah siap, aku pos ke rumah Kak Long, minta dia taipkan semuanya. Hasilnya, memang Kak Long buat dan taip, siap binding lagi cantik-cantik. Tapi... mungkin ALLAH nak uji aku, assignment yang Kak Long buat ada kesilapan sebab aku yang salah bagi bahan. Masa tu rasa macam nak balik kampung aje tanam jagung. Mujur juga Net (kawan sejak aku sekolah menengah) pujuk aku dan ajar aku. Kata Net, jangan takut, PC ni tak mungkin meletup dengan mudah. Sudahnya, sejak tu aku tak pernah susahkan Kak Long lagi. Tahun berikutnya, aku dah mampu pakai PC sendiri. Sekarang pula, kecuali bedah PC, yang lain-lain, insya-ALLAH...

Hari ni, lepas bertahun-tahun masa berlalu, aku dapat SMS daripada Kak Long. Bunyinya begini, ‘Boleh tolong buat analisis mengenai...’, sampai situ aje sebab takut ada masalah lain yang timbul pula, nanti Kak Long pula yang susah. Lepas beberapa minit, dapat lagi satu SMS, ‘Nanti akak belanja makan sebab akak tak ada * * * * * atau * * * * *. Kalau boleh nak cepat sikit tau’.

Masa tu, nak ketawa dan nangis sama banyak. Nak nangis sebab aku dah lebih 5 tahun tak buat assignment dan aku memang tak suka nak buat pun. Nak ketawa sebab Kak Long main umpan-umpan aku dengan makananlah pula. Padahal, dia tak nampak ke aku yang dah makin kembang ni? Tapi soalnya, aku ada pilihan lain lagi ke? Tergamak ke aku buat tak tau aje dalam keadaan Kak Long yang belum habis pantang? Dan, kalau pun ada pilihan lain, aku tetap pilih ‘ya’ sebagai jawapan, dengan tambahan ‘Ami kumpul bahan aje tau, susun sendiri jadikan ayat’. Tapi dalam hati bertanya juga, aku nak mulakan dari mana ni?

Hasilnya, tiga hari masa aku dicuri ‘dia’ (merujuk pada assignment). Sehari mengumpul bahan, termasuk meminjam buku-buku di bahagian dan majalah kawan-kawan. Satu hari mula menyusun ayat dan satu hari lagi menaip dari A sampai Z, dapatlah 36 halaman, tak tergamak tengok Kak Long terkial-kial menyusun dan menaip dalam keadaan baru 20 hari pantang. Mujur kakak aku, kalau kakak orang lain memang aku tak sanggup buat macam tu, letih gila. Tapi sebenarnya, apa yang Kak Long suruh buat tu macam dah ada dalam kocek aku, memang aku agak mahir tentang itu walaupun taklah seluruhnya sebab masa kat U pun pernah buat, hanya skill dah agak tumpul dan perlukan masa untuk diasah biar tajam. Dan, terima kasih pada ‘kamu’ (merujuk pada j.co donuts yang Kak Fatin belanja aku) yang jadi kawan aku hari ni. 5 biji aku makan semata-mata nak siapkan kerja Kak Long ni. Tak cukup dengan tu sepinggan mi dan semangkuk char kuetiau. Aduh... memanglah melampau betul. Konon-kononnya, nak lepas tension, huh!

2 comments:

  1. agak penat kak wat asgmnt..
    pening sgt2 nak cari,susun n type balik jadi ayat yang sebegitu akademik pada penilaian seorg yang bernama lecturer..huhuhu

    ReplyDelete
  2. wani - hai... bukan agaklah wani, tp sangat pening. sb tu akak x sambung belajar sampai sekarang. malas fikirkan asgmnt... tp bila pikir balik, cm nak sambung. tp xlah kot dlm masa terdekat ni...

    ReplyDelete