Aku yang Ditinggalkan...

Akhirnya hari yang paling aku x tunggu sejak beberapa bulan dulu dan x nak ingat, muncul juga. Ya, Nabiha akhirnya keluar juga daripada rumah yang aku sewa sekarang ni selepas setahun lebih jadi penghuni di situ. Cepat benar masa berlalu, sedar-sedar dia terpaksa tinggalkan aku. Rasa macam baru semalam aje aku lepak-lepak dengan dia depan TV sambil bercerita entah apa-apa. Tapi rasanya lebih banyak ketawa dan mengunyah makanan ringan daripada bercakap.

Lepas dia keluar, aku rasa macam nak menangis, sebenarnya aku dah nangis kot sebab aku tiba-tiba aje terasa macam ada ruang kosong dalam hati aku. Maklumlah, dia ni baik budaknya dan aku dah anggap dia macam adik aku sendiri. Dan, apa yang berlaku dalam hidup aku, sejak setahun ni aku kongsi dengan dia. Pahit, manis, payau, tawar, masin, semuanya ada dalam simpanan dia sebab aku lebih rapat dengan dia berbanding dengan orang lain dalam rumah tu. Malah cerita dulu-dulu pun aku dah kisahkan dekat dia, dia pun macam tu juga. Kadang-kadang sampai pukul 2.00 pagi aku dan dia bercerita. Pendek kata, aku rasa seronok duduk situ sebab ada dia.

Sekarang ni aku dah rasa lain banyak. Macam bertambah-tambah x seronok pun ada. Dalam erti kata lain, macam duduk dalam hutan yang di dalamnya cuma tinggal aku seorang, sebab antara aku dengan Rose memang tak banyak cakap. Rose boleh dikategorikan agak pendiam bila duduk kat rumah. Kiranya aku dan dia cuma bercakap benda yang penting-penting aje. Kadang-kadang kalau hari cuti, langsung tak bercakap sebab x tau topik apa yang patut aku gunakan bila nak berborak dengan dia. Rasa kelakar pun ada bila fikir2kan balik betapa aku boleh jadi pendiam bila berdepan dengan dia. Pdhal, selalunya aku ni agak kecoh jugalah. Tapi nak buat macam mana, aku dengan dia memang tak boleh nak masuk. Nabiha... lagilah x boleh nak ikut rentak kawan aku yang seorang tua tu. Yelah, tiap2 orangkan ada cara sendiri. Tak boleh fikir semuanya sama. Jadi aku hormat juga dekat Rose ni.

Apa pun, aku tetap mendoakan yang baik-baik buat Nabiha walau di mana saja dia berada. Mungkin selepas ni dia akan menetap di Kedah. Entah bila lagi aku boleh jumpa dengan dia? Semoga dia sentiasa dirahmati ALLAH dan terus suka karya-karya aku macam yang selalu dia kata. Hem... kenapa rasa tak seronok setiap kali kena tinggalkan? Dan kenyataannya, ditinggalkan dan meninggalkan tetap berlaku kepada setiap manusia...

** Gambar tu, bukan gambar Nabiha... gambar hiasan semata-mata**

No comments:

Post a Comment