- Pengajaran Untuk Aku -

9:11 PM

Hari terakhir sebelum Pertandingan Pantun Sirih Berlipat Pinang Berkacip. Pagi, bangun aje tidur apa yang ada di kepala aku ialah ‘nasi kerabu’. Dah siap, aku terus buka beg tangan sebab tiba-tiba aje tergerak hati nak tengok duit (jarang aku buat macam ni). Kosong! Tak ada duit kertas walaupun RM1.00 kecuali syiling. Hem... baru ingat duit dan IC aku tinggal kat opis sebab masa pergi Chow Kit semalam aku masukan dalam uncang. Macam mana nak beli nasi kerabu? Mujur juga teringat aku ada selitkan duit kat rumah. Berkerut juga muka mak cik yang jual nasi kerabu tu sebab pukul 6.30 pagi aku hulur RM100.00. Nak buat macam mana, itu aje yang tinggal.

Sampai aje opis buka laci, selongkar sana, selongkar sini, sah... uncang pun dah tak ada. Menggigil sekejap bila teringatkan IC yang mungkin dah hilang. Baru teringat semula yang semalam aku ada bawa balik uncang tu, tapi aku keluarkan sebab nak ambil hp, nak balas SMS Fatin Nabila.Dalam kelam kabut uncang tu aku letak dalam beg kertas yang aku bawa. Dalam masa yang sama juga aku ingat aku ada buang sampah termasuk plastik yang ada dalam beg kertas tu juga. Sudah, aku dah buang IC sendiri ke? Sebenarnya beg kertas tu aku lipat dan letak senang lenang atas almari. Sepanjang hari aku sedapkan hati sendiri, anggap IC aku ada dalam beg tu. Tapi tak sabarnya nak balik, TUHAN aje yang tahu.

Pagi tu juga dapat berita yang Along cedera sebab main bola dan terpaksa bercuti lama. Mujur Sany gantikan tempat Along. Bukannya apa, dalam masa-masa macam ni, khidmat Sany memang amat diperlukan. Dan masa tengah sarapan, bos suruh Nadia booking kereta nak pergi Bank Islam di KL Central. Lepas tu bos tengok aku dan cakap, ‘Mar boleh temankan Kak Nor pergi Bank Islam tak? Nak bawa duit cash agak banyak ni.’ Dengan sengihan aku cakap, ‘boleh’ tapi dalam hati aku cakap, ‘Saya tak ada IC bos. Kalau jadi apa-apa tengah jalan, karang saya kena tuduh rakyat asing’. Tapi cuma dalam hati aje. Sepanjang masa tu aku berdoa biar tak jadi pergi, biar bos lupa ajak aku atau bos dah ada orang lain untuk ikut dia. Tapi sudahnya pukul 10.00 pagi, aku kena ikut juga. Dan, syukur... kami sampai di DBP dengan selamat.

Balik opis, sambung semula kerja isi-mengisi telur di dalam bunga telur. 600 jumlah bunga telur tu. Mujur juga ramai yang membantu, kalau tak sampai malam pun belum tentu siap sebab berapa banyak benar orang dalam bahagian aku. Sebelum balik, semuanya selesai walaupun terpaksa menunggu sebab banyak telur yang pecah dan terpaksa digantikan dengan yang baru. Balik rumah pula, huh... lega, memang uncang tu dah kena lipat dengan beg kertas yang ada atas almari, mujur IC tak patah. Syukur sangat walaupun malam tu kena bebel sakan dengan mak dalam telefon masa aku ceritakan yang aku hampir-hampir dihantar ke seberang, ‘kalau tak, tinggal seorang ajelah anak perempuan mak’. Dah kena marah pun masih boleh buat lawak aku ni.

Dan kesimpulannya, terima kasih pada Kak Lah yang dah belanja KFC. Lagi satu, bawalah beg duit kalau nak ke mana-mana, jangan jadi seperti aku yang memang tak suka bawa beg duit. Lebih suka selitkan duit, IC dan kad bank dalam kocek, atau bawa uncang yang kecil. Tapi masalahnya, bila aku nak serik?

You Might Also Like

6 comments

  1. berhati2 selalu..

    selamat maju jaya!

    ReplyDelete
  2. Biasalah... bila dah tua2 mmg cam tuh. selalu lupa.. hik hik..

    Kim salam ngan Kak Lah ye..

    ReplyDelete
  3. mek... aku dah agak dah faham benor ngan ko dah,...
    so.... ha. ha... aku gelakkan aje kat ko...

    next tme, jgn kalut....

    ReplyDelete
  4. alif-mikail- yup, insya-allah pas ni akan lebih berhati-hati. selamat maju jaya kat awkgak ye...

    ReplyDelete
  5. mersik-yelah, org tua mmglah sellau lupa. nanti sy sampaikan, inysa-allah...

    ReplyDelete
  6. mek-hahahaha... tau x pe. tp aku tahu kau mmg pun suka gelakkan aku, hahahaha... tulah, asyik nak kalut jer aku ni. nasib betul2 x buang...

    ReplyDelete