- BICARA CACAMERBA! -

7:56 AM

26 Ramadan! Orang lain makin puasa, makin rajin buat apa aje. Tapi saya makin puasa, makin malas nak memeriahkan Rumah Ketiga saya ni [Rumah pertama, Rumah Pink. Rumah kedua, Rumah Abah]. Padahal kalau nak diikutkan, banyak benar yang boleh saya kisahkan di sini. Rumah yang saya bagi nama Rumah Ketiga. Saya kan, memang suka berkisah. Cuma itulah, lately ni saya memang penuh dengan kemalasan. Kerja saya setiap hari, tengok TV, tengok TV dan tengok TV terus. Dan bila rasa malas muncul, kerja yang mudah jadi macam sukar. Contohnya, nak menaip-naip di PC ni.

Hari ni pun saya muncul di Rumah Ketiga saya ni dengan rasa menggebu-gebu nak berkisah, tapi... saya tak tahu pula apa yang nak dikisahkan dengan jelas. Cumanya terasa macam lama benar saya biarkan Rumah Ketiga saya ni gersang tanpa bebelan daripada jari-jemari gemuk saya ni sampai ada yang dah mula bertanya-tanya. Sungguh saya terharu, bila beberapa orang berkata saya dah makin sepi di sini. Macam hilang ditelan bumi aje. Bukannya tak ada cerita, ada aje cerita. Misalnya, dua minggu lepas saya berbuka di Tapah selama dua hari dua malam.

Jadinya, bertitik-tolak daripada itu, hari ni saya mahu membebel tentang saya dan masalah tidur yang saya alami. Tapi bukanlah kisah penting, mungkin juga N3 saya hari ni agak cacamerba. Anggap ajelah saya sekarang ni masih berada dalam proses memanaskan jari-jemari dan otak yang kadang-kadang terasa seakan-akan kosong.

Rumah Tapah! Sebuah rumah yang bukan milik saya tapi setiap kali jejak ke sana, saya terasa seolah-olah ada di rumah sendiri. Saya boleh buat apa saja yang saya suka, malah saya bebas bercakap apa saja yang saya nak. Bahkan kadang-kadang, saya siap order mahu makan apa dan mereka yang baik hati itu, tetap melayan kerenah saya. Bila saya tak kata nak makan apa, mereka yang baik hati tu pula yang tanya saya, apa yang masih saya makan. Mereka betul-betul macam keluarga saya.

Sejujurnya, saya memang jenis cepat mesra dengan orang walaupun pada awalnya saya kelihatan seperti kaku dan sombong. Saya ni ibarat tak kenal maka tak cinta. Bila dah kenal, memang tak larat nak layan saya bercakap. Agaknya, ada juga yang bosan bila dan kenal sebab mulut saya ada masa-masanya bila dah bercakap memang agak suka nak berhenti. Itu... belum lagi bila saya duduk sendiri, saya mula menyanyi apa aje lagu yang melintas di kepala saya. dan lebih pelik lagi, saya pegang aje span basuh pinggan, automatik ada lagu keluar dari mulut saya. Kata orang tua, “Jangan menyanyi bila basuh pinggan sebab nanti dapat suami tua”. Kata Kak Long saya, “Tak adalah! Akak dulu-dulu nyanyi juga masa basuh pinggan. Tengok-tengok akak kahwin dengan lelaki sama umur”. Kan... Kak Long saya memang ada dalam serius, pandai juga bergurau.

Berbalik pada cerita tadi, walaupun saya mudah mesra, saya sebenarnya tak mudah nak bermalam berhari-hari di rumah orang. Kecuali rumah adik-beradik saya, saya memang agak berat hati tidur luar selain daripada rumah sendiri. Bukanlah saya berlagak. Tidak. Tapi saya memang sangat mementingkan keselesaan bila nak tidur sebab saya bukannya mudah lena macam orang lain. Bukan jenis letak aje kepala, terus lena sampai ke pagi. Kalau saya masuk tidur, setengah jam atau sejam kemudian baru saya akan tidur. Kadang-kadang, sampai berjam-jam, kadang-kadang langsung tak tidur sampai ke pagi. Bila saya dah tidur, saya akan jaga berkali-kali sampai saya sendiri letih nak melelapkan kembali mata yang terjaga.

Sebab itulah, saya lebih suka pilih tidur di rumah sendiri. Sungguh, saya memang sangat menghargai masa tidur saya. Bukan rumah orang tak selesa, hanya rumah orang tetap rumah orang. Tak boleh bertingkah seperti rumah sendiri, bimbang akan mengganggu. Tapi rumah yang di Tapah itu berjaya buat saya rasa selesa. Setiap kali nak balik semula ke KL, hati saya selalu rasa berat, sama berat setiap kali saya nak tinggalkan Rumah Abah. Betul... keluarga yang di Tapah itu dah saya anggap seperti keluarga saya sendiri kerana mereka juga melayan saya sangat baik.

Saya juga bukan jenis suka nak berkeluarga angkat. Sejak zaman sekolah sampai menginjak ke zaman universiti, saya tak gemar dengan perkataan adik angkat, abang angkat, kakak angkat, mak bapa angkat dan angkat-angkat yang lain walaupun ada juga yang merisik-risik mahu menjadikan saya keluarga angkat merek. Bagi saya, keluarga orang tak mungkin boleh jadi keluarga sendiri. Saya rasa sangat janggal! Kalau baik pun, baik ajelah. Tak perlulah sampai mengaku bersaudara angkat. Pelikkan saya ni? Tapi itulah saya, saya yang mungkin sama dengan segelintir orang di luar sana. Sampai setua ini pun, saya hanya ada 2 orang kakak angkat aje. Itu pun saya kenal mereka selepas menjengah dunia pekerjaan. 1 ada di JB dan 1 lagi ada di KL. Selebihnya, saya anggap yang ada di Rumah Tapah itu keluarga angkat saya kerana kedatangan saya ke sana sentiasa dialu-alukan dengan tangan terbuka. Hendaknya, sampai bila-bila pun kami akan terus berbaik-baik. Moga ALLAH pelihara ikatan tanpa tali yang terjalin antara kami.

Apa lagi yang nak saya kisahkan hari ni? Tak adalah! Minda saya seperti kosong, kosong dan kosong. Makanya, jumpa lagi di lain N3 ya... ;-)

You Might Also Like

2 comments

  1. ehhehe..teringat masa duk penara, sy ajak awk tidur rumah saya, teman tidur saya (sy yang sgt penakut nk tidur sorang2..ahhah),

    ReplyDelete
  2. kte pernah juga tidur kat rumah sewa diana masa kat sentul kan? yang kte tengok teater kt dbp tu... hehehe...

    ReplyDelete