- TERENGGANU nAnTi SaYa DaTaNg LaGi TaU! -

10:11 AM

Saya dah pun masuk dalam kategori bongkok tiga, tapi saya belum pernah pergi ke Terengganu dalam erti kata yang sebenar. Rasa nak tergelakkan bila tahu ANAK MALAYSIA yang cintakan tanah air, tapi masih belum pergi ke salah sebuah negeri yang ada dalam MALAYSIA? Kalau ada yang nak gelak, gelak ajelah kawan! Sebab hari ni mood saya sangat baik dan saya kalau boleh tak nak marah-marah. Ada majlis Hari Raya Aidilfitri Jabatan Penerbitan hari ni, dapat makan banyak, tentulah kena senyum dan ketawa. Betul tak? Sebenarnya selain dari Terengganu, satu-satunya negeri yang belum saya jejakkan kaki dalam erti kata yang sebenar, Sarawak. Bertahun-tahun merancang mahu ke sana, tapi sampai ke saat ini tetap juga belum sampai. Balik-balik, langkah saya hanya tersekat setakat Sabah semata-mata. Tapi... flight yang saya naik pernah landing kat Lapangan Terbang Miri sebab cuaca buruk. Kalau macam tu, saya dah dikira sampai ke Sarawak atau tak walaupun kaki saya tak cecah tanah Sarawak? Kalau tak kira, saya pergi bila ada rezeki dan umur ajelah nanti. Saya percaya, kalau ada rezeki tentu tak akan ke mana.

Saya katakan saya belum pergi ke Terengganu dalam erti kata sebenar sebab saya bukanlah tak pernah jejakkan kaki langsung ke tanah Terengganu tu. Pernah sekali berhenti semata-mata beli keropok lekor dalam perjalanan balik daripada Kelantan ke Johor Bahru. Sekali lagi masa saya outstation ke Cherating. Saya dan dua lagi kawan masuk border Terengganu semata-mata nak makan keropok lekor, otak-otak dan sata. Hujan yang sangat lebat kami redah semata-mata nak tunaikan hajat makan makanan yang popular di Terengganu tu, selain daripada menunaikan permintaan seorang kawan yang mengandung ketika tu.

Tapi minggu lepas [16-18 September 2011], saya betul-betul sampai ke Terengganu. Bukan lagi sekadar lalu, berhenti atau makan keropok lekor. Kali ni siap berjalan-jalan dan menginap selama dua malam. Terima kasih pada Iza dan keluarga yang sudi menerima kedatangan saya dan Fida. Mereka bukan sekadar menerima, siap kata supaya lain kali datang lagi. Malah menyuruh kami anggap mereka keluarga memandangkan kami berdua memang tak ada kaum kerabat di Terengganu. Kalau bukan sebab mereka anak-beranak mungkin saya tak ke sana hujung minggu lepas. Bukan juga bermakna saya tak boleh pergi sendiri, tentu aje boleh kalau saya mahu. Cumanya, bila tak ada dorongan, rasa nak pergi tu tak begitu tinggi peratusannya.

Saya tak tahu nak bercerita banyak tentang jalan-jalan cuci mata saya di sana. Mungkin saya boleh bercerita melalui gambar-gambar yang sempat saya tangkap di bawah nanti. Tapi saya tetap juga nak mengimbas sedikit sebanyak pengalaman kat sana. Saya dan Fida ke sana menaiki bas dengan alasan tak mahu penat memandu. Hanya, jika ada rezeki dan umur sampai ke sana lagi, kami tentu datang dengan kereta kerana lebih mudah dan boleh humban apa saja di dalam kereta tanpa perlu berfikir membawa baju sesedikit mungkin.

Seawal pagi Jumaat tu, kami sampai di Dungun dalam pukul 4.30 pagi dan diambil Iza dan adik dia. Awalnya saya mengaku yang saya rasa sangat segan sebab saya cuma pernah jumpa Iza, keluarga yang lain langsung saya tak kenal. Saya jadi lebih segan bila diajak ke rumah terbuka mak cik Iza. Tapi bila makin masa berlalu, saya makin selesa dan ya... saya sukakan keluarga Iza yang baik hati. Moga mereka semua selalu dalam rahmat ALLAH.

Kat kawasan rumah Iza yang terletak di Bukit Besi tu ada sebuah tasik yang cantik. Malangnya, saya tak sempat tangkap gambar. Mungkin pergi sekali lagi baru saya dapat tangkap gambar tasik yang cantik tu agaknya. Kami sempat juga singgah di Pantai Teluk Gadung, ambil dan hantar adik Iza yang belajar kat UITM sana. Cantik tempat tu! Pun tak ambil gambar sebab, entah... saya pun tak tahu kenapa saya tak bergambar. Kesimpulannya, kami sebenarnya banyak jalan-jalan cuci mata di Kuala Terengganu. Kami pergi Pantai Batu Buruk, Taman Tamadun Islam, Masjid Terapung, Masjid Kristal, Taman Warisan dan beberapa tempat lain.

Selain tu sebagai bonus, saya dapat jumpa Fatin Nabila, Mar Liana, Yuyu dan Ayu [adik Mar]. Sekejap aje kami semua berjumpa dan saya sebenarnya belum puas berborak dengan dia orang. Tapi... biarlah sekejap daripada tak ada peluang langsung. Bonus lagi bila Iza bawa kami ke rumah kawan dia yang dipanggil Kak Na yang rupa-rupanya membaca karya-karya saya. Muka terkejut Kak Na bila tau saya Aleya Aneesa, sampai ke hari ni masih mampu mengundang senyum kat bibir saya. Yang kelakarnya, banyak betul saya makan tapai di rumah Kak Na yang baik hati tu. Kenyang sampai ke petang. Dan lagi, saya sangat suka makan ikan bakar kat Taman Syahbandar. Sangat sedap!

Saya tak tahu lagi nak berkisah tentang apa, hanya boleh katakan yang saya seronok ke Terengganu. Bila ada umur dan rezeki saya pasti akan datang lagi. Untuk Iza sekeluarga, Kak Na dan kawan-kawan yang saya jumpa di sana, jangan serik dengan kedatangan saya. Kalau saya datang lagi, sambut tau! Apa pun, terima kasih sangat-sangat atas layanan baik kalian, saya hargai!








You Might Also Like

3 comments

  1. kak..nti jemput datang Kota Bharu, Kelantan plak..nti ezan bwk pg jalan2..

    ReplyDelete
  2. ok... akak suka sangat bila org ajak g jalan2 ni. nanti ada rezeki, ada umur... akak dtg sana ya... ;-)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete