- Selamat Ulang Tahun -

12 Mei 2009, hari ni genap Danish Hakim berumur 4 tahun. Tapi kalau dilihat pada badannya yang ‘cantik’ tu, siapa pun tak akan sangka yang dia baru cecah usia tu. Kalau berjalan, orang akan tanya, ‘Anak abang kau tu berapa tahun?’, ‘Baru 3 tahun’. Lepas tu dengan bangganya aku sengih, tahu sangat apa yang ada dalam fikiran orang yang bertanya, memanglah siapa pun tak percaya dengan keadaan fizikal dia macam tu. Tapi nak buat macam mana, dia memang agak kuat makan.

Kami selalu marah kalau dia makan banyak sangat, tapi kami lagi marah kalau dia tak makan. Mula nak tertanya-tanya, ‘Danish tu dah makan? Tak nampak pun dia makan hari ni?’. Tu dialog biasa, macam manalah budak tu nak kurus. ‘Alah... nanti kuruslah tu,’ kata mak. Entah hati siapa yang mak nak pujuk aku sendiri tak tahu...

Semalam entah angin apa, dia telefon aku...
“Hari ni hari jadi Danish,” kata Danish Hakim.
“Esoklah.” Aku betulkan sebab memang dah salah. “Nak potong kek eh?”
“Ya, kat rumah nenek.” Dia balas.
Itu pun dia siap ugut tak nak potong kek yang dibeli, kalau cuma ada dia, mama dan papa dia sebabnya memang abang aku cadang macam tu, kat rumah diaorang. Lagipun budak ni memang ekstrem dengan nenek dan kampung dia tu. Hari-hari kata nak balik rumah nenek dan bila balik, tak nak balik rumah sendiri. Hem... budak-budak sekarang dah pandai ugut mak bapa ya?
“Tak ajak mak tam ke potong kek?” Aku sambung balik. Saja usik dia, aku pun bukannya ada sayap boleh terbang-terbang sesuka hati.
“Tak! Mak tam lokek.” Danish Hakim jawab macam tu.
Aku tepuk dahi. “Bertuah punya budak!” Aku dah menjerit. Ada ke patut dia cakap aku lokek? Selama ni, pernah ke aku macam tu? Cakap aje nak apa, cepat aje aku capai kalau aku ada kat tempat tu. Dahlah dia selalu pukul curi kat aku, tau-tau tangan dia dah sampai kat muka aku, tau-tau tangan dia yang comel tu dah sampai kat belakang aku. Memanglah budak tu suka buli mak cik dia. Sabar ajelah...
“Boleh mak tam nyanyikan lagu selamat hari jadi?”
“Boleh!”
“Mak tam nyanyi eh?” Aku tanya sekali lagi. Dia tak kasi pun, aku tetap akan nyanyi juga.
“Boleh blah!”

Hampeh betul budak tu, tak nak kasi aku tunjuk bakat langsung, tapi aku nyanyi juga macam yang aku nak sebab tak boleh ada sama-sama dengan dia dan tak boleh tengok dia hari ni (maksudnya semalam). Tiga kali aku nyanyi, tak sempat ulang kali keempat, dia dah ketawa besar. Untuk Danish Hakim yang aku sayang... “SELAMAT ULANG TAHUN KE-4”. Semoga Danish panjang umur, murah rezeki, selalu ada dalam rahmat ALLAH dan jadi anak soleh yang mampu menjadi penyeri di mata dan penyejuk di hati mama dan papa.

5 comments:

  1. thank banyak sbb selalu ingat anak buah kau, walaupun dia selalu usik kau, anak aku tetap akan kenang jasa makcik dia, aku wakil danish salam sayang danish pada maktam.... tapi x bestlah mak tam x ada hari nie.....

    ReplyDelete
  2. mestilah...aku kan sayang kt dia, sama cm anak2 buah aku yg lain, walaupun semuanya kaki buli mak cik dia. aku tau, x ada aku mmg x best, hehehe... tp x pelah, sama je ada x ada...yg penting danish hepi. kte jumpa ujung bulan k...

    ReplyDelete
  3. Mak tammmm....

    Nanti, hari jadi kita, mak tam nyanyi jugak ye. Nyanyi sedap-sedap tauu..hik hik

    ReplyDelete
  4. Mak tam jangan lupa nyanyi time besday sy nti tau...

    ReplyDelete
  5. mersik - sy x nyanyi utk org yg lebih tua dr sy le...hahahaha...

    NoRT - hahaha... maunya ribut kalau akak nyanyi...

    ReplyDelete