CUTI YANG TAK BERMAKNA...

Wah... sampai 3 tanda seru ya kau bagi kat tajuk tu, Aleya Aneesa! Hokey itu tanda marah. Tapi bukan marah pada sesiapa, marahkan diri sendiri sebab tamak. Kenapa tamak? Hem... sebab memang tamak pun saya ni dan sepatutnya tamak tu tak boleh berlaku. Cumanya, nak buat macam mana. Kalau dah penulis tu walaupun dah berabad tak menulis, tetap juga tak boleh lari daripada sikap penulis tu.

Alkisahnya, saya ni dah berjanji dengan geng RATU nak siapkan sebuah cerita pendek yang tak terlalu pendek. Tapi tak sepanjang sebuah novel. Kiranya macam cerita TETAPLAH DI SISIKU yang terdapat dalam ANTOLOGI: SAYANG, yang di dalamnya ada karya SAYA, AISYA SOFEA, ANIS AYUNI dan ROZITA ABD. WAHAB. Apa? Tak tahu buku tu wujud? Aduhai... sampainya hati!

Ya, buku tu memang wujud dan merupakan keluaran Mei 2015. Keluar tepat masa Pesta Buku Antarabangsa KL tahun ni. Ketika buku ni dilahirkan (Apa kau fikir budak nak lahir-lahir bagai?), saya ada kat UK (Wah... saya masih rindukan suasana nyaman kat sana tu). Tapi bukan saya menetap di sana hokey. Masa tu saya saja-saja jalan-jalan cuci mata sambil menghabiskan duit (Menitik peluh sebab bukan sikit duit yang keluar). Tak percaya buku tu wujud? Cuba search kat internet. Boleh tahan menarik cover dia, tau. Hahaha... makin lama haku makin ada potensi jadi manusia perasan gila. Sesekali, tak salah kot!

Okey, berbalik pada kisah tamak tadi (Bukan tamak duit atau yang seangkatan dengannya hokey!). Memang saya ada janji nak siapkan sebuah kisah dengan kakak-kakak baik lagi cantik tu, iaitu LYNN DAYANA, HEZZY AZRA DAN DHIYA ZAFIRA. Lebih sadis lagi, deadline dah sangat dekat. Malangnya, sampai ke hari ni saya masih tak mampu menggarap apa-apa. Ada yang kata, sebab saya terkena panah Arjuna Beta. Ada yang kata dalam kepala saya hanya ada ELID, sebab tu stuck. Dan ada yang kata, selama ni saya dah terlalu banyak bekerja dalam bidang penulisan dan kini, ALLAH nak bagi saya peluang berehat sambil uruskan majlis saya yang hanya tinggal beberapa bulan lagi tu. Untuk ketiga-tiga tu, saya suka pendapat yang ketiga sebab memang mampu memotivasikan diri, terpujuk hati yang rawan. Sedangkan dua lagi, buat malu kaum aje wei! Saya ni dah tua dah, sikit lagi nak bongkok tiga. Memang tak sesuailah nak biarkan hidup diawang-awangan gara-gara terkena panah asmara.

Sungguh saya tahu kat mana silap, saya seakan-akan dan tak boleh menulis lagi. Hati macam dah tawar tak bergula dalam bidang penulisan dan saya... sangat-sangat-sangat tak suka dengan apa yang saya rasa sekarang ni. Rasa nak menulis menggebu-gebu tapi tak ada apa-apa yang mampu saya keluarkan. Dan saya akui, saya ‘sakit’ dengan keadaan sekarang ni. Hidup rasa macam tak lengkap bila dah berbulan-bulan tak menulis. Perasaan ni... penulis-penulis lain rasa juga ke?

Tapi sebab dah berjanji, saya cuba juga meramahkan jari-jemari saya yang tak runcing ni cuti Sabtu & Ahad lepas sebab tak nak mungkir janji. Macam biasa, bermula dengan draf sebab draf yang ada macam tak kena dengan jiwa saya. Saya fikir, saya taip dan lepas tu saya rasa kisah tu lebih sesuai untuk novel, bukan cerita pendek. Kemudian saya fikir dan saya taip lagi, dan saya masih merasakan hal yang sama. Keadaan yang sama berulang berkali-kali dan sudahnya saya tutup PC. Saya... stress! Kenapa dalam saat-saat kritikal macam ni, saya jadi manusia yang tamak? Saya... tak suka!

Cumanya, itulah! Cakap jujur, saya sebenarnya tak gemar tulis cerita pendek dan saya kalau boleh nak elakkan daripada menulisnya. Jiwa saya rasa terkongkong setiap kali disuruh buat. Mesti saya rasa tak puas dan macam ada benda yang tak selesai. Tapi sebab dah terlanjur berjanji, saya kena selesaikan dan saya harap ALLAH akan tolong saya. Lepas ni, mungkin saya akan cuba elakkan apalagi bila melibatkan janji dengan orang lain. Dan, deadline... itu kelemahan saya! Selama ni, saya menulis sebab saya suka nak menulis tanpa ada paksaan daripada sesiapa. Pendek kata, saya penulis bebas yang menulis mengikut angin sendiri. Kalau saya nak menulis, saya akan menulis. Kalau rasa nak menulis tak ada, maka rehat panjanglah saya macam sekarang ni. Hanya... rehat kali ni dah terlalu panjang dan saya... TAKUT! 

2 comments: