Tak Menarik Tapi Hati Suka VS Menarik Tapi Hati Kurang Suka...

Itulah persoalan yang aku fikirkan sejak beberapa minggu lalu. Bukannya apa, aku ada keluar dengan kawan2 satu opis baru2 ni. Kononnya nak tengok kalau2 ada kain yang berkenan di hati. Maklumlah aku kalau bab pilih memilih ni memang hancur sikit.

Selalunya apa yang aku suka atau apa yang aku rasa menarik, orang lain x suka dan anggap x menarik. Isyh... buruk benar ke cita rasa aku? Entah, bagi aku warna hitam, coklat, kelabu, biru gelap dan yang sewaktu dengannya, semuanya aku rasa dah cukup lawa. Tapi kawan2 aku kata x cantik langsung warna2 tu semua. Baru aku pegang satu kain dalam warna2 gelap tu, kawan2 aku pandang semacam. Dengan rupa orang x percaya pun ada juga. Diaorg kata muda lagi, jadi kenapa nak tutup usia 2 di sebalik warna2 macam tu? Pilihlah warna yang cerah2 sikit, kata diaorg. Aku hanya tersengih sambil letak balik kain yang 'tak cantik' 2. Ia ke x cantik?

Lepas 2 aku pegang pula satu kain, baru aku tengok2 dan belum pun tanya lagi, Kak Zai dah kata x cantik. Kuat pulak tu suara dia. Sekali lagi aku tersengih, dalam hati frustlah jugak sebab cantik tukan abstrak sifatnya. X sama bagi setiap orang. Jadi aku pun cakaplah kat diaorang, aku tengok kain 2 dengan hati, bukannya dengan mata. Tapi diaorg jawab, masalahnya orang lain tengok dengan mata, bukan dengan hati. Sudahnya aku ketawa dan x pilih lagi sebab malas, ada aje yang x kena kalau aku pilih. Dah nak balik 2 barulah aku beli, itu pun lepas 3 orang kata cantik, cuma aku aje yang kata x cantik. Aku pun dah malas nak fikir lagi, mungkin apa yang diaorg pilih 2 sesuai untuk aku, jadi rasanya x salah kalau terima pandangan orang lain sekali sekala kalau tujuannya elok. Tak jadi kudis pun.

Bila bawa balik kampung, mak aku cakap cantik. Tukang jahit kat rumah pun cakap cantik juga. Sah... memang aku punya cita rasa yang lain daripada yang lain. Tapi nak buat macam mana, kalau hati dah sukakan? Dan, bila tengok balik baju2 aku dalam almari... ye x ye juga, memang pun koleksi baju aku banyak warna gelap dan corak yang entah ape2. Kalau orang tengok mesti ketawa. Tapi sampai ke hari ni aku masih berfikir, "Tak Menarik Tapi Hati Suka VS Menarik Tapi Hati Kurang Suka", mana sebenarnya pilihan aku? Dan, mana pula pilihan kawan2? Hehe... sekian dulu, salam buat semua...

No comments:

Post a Comment