- Orang Baru -

By | 1:22 PM 3 comments
Nak mula dari mana ya? Mana-mana pun bolehlah, asalkan blog tak usang. Hem... baru berapa hari tak menulis di sini, tapi rasanya macam dah lama benar aje. Dua minggu kebelakangan ni, kerja di opis tak begitu banyak, tapi tetap sibuk dengan majlis amal pada 6 Febuari 2009. Lega rasanya sebab majlis tu berjalan dengan lancar walaupun hajat nak bertahan sampai malam tak kesampaian gara-gara berita yang disampaikan kakak ipar aku.

‘Kak long dan selamat melahirkan anak lelaki dengan berat 3 kg...”

Aku ingat lagi, SMS tu aku dapat dalam pukul 8.30 pagi dan aku tengah tunggu di muka pintu auditorium sebab nak pungut tiket sempena tayangan filem wayang yang bahagian aku anjurkan. Senyuman masa tu rasa lebar sampai ke telinga, gembira sangat sebab akhirnya kak long dapat juga anak lelaki lepas 7 tahun tunggu. Lepas tu aku telefon sebab nak tanya lebih lanjut. Tapi khabar yang aku terima buat aku rasa sedih sangat, kak long masuk ICU sebab komplikasi darah lepas operate. Syaitan mula ambil tempat bila macam-macam benda buruk main kat kepala aku, takut sangat-sangat. Dan... aku akhirnya banjir juga terperanjat kot, walaupun tak pernah cakap sayang kat kak long, aku sayang sangat kat satu-satu kakak yang aku ada tu. Malah tanpa pengetahuan sesiapa... dalam gelap kat auditorium sambil tengok filem wayang tu, air mata aku memang keluar. Dalam bas pun sama masa kak ipar aku telefon aku dah sampai mana.

Selesai cabutan bertuah lepas tayangan filem wayang, aku isi kad dan terus berkejar balik rumah sewa dalam panas yang terik. Terkilan juga sebab aku hanya dapat tengok gerai-gerai yang ada sekejap aje. Tapi dalam masa yang sama, alam hati tak putus-putus berdoa, adalah hendaknya tiket balik JB. Alhamdulillah... dapat juga tiket pukul 1.30 tengah hari.

Sekarang... dah 11 hari usia Mohamad Naqib Zakuan (lahir 5 Feb. 2009). Geram tengok pipi dia yang montel tu. Dan macam kelahiran Muhammad Aqqif Najmi setahun dulu... buah hati keluarga aku yang paling bongsu ni (setakat ni) sekali lagi buat keluarga kecil aku tu huru-hara. Masing-masing dah sibuk mencari nama. Tapi yang paling kelakar nama yang abang chik aku nak panggil. Berkerut 18 muka kak long masa dengar dan aku pula, awal-awal lagi tak setuju dengan nama yang langsung tak best tu. Macamlah dah tak ada nama lain. Sudahnya, aku putuskan nak panggil si kecil tu Zakuan sebab nak panggil Naqib... rasanya terlalu hampir dengan Aqqif. Yang lain-lain? Aku tak tahu panggil apa. Tengok Zakuan, teringat apa yang kakak Zakuan yang keluarga aku panggil ‘adik’ kata, ‘Nak panggil adik kak ngah ke? Eiii... adik gelilah.’ Pecah ketawa aku masa tu juga. ‘Adik’... biarlah banyak macam mana pun adik-adik yang ‘adik’ ada, bagi aku... dia tetap adik di hati aku sebab dia anak buah aku yang lain daripada yang lain. Mulut dia, perangai dia, telatah dia, cara dia memaksa, cara dia memprotes dan semua yang ada pada dia memang lain macam sikit. Apa pun, aku sayang dia sama macam aku sayangkan anak-anak buah aku yang lain, semua ada perangai masing-masing.





















@@@ Untuk kakak @ Nurul Husna dan pak anjang dia @ Hasrul @ adik aku – SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-9 TAHUN dan 25 TAHUN. SEMOGA DIPANJANGKAN UMUR, DIMURAHKAN REZEKI DAN SELALU ADA DALAM RAHMAT ALLAH HENDAKNYA. AMIN! @@@

Newer Post Older Post Home

3 comments:

  1. Amboi kiuttt... nyerr baby kak long awakk... Kim salam dan ucap tahniah daun keladi utk dia aa..

    Kalau balik berjumpa, cubit2kan pipi baby tu sekali utk saya.

    Kalau tak, awk cubit la.. pipi awk sendiri dulu.. hik hik

    ReplyDelete
  2. mie - terima kasih (bagi pihak zakuan yang masih tak tau pape tu)

    mersik - terima kasih (bagi pihak kak long yang tak ada maknanya nak bukak blog ni walaupun ada internet kt umah)

    ReplyDelete