JENGAH! JENGAH!

By | 8:18 AM Leave a Comment
Hello... rumah yang makin sepi. Rindu saya tak? Apa... tak? Hem... tak apa! Gue faham banget kok. Jujur cakap, bukan tak rindu nak menjengah ke sini. Sangat rindu! Macam nak rak pun ada juga kot rasanya.  Tapi apakan daya, kemalasan melanda jiwa.  Lebih daripada itu, masa pun makin cemburu. Maklumlah, sejak ke belakangan ni banyak benda dah berubah.

Sebenarnya tak ada apa sangat pun yang berubah. Saya auta aje lebih. Rutin masih berjalan seperti biasa. Pergi kerja pukul 6.30 – 6.45 pagi. Balik 4.30 – 4.40 petang. Cumanya, hampir 10 tahun bekerja di Bahagian Buku Sastera, akhirnya kini pindah di Bahagian Penguatkuasaan. Dah 5 bulan, tapi sampai ke hari ini masih berusaha menyesuaikan diri dengan bidang kerja yang jauh berbeza dari dulu (Oh... rindunya nak mengedit manuskrip). Kawan-kawan yang kebanyakannya saya tak kenal (Rindunya kawan-kawan lama yang keletah dan banyak mulut). Persekitaran yang tak sama walaupun masih berada di bawah payung Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kalau ditanya pada hati, saya suka ke tak kerja sekarang ni? Saya tak dapat bagi jawapan yang tepat. Mungkin sebab jiwa saya masih ter tinggal di tempat lama. Tapi di sisi yang lain, saya tahu masanya memang tepat. ALLAH tahu yang saya tak mampu lagi bertahan di sana. Sebelum pindah dulu pun jiwa saya macam dah tak ada. Ikhlas dah makin jauh. Jadinya, hari-hari saya minta supaya diberikan jalan keluar. Dan kerana ALLAH itu MAHA MENDENGAR dan MEMAHAMI, akhirnya doa saya dikabulkan. Bulan Jun 2015, dengan berat hati saya tinggalkan Bahagian yang dah banyak menyaksikan jatuh bangun saya. Kenapa berat hati sedangkan jiwa dah tak ada? Hem... tempat jatuh lagikan dikenang, kan?

Dan di tempat baru ini, walaupun ramai yang anggap saya dah ‘selamat’, tapi taklah semudah itu. Kerja kat sini nampak ringan tapi sebenarnya sangat berat. Bukan mudah bila terlibat dengan orang awam. Iklan dan soalan tentang bahasa yang diajukan sering buat saya tak mampu bergerak bangun bila dah sampai rumah sebab terlalu letih. Otak selalu rasa kosong dan yang paling sadis, saya tak mampu menulis dengan otak yang kosong dan badan yang lesu walaupun saya tak angkat kayu balak. Yang ada di kepala saya bila balik, tidur, tidur dan tidur.

Sedih! Ya... malu nak mengaku tapi saya rasa sedih gila bila keinginan nak menggarap cerita baru menggebu-gebu tapi tak mampu. Tapi sampai ke hari ni, saya masih minta pada DIA YANG SATU supaya saya boleh kembali menulis. Saya rindu nak baca novel, saya rindu nak beli novel, saya rindu nak menulis, saya rindu nak larut dalam setiap cerita yang saya garap.

Ok... saya tinggalkan cerita kerja saya yang tak pernah selesai dan mungkin tak akan selesai sampai bila-bila. Nak cerita fasal hidup pulak wei! Hah... hidup? Hahaha... pun tak ada apa yang menarik sangat. Tetap juga saya macam Marwati Wahab atau nama tipu-tipuan Aleya Aneesa. Langsung tak ada yang berubah ke? Hokey... itu tipu! Tak mungkin tak ada yang berubah bila memang ada perubahan yang berlaku. Sikit aje!  Ya betul... sikit aje! Kenapa sikit aje? Jawapannya... TUNGGU NEXT  N3. Dadadada... dulu, ;-)
Newer Post Older Post Home

0 comments: