- Tahniah -

Cuaca di luar nampaknya agak mendung. Harap-harap petang ni tak hujan lebat macam semalam. Bukannya tak suka hujan, tapi kalau boleh hujan sikit-sikit pun dah okey kot. Tapi itu di luar, di dalam sini? Hem... tak kira kat luar mendung ke, cerah ke, aku kat dalam ni sentiasa aje terasa macam tengah duduk dalam peti ais besar yang ada 30 tingkat dan aku ada di tingkat 11. Cuma peti ais ni tak boleh membekukan orang, cuma boleh membuatkan aku dan kawan-kawan menggigil sebab sejuk sangat. Dan, rasa-rasanya, sejak hari kedua kerja kat DBP sampai sekarang ni, aku tak pernah berenggang dengan 2 kawan baik aku. Siapa dia? Tentu sekali sweater dan stoking. Kalau sejuk sangat, stoking tu akan jadi dua lapis atau tiga lapis dan pernah beberapa kali, sweater aku gunakan dua lapis dalam satu masa. Betul-betul tak tahan sebenarnya, lama-lama memang boleh dapat penyakit rasanya. Dan yang paling best, tiap kali air cond problem, aku akan bersorak sebab aku rasa akulah orang paling bahagia dan gembira. Tapi biasanya sekejap-sekejap aje.

Huargh... sebenarnya tu cuma mukadimah jer. Tak ada kaitan langsung dengan apa yang nak aku conteng hari ni. Yang aku nak ceritakan ialah fasal Hari Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dan Anugerah Perkhidmatan DBP yang berlangsung semalam. Eh, pun sebenarnya bukan aku nak bercerita fasal tu. Aku cuma nak ucapkan tahniah kat Diana yang dapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang. Hem... rezeki anak yang bakal lahir akhir bulan September ni. Tapi puas jugalah aku menyakat dia sebab anugerah tu.

Tahniah juga kat Kak Lah yang dapat Anugerah Perkhidmatan sebab dah kerja di DBP selama 30 tahun. 30 tahun? Huh... lama gila Kak Lah dah kerja kat DBP. Aku belum lahir lagi pun Kak Lah dah mula kerja kat sini. Tapi walaupun dah 30 tahun kerja dan tentu sekali umur Kak Lah dah semakin ke depan atau dengan kata lain semakin matang mungkin tapi bukan tua tau. Ke depan? Matang? Hehehe... jangan marah Kak Lah, nanti kena jual timbang kilo. Tapi... macam mana pun Kak Lah tetap maintain macam selalu. Tak percaya? Aku pun sebenarnya macam tak percaya juga masa tau umur dia pertama kali, tapi memang itulah kenyataannya. Kak Lah nampak muda, lebih-lebih lagi dengan baju merah semalam. Bukan baju merah kat tepi ni, baju lain, hehehe...

Sayangnya, tak ada gambar yang dapat aku ambil. Lagipun aku keluar awal sebab ada hal yang nak diuruskan. Tak sempat pun tengok Diana naik pentas, cuma dapat tengok Kak Lah dan sempatlah bertepuk tangan untuk Kak Lah. Apa pun tahniah sekali lagi pada mereka berdua dari aku.

4 comments:

  1. Tima kasih....hehehe...Menyakat orang nombor satu...tapi best gak...ceria suasana...siap la, giliran dia nanti, nk sakat teruk2, biar nangis sampai blk johor...hahaha..

    ReplyDelete
  2. wahh.. seronoknye dapat2 hadiah nii... Kim salam ngan kak Lah ye.. bebila masa ada pree, nk ajak ngetah2.. hik hik yihaa...

    ReplyDelete
  3. diana - sama-sama. kan mmg menyakat org tu keje kte? tp bila kte kena sakat ngn en mat, mula angin satu badan. giliran kte? hehehe... kte ni baru lagi, pas tu selalu culas dlm keje. tp tang balik kg, ktelah juara...

    ReplyDelete
  4. mersik - dpt hadiah mana ada org x seronok. nanti sy ckp ngn kak lah tu ye. nk ngeteh2 tu rasanya taklah kot... hehehe...

    ReplyDelete