Aku, Bikash, Shanika & Lepak-lepak...

By | 9:45 AM Leave a Comment
Pantasnya masa berlalu, sedar x sedar lagi dua hari dah nak raya. Macam x percaya pulak rasa, tapi kena percayalah juga sebab ini memang kenyataan. Dan, dari ni hari terakhir aku di KL sebab kejap lagi pukul 1.30 tengah hari dah nak balik Johor. Tapi... bukanlah balik terus, Ahad depan baliklah semula, kerja macam biasa.

Jadi, sebab dah nak raya sangat, semalam... aku, Bikash & Shanika sepakat untuk jumpa di gerai dekat2 dengan tempat tinggal kami. Maklumlah, kami duduk tempat yang sama, cuma lain2 blok aje. Tapi walaupun dekat x sampai berapa minit jalan kaki, boleh dikira dengan jari berapa kerap kami jumpa. Yelah, masing2 sibuk dengan tugas yang diamanahkan. Itu pun sepanjang puasa ni aku sempat jumpa Shanika dua kali, pertama masa buka puasa dengan dia tanpa Bikash sebab awek tu ada kerja, hujung minggu lepas pula, aku pergi teman Shanika pergi shopping. Jenuh juga kami gerak dari satu kedai ke satu kedai. Hujan pun selamba aje kami berdua berjalan tanpa payung. Buat-buat macam tak hujan aje. Setelah hampir 8 jam baru balik rumah. Letihnya TUHAN aje yang tahu.

Bikash pun aku ada jumpa masa awal2 puasa dulu sebab ada hal yang perlu diuruskan. Cuma Shanika dan Bikash aje yang x pernah jumpa sepanjang puasa ni. Sebab tulah kami berjanji semalam. Janjinya pukul 8.00, tapi aku sampai 8.10 sebab basuh baju. Masa tu cuma ada aku dengan Bikash aje sebab Shanika lambat sikit, dari opis. Diakan memang selalu sibuk, jadi kteorg dah biasa. Kat gerai tu aku dan Bikash duduk kt meja yg belum berkemas. Lama menunggu tapi masih x kemas2 juga sampai terpaksa panggil pekerja gerai tu. Yang kelakarnya, dia datang dengan pen dan kertas di tangan. Bukannya dia nak ambil order tapi rupa-rupanya nak kira. Ketawa sekejap aku dibuatnya, belum makan dah kena bayar ke? Lepas tu, tunggu dua gelas air sampai setengah jam. Nasib baik aku dah minum siap2 kat rumah. Kalau x mesti lagi bengang.

Sementara tunggu Shanika, lamalah juga aku dengan Bikash borak, macam-macam cerita keluar. Kejap itu dan kejap ini, rasanya macam tak cukup mulut aje. Pukul 9 lebih, dekat2 pukul 10 baru Shanika sampai. Itu pun jenuh dia tunggu kopi ais yang dia order x sampai-sampai. Kesian aku tengok budak kecik tu macam lipas kudung. Dia kata kejap lagi dia kena pergi opis lagi. Mak ai, orang lain pun kerja juga. Tapi dah pukul 11.30 malam, aku rasa mcm dah x sesuai kalau dia patah balik pergi opis. Akhirnya dia x jadi pergi, kerja memang x akan pernah habis. Masa tu juga adik Bikash datang, seronok pulak dapat menyakat budak tu. Tapi pas tu aku pulak yang kena, lebih2 lagi pasal telefon awam... hahaha, dalam diam2 ye.

Lepas salam peluk cium dengan dia orang, masing2 balik rumah sendiri. Sedihnya bila masing2 ucap selamat hari raya. Tapi kejap aje rasa sedih tu sebab tak lama lagi masih boleh jumpa lagi. Cumanya x tahu bila masanya. Yang pasti kalau ada umur dan rezeki, pasti ada lagi pertemuan. So, selagi ada nafas dan nadi jangan pernah berhenti berharap.. Sekian...
Newer Post Older Post Home

0 comments: