- SYAWAL SESUKA HATI... -

By | 3:53 PM 1 comment
Hoho... dalam diam yang tak pernah kenal erti diam, rupa-rupanya lagi 3 hari Ramadan bakal melabuhkan tirainya, memberi peluang pada Si Syawal menjalankan rutin yang telah pun tertulis sejak azali lagi. Cepatnya masa berlalu tinggalkan manusia dengan cerita yang tersendiri.

Ramadan, Syawal... dalam banyak-banyak bulan, saya rasa dua bulan itulah yang selalu ditunggu-tunggu oleh setiap orang Islam yang ada dalam dunia ni. Ramadan ditunggu sebab ramai yang mahu mengambil keberkatan yang memang dijanjikan ALLAH. Tak kurang juga yang ambil kesempatan memperbaiki diri. Maklumlah... kita manusia, selalu saja alpa dalam menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan pada kita. Bukanlah bermakna bulan-bulan lain kita tak boleh mengubah diri. Boleh dan sudah semestinya dialu-alukan. Tapi bulan ni kan, syaitan dirantai? Makanya bila sudah bertekad, tentu tak ada bisikan-bisikan halus yang meminta kita supaya tak terus melakukan kebaikan [Ni... kalau syaitan baca N3 ni, mahunya kepala saya diketuk ketampi berkali-kali].

Dan Syawal, bulan kemenangan bagi umat Islam yang dah berusaha bermati-matian menahan diri daripada lapar dan dahaga, di samping amalan-amalan buruk yang lain juga selama sebulan. Saya yakin dan pasti, ramai yang tunggu bulan ni. Kalau tak, takkanlah ada yang sanggup cat rumah, tukar perabot rumah, beli kuih berjenis-jenis, beli baju berkayu-kayu, beli kasut sehabis cantik. Belum lagi masuk tudung yang berlayer-layer dan sarat dengan warna-warni. Ada tu, warna tudung aje lebih banyak daripada warna pelangi yang sesekali menjengahkan muka. Kalau ditanya dengan soalan, “Ni warna apa sebenarnya?”. Confirm... terkulat-kulat nak menjawab. Hijau biru kuning muka sebab tak tahu. Lebam-lebam bibir sebab terketar-ketar tak tahu nak kata apa pada yang bertanya. Opsss... bahasa saya sangat melampau kan?

Tapi sejujurnya, saya juga sukakan Syawal. Sebabnya, masa tulah boleh pakai baju kurung yang lip-lap macam lampu kelip-kelip kat rumah. Kalau tak, baju kurung fungsinya hanya pada hari bekerja, lokasinya di pejabat. Bukannya tak boleh pakai pada hari lain, mestilah boleh sebab tak ada undang-undang yang mengatakan ‘ANDA DILARANG MEMAKAI BAJU KURUNG DI RUMAH SELAIN DARIPADA HARI RAYA’. Tapi saya fikir betapa janggalnya rasa bila pakai baju kurung kat rumah tanpa sebab yang kukuh. Misalnya, semua baju t-shirt dah kotor atau pun tak kering sebab hujan turun tak berhenti. Tak pun kenangkan cuaca yang panas berbahang, tak lalu kot nak kenakan baju sesopan itu kat rumah. Dah tu susah pula nak melangkah.

Selain tu, boleh makan banyak-banyak sampai perut rasa macam belon. Bukan bererti hari lain tak boleh makan sampai pecah perut, boleh aje kalau sanggup. Tapi hari-hari lain mana ada ketupat, mana ada lemang. Kalau ada pun, rasanya tak sama dengan ketupat dan rendang hari raya. Itu... bagi sayalah! Kalau orang lain tak setuju, saya tak marah. Lain orang, kan lain jalan fikirnya? Kalau semua sama... alangkah hidup ini tak ada variasinya. Tentu akan jadi kaku dan sangat beku. Bosannya!

Tapi yang lebih penting, dapat bergambar beramai-ramai dengan kaum keluarga. Pun, boleh juga bergambar hari-hari lain kalau mahu. Cumanya, bukannya mudah nak mengumpulkan semua ahli keluarga kalau bukan hari raya. Itu pun... bagi keluarga besar macam keluarga saya, seksa yang amat benar. Kejap-kejap orang ni tak ada sebab pergi kubur atuk dan nenek saya, kejap-kejap bawa anak-anak naik motor pusing kampung sebab dah mula buat hal gara-gara tak cukup tidur, kejap-kejap ada yang makan entah untuk kali berapa. Kejap-kejap ada yang pergi rumah mentua yang hanya sekangkang kera. Pendek kata, memang tak mudah. Perlukan kesabaran yang tinggi.

Itu belum lagi dengan tingkah anak-anak buah saya. Saya tak tahu kenapa, tapi... setiap kali malam raya, dia orang sangat tak gemar tidur. Ada sekali tu siap ajak Pak Ngah dia orang berjaga sampai ke pagi sebab yang dipanggil Pak Ngah tu sangat suka melayan kerenah anak-anak buah yang entah apa-apa. Kalau umur belas-belas tahun dan dah sekolah menengah, tahan lagi sebab dah besar. Tapi anak-anak buah saya semuanya sekolah rendah. Dah tu yang umur 2-4 tahun pun ikut tidur pukul 4.00-5.00 pagi. Saya memang tak boleh tahan dengan yang satu ni. Sebabnya, saya tahu dah macam mana jadinya pagi raya. Memang tak sah kalau tak melalak meraung macam kena pukul dengan rotan. Itu... gara-gara tak cukup tidurlah tu. Dah tahu umur macam tu, masih ada hati nak berjaga macam orang dewasa. Sabar ajelah!

Tapi sebenarnya, kerenah-kerenah macam tulah yang membuatkan raya saya meriah. Taklah kaku dan beku tak berseri macam malam. Cumanya... sekarang ni, saya tiba-tiba aje jadi rindu pada nenek saya. Sejak dia tak ada hampir tiga tahun lalu, raya saya terasa ada kekurangan. Tapi... janji ALLAH untuk setakat itu. Moga nenek saya ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Al-fatihah...
Newer Post Older Post Home

1 comment:

  1. Selamat hari raya & maaf zahir batin dik. Walaupun kita berjiran tapi tak sempat nak jumpa. hehehehe...

    ReplyDelete