DIA DAN BIARLAH DIA HENDAKNYA...

1:36 PM

Hai... kita jumpa lagi! Wah... ni kira rekod untuk tahun ni sebab saya mampu menulis N3 kedua untuk hari ni, 13 November 2015. Selalunya, lepas berbulan-bulan barulah saya ramahkan jari-jemari gemuk ni untuk menconteng sesuatu. Kemudian, saya jadi tertanya-tanya sendiri, ada ke orang yang nak jengah rumah bersawang ni? Dan lepas, tu saya kata reda ajelah kalau dah tak ada orang nak datang. Siapa yang tahan kalau asyik nampak sarang labah-labah yang tak bersapu. Sekali masuk, entah-entah boleh sesat sebab depan dan belakang, kiri dan kanan, sama aje. Ye ke tak?

Ok... saya berbalik pada kisah sekerat jalan pagi tadi. Yang konon-kononnya, ada berlaku sikit perubahan dalam hidup saya sekarang ni. Kenapa sikit? Sebab memang sikit sungguh yang jadi. Dan lagi... sebab saya tak kahwin lagi. Kalau kahwin mungkin boleh dipanggil banyak. Kan?  Bila nak kahwin? Hahaha... itu memang soalan yang banyak orang gemar keluarkan, lebih-lebih lagi orang yang dah ada keluarga. Kononnya, kahwin itu penamat pada sebuah kisah sedih dalam hidup. Haktui, cuma omong kosong! Opsss... terludah pulak kita. Tapi bukanlah semua orang, dalam dunia ni saya percaya masih ada ramai orang baik. Orang yang tahu menjaga lidah biar sampai tak menggores hati orang lain. Hendaknya, biarlah saya jadi sebahagian daripada mereka itu. Kalaupun belum sampai ke tahap itu, suatu hari yang belum pasti, insya-ALLAH. Nak jadi apa kalau terus-menerus membiarkan diri tenggelam dalam hal-hal yang buruk, kan? Mohon doakan saya jadi baik ya dan saya akan mendoakan korang supaya jadi lebih baik lagi. Kenapa lebih baik? Sebab bila sudi doakan saya, itu tandanya korang memang dah baik, so perlu jadi lebih baik lagi. Orang kurang baik tentu tak mahu mendoakan orang lain. Betul tak?

Dan perubahan saya? Hahaha... nak cerita tak nak cerita sama banyak aje rasa sebab malu. Tapi memandangkan blog ni dah semacam diari untuk saya, nak jugalah menconteng sesuatu tentang LID (Lelaki Itu Dia). Konon-konon, nak bagi anak cucu baca suatu hari nanti. Hoho. Okey, LID ni tak merujuk pada tajuk novel kesayangan saya tu. Tak ada kaitan sama sekali walaupun untuk 0.01%. Tapi LID yang ini, merujuk pada dia yang kini ada dalam hidup saya. Poyo sangat kau ni Aleya Aneesa oi! Eh... jangan salah faham dulu! LID masih bukan suami saya, tapi insya-ALLAH kalau diizinkan ALLAH, dialah yang akan menjadi imam saya tak lama lagi. Doakan urusan kami dipermudahkan, ok kawan-kawan, ;-)

Ya... ya... saya tahu dan pasti, tentu ada yang bakal termuntah atau sebenarnya dah termuntah bila aje baca perenggan kat atas. Jadinya, sebelum korang dikejarkan ke hopital kerana tiba-tiba jatuh sakit hanya sebeb rasa meluat dan jengkel dengan contengan saya, silalah tinggalkan rumah ni buat seketika dan datang semula bila rasa dah sihat. Saya mahu terus berhikayat tentang LID tu. Wakakaka...

Taklah! Saya acah-acah aje. Tak ada apa pun yang nak diceritakan tentang LID tu. Dia hanya lelaki biasa. Macam saya, macam korang. Dilahirkan dengan pakej yang lengkap. Tapi bukan merujuk pada rupa, sebaliknya pakej baik dan buruk yang tersendiri, sama macam gue juga kok. Sungguh, dia memang biasa-biasa aje pun kalau tengok, (Dear, jangan marah – sila ambil baldi korang dan lepaskan rasa mual tu). Tapi kerana biasa-biasa aje dia tulah saya pilih dia dan kemudian lama-lama, biasa-biasa aje dia tu jadi luar biasa di mata seorang saya, Marwati Wahab. Eh... geli-geli aje rasanya bila Aleya Aneesa tulis macam ni kan? Hahaha. Sila muntah lagi, lagi dan lagi.

Saya tahu, ramai antara kenalan yang nyaris-nyaris nak dapat sawan (Uwek, perasan gila kau ni!) bila tup-tup ada pic saya pakai baju pengantin kat FB (Bukan saya yang masukkan ok, orang lain). Hoho... sesungguhnya tolonglah jangan tertipu. Saya masih belum bergelar pengantin, jauh sekali mak pengantin. Yang saya pernah jadi, adik dan kakak pengantin aje. Tapi saya tak juga nak nafikan yang itu memang gambar saya, sekali-kali tidak disuperimpose oleh orang yang tak bertanggungjawab (Phui... bajet kau retis ke?).

Ya, hujung Ogos 2015 yang lepas, saya diikat LID. Cuma... sebelah kaki aje sebab baru bertunang, kan? Sebelah lagi masih bebas macam burung merpati putih. Tapi bermula daripada detik itu, sebenarnya banyak hal berubah dalam hidup saya, sikit demi sikit. Bukanlah perubahan yang tak elok, tapi saya usaha untuk jadi lebih baik (Tapi bukan maksud dulu saya tak baik hokey!). Ditakdirkan hidup dengan LID nanti, saya mahu jadi yang terbaik walaupun saya bukanlah jenis baik-baik-baik gila. Cukup-cukup makan aje, kata orang!

Siapa dia? Macam mana kenal? Berapa lama kenal? Jumpa kat mana? (LID suruh jawab - jumpa kat bus stop pada orang yang tanya dan saya tambah kat dia, bus stop kat Melaka. Hahaha... dua-dua pun 2x5, loyar buruk). Macam mana tetiba aje boleh bertunang? Dan ada lagi soalan lain. Sebenarnya, soalan-soalan tu kerap ditanyakan pada saya. Yalah kata diaorang, tak ada angin tak ada ribut, alih-alih cipta kontroversi kat FB (Menipu diaorang ni. Saya cuma penulis cabuk, kontroversi celah mana?). Kononnya, tak pernah dengar pergi dating. Tak pernah ada gambar si dia dalam FB. Tak ada status-status geli-geleman kat FB. Ada yang tanya secara berdepan, ada juga kat alam maya. Ada yang saya ceritakan seringkas mungkin, ada yang saya tak jawab langsung. Bukannya sombong atau bajet gud-gud ya. Tak sama sekali sebab saya bukan siapa-siapa untuk perasan bagus gitu gaya. Saya sedar tak ada korang sebagai pembaca, saya tak mungkin boleh bergelar penulis walaupun sekarang ni saya dah macam jadi penulis suam-suam kuku aje (nangis sampai banjir).

Hanya... saya fikir itu hal peribadi saya dan LID. Kisah kami tak menarik untuk dikhabarkan pada orang, hanya kisah biasa yang langsung tak sama macam kisah yang ditulis saya dalam novel. Tak ada sikit pun yang terkena batang hidung kami sebab memang bukan cara saya mengungkap kisah sendiri. Malu kot! Dan kalau boleh, nak tutup rapat-rapat.

Tapi biar macam mana pun kami kenal dan jumpa atau apa-apa aje tentang kami, saya hanya berharap dan berdoa biar segala-galanya dipermudahkan ALLAH. Kalau boleh, biarlah dia dan hanya dia aje. Saya dah terlalu tua, dan saya hanya nakkan hidup yang baik-baik... ;-)

You Might Also Like

3 comments

  1. Sebenarnya seronoklah dngar akak cerita pasal dia! Dh lama tunggu. Sebagai peminat setia, haha.. mmg dh lama tunggu akak kawen. Eh! Bkn apa, sbb nk tgk akak happy mcm org lain jgk. :')

    ReplyDelete
  2. @Sara Delisha: tq tau sudi baca blog akak yg dh bersawang tu. malu sebenarnya nak bercerita. akak cuit sikit2 aje buat kenangan. kotlah nk tunjuk kat anak cucu nanti. hehehe... ;-)

    ReplyDelete