- CeRiTa CuTi -

By | 3:16 PM Leave a Comment
Em... cepatnya masa berlalu, sedar2 esok dah hari Sabtu balik. Rasa macam baru aje semalam aku kat kampung. Cuti lagi, hehe... kira perasan sendiri aku ni. Atau lebih tepat lagi cuti kali ni aku rasa betul2 gembira, mungkin. 4 hari 4 malam, tak macam selalu kalau cuti aku cuma melepak kt rumah, makan, baca novel dan tidur puas2. Kali ni aku langsung tak dapat buat rutin tu.

Sabtu Siang – Lepas habis sesi tandatangan kt Plaza Angsana, sebelum balik aku singgah kedai kek, ambil balik kek yang aku tempah. Kek 2 x adalah cantik mana, Kak Long pesan nak kek strawberry tapi x ada, terpaksalah aku beli blueberry, janji ada perkataan ‘berry’ 2 kira okeylah tu. Sebenar kami nak sambut birthday anak buah aku yang ke-6 tahun.

Sabtu Malam – Aku sampai rumah dah agak lewat, balik2 tengok dah siap, bapa saudara aku dah mula nak baca doa kenduri selamat. Nasib sempat. Aku pergi dapat budak2 yang dah berkumpul, yang bestnya aku tengok bibir diaorang merah2. Tapi yang paling merah yang nak tiup lilin, aku tanya kenapa bibir adik merah, dia kata sebab dia nak sambut hari jadi, kenalah dia lebih sikit. Hilang kata2 sekejap aku macam mana nak balas. Pandainya dia menjawab. Pas 2 aku pun katalah yang muka dia buruk sebab lipstik dia merah benar. Dia percaya kot, terus dia suruh aku bersihkan.

Dah siap semuanya, tinggal nak tiup lilin. Tapi... masalahnya aku lupa nak minta lilin dan adik kt kedai 2 pun lupa nak bagi agaknya. Macam mana ni? Adik aku kata, ambik aje lilin yang besar, yg selalu orang guna bila x ada elektrik 2. Ada ke patut? Muka anak buah aku dah masam, yelah org dah beria-ia nak tiup lilinlah katakan. Semua dah tengok aku, aku senyum ajelah. Dah lupa nak buat macam mana. Mujur juga mak ada simpan lilin yg lepas2. Ada 3 batang, hah... itu pun dah cukup baik. Akhirnya selesai juga majlis kecil kami tu.

Ahad Siang – Balik dari Plaza Angsana, aku g hospital tengok kakak ipar abang yang baru lepas operation kaki yang patah. Keluarkan balik besi dari kaki. Alhamdulillah, keadaan Kak Amy pun dah elok. Masa sampai rumah hari dah agak petang. Adik aku ajak g pantai. Aku apalagi, terus setuju. Kami berempat, aku, adik aku, isteri dia dan kakak ipar aku pun cabut masa anak2 buah aku sibuk main kat laman rumah. Sorang pun tak perasan kteorg hilang. Kalau x mesti x jadi pergi. Kami ambik kupang, nak buat jemput2 untuk makan petang. Seronok gila lepak kat pantai yang dah lama aku x pergi. Ingat zaman sekolah dulu, 2lah tempat favourite aku.

Ahad Malam – Entah, aku x tau idea dtg dr mana dan siapa, tiba2 ada yg bg cadangan nak buat BBQ. Aku kata, aku ikut jer dan mmg jadi sungguh, malam 2 memang ada aktiviti panggang-memanggang. Idea kilat! Tapi aku tetap rasa seronok dapat duduk kat luar rumah 2, main dengan asap lagi. Hampir pukul 11.00 mlm, Kak Long dan keluarga dia balik sebab esok nak kerja. Tapi family abang dan adik aku masih ada. Diaorg g kerja daripada rumah mak.

Isnin – Semua orang dah balik dan pergi kerja, tinggal aku dan mak kat rumah. Tapi hajat nak melepak x dapat diteruskan bila sepupu aku minta teman dia pergi wisma, ambik I/C. Cis... rasa macam nak marah aje. Pergilah juga dan yg x bestnya, masa tunggu mak sedara aku ambik I/C 2, x ada tempat parking, pusing punya pusing rupanya sesat dah. Isyh, kt tempat sendiri pun boleh sesat ke? Tapi memang itulah yang jadi, pusing banyak kali barulah jumpa banyak kali. Petang, masa berbuka puasa, abang aku yg dah balik rumah dia paginya, datang balik. Sabar ajelah, mentang2lah rumah x jauh mana, senang aje pergi ngn balik ye.

Selasa – Mahu x mahu aku kena balik juga. Malasnya, masa nak naik bas sempat lagi aku cakap kat mak yang aku x puas cuti kali ni. Mak kata sebab x lekat kat rumah sangat. Ye... memang betullah 2, mak...
Newer Post Older Post Home

0 comments: