- Selepas 17 Hari -

8:12 AM

Cerita basi? Cerita luput? Hem... basi hanya untuk makanan, luput pula untuk cinta, bak kata Kak Lynn, bukan untuk cerita dan kenangan. Jadi, biarlah aku abadikan segala-galanya di sini walaupun dah 17 hari aku balik daripada Sabah. Kali kedua pergi Sabah untuk tahun ni, lepas kali pertama yang dah tinggalkan satu kenangan yang tak mungkin aku lupa sampai bila-bila. N95... jodoh tak panjang dan betullah, bila kita terlalu sayangkan sesuatu, ALLAH uji kita dengan mengambil sesuatu itu. Aku percaya kenyataan itu sebab...

Berbalik pada cerita Sabah tadi, ya... pada 17 April yang lepas, seperti yang dijanjikan, aku, Shanika dan kawan-kawannya yang langsung aku tak kenal bertolak ke Tawau. Kami bermalam sehari di sana sebelum pagi-pagi esoknya, 18 April mula bergerak ke Semporna untuk menuju ke Pulau Mabul. Perjalanan dengan bot yang memakan masa tak sampai satu jam, buat aku rasa sangat selesa dan syukur sebab berpeluang menikmati saat-saat manis macam ni. Tapi dalam hati, tak seorang pun tahu hati di dalam berdetak kencang. Bukan sebab aku takut naik bot, tak mungkin takut sebab aku anak nelayan, bot, air sungai, air laut dan ombak dah terlalu biasa aku harung. Cumanya lutut aku, kanan dan kiri... bolehkah berfungsi dengan baik? Boleh lagi ke berenang lepas selalu kram tengah-tengah malam? Tapi dalam pada banyak berfikir, sampai juga ke destinasi yang dituju.

Pulau Mabul... apa yang boleh aku simpulkan? Tentu sekali satu tempat yang sangat cantik dengan air biru yang jernih buat hati terasa bagaikan ditarik-tarik. Pendek kata, jatuh cinta pandang pertama aku ni. Alangkah cantiknya ciptaan TUHAN yang tentu saja manusia tak mampu nak buat.

Aktiviti sepanjang di sana? Tentu saja snorkeling sepanjang hari. Pertama pergi snorkeling, tak berapa seronok bagi aku atas sebab-sebab yang tak berapa penting. Aku hanya turun sekejap aje. Tapi sebenarnya, dalam hati aku terasa berat hati. Yang sebetulnya, pun tak ada orang tahu, saat-saat akhir nak pergi, aku hampir-hampir saja nak batalkan percutian kali ni atas alasan kerja opis yang agak banyak masa tu, aku agak stres, aku tak buat apa-apa persediaan dan minggu tu juga sepupu yang pernah rapat dengan aku masa kecik melangsungkan perkahwinan. Tapi mengenangkan duit dan melayang banyak, aku gagahkan juga walaupun hati kat dalam kata, ‘tidak’.

19 April, hari kedua snorkeling... hati dah boleh berkompromi sikit. Rasa berat hati dan tak seronok makin lama, makin menjauh. Aku cuba gunakan masa yang ada dengan sepenuhnya. Lutut pun nampaknya okey aje, dan sampai ke hari ni pun macam dah okey sebab dah tak sakit lagi.

20 April, hari ketiga, kali ni snorkeling kat Pulau Sipadan. Bayangkan seluas-luas alam, cuma aku dengan Shanika aje yang snorkeling di situ (pergi ke situ ada jadual, tak boleh pergi ramai-ramai), divers dah lama hilang ditelan perut laut yang dalamnya entah berapa meter. Tapi adalah yang awasi kami berdua. Tuhan... Sipadan jauh lebih cantik, ikan-ikan dan coral buat aku terasa macam tak puas mata pandang. Nak tangkap dan kejar, tapi mustahil. Tapi memang cantik sangat. Buat rasa kagum aku bertambah-tambah.

21 April, hari terakhir di Pulau Mabul, hari ni kecuali group akhir ke Pulau Sipadan, yang lain-lain semuanya tak turun ke laut. Aku pun dan tak sanggup sebab aku rasa dah letih sangat dan muka pun dah hitam terbakar. Pagi tu, lepas hajat nak tengok sunrise tak kesampaian gara-gara hujan lebat sampai awal pagi, aku, Shanika, Des, Reza, Ainul dan Ha pergi pusing kampung. Kampung tu kecik aje, tapi sebab berjalan dalam panas, terasa jauh. Kiranya, percutian aku lengkap, darat laut habis diredah. Dalam pukul 2.oo, kami bertolak meninggalkan Pulau Mabul dengan seribu satu kenangan yang tak akan pudar dari ingatan sampai bila-bila. Ya... aku seronok walaupun pada awalnya, ada pelbagai rasa bergolak hebat dalam dada. Kalau ada rezeki, insya-ALLAH... satu hari nanti aku akan sampai sekali lagi. Kalau ada rezeki...







You Might Also Like

7 comments

  1. akak x nak ke wat citer pasal dilema cekgu2 zaman skarang.... i mean,dlm olahan akak la...

    ReplyDelete
  2. NoRT-bukan x nak buat...cuma tak berapa nak reti. tp...sapa tahu satu ari nanti kan NoRT?

    ReplyDelete
  3. suka 'Memoir Seorg Guru" ..olahan Azizi Abdullah...

    ReplyDelete
  4. best eh nvl tu? akak ada, tp x baca lg... hehehe, nantilah tunggu lapang sikit...

    ReplyDelete
  5. best la gak... sy ni malas bc novel.. kang nti brangan lak diri sdiri dlm novel tuh... huahuahua... pe novel yg akak paling suka akak pnah wat ye? scara jujurnye la...

    ReplyDelete
  6. emmm...klu tanya akak, mestilah akak jwb semua sekali akak suka wlupun bkn semua org suka. sbnya...utk hasilkan 1 novel, terlalu banyak masa yg dh akak gunakan. boleh jwb cm tu? bolehlah...

    ReplyDelete
  7. gorgeous beach babes.

    http://usaparttime.blogspot.com

    ReplyDelete